KlaraBo skickar krav på hyreshöjning direkt till hyresgästerna

KlaraBo väljer att direktavisera och skicka krav om hyreshöjning direkt till sina hyresgäster, efter att hyresförhandlingen med Hyresgästföreningen strandat. – Vi rekommenderar hyresgästerna att inte betala höjningen som KlaraBo kräver, säger Kjell Fransén, ledamot i Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation.
Du måste inte betala höjningen.

Hyresgästföreningen och KlaraBo kunde inte komma överens om årets hyreshöjning och KlaraBo valde att stranda förhandlingarna. Nu direktaviserar bolaget och skickar ut krav på en högre hyreshöjning direkt till sina hyresgäster. KlaraBo kräver nu 5,5 procent i hyreshöjning, vilket är högre än vad andra bolag i Nybro, som till exempel Nybro Bostads AB, fått.

- Vi anser att höjningen som KlaraBo kräver är orimlig och vi rekommenderar hyresgästerna att inte betala den. Så länge man fortsätter att betala sin gamla hyra riskerar man inte några betalningsanmärkningar eller att bli av med sitt kontrakt. Vi kommer se till att informera och stötta hyresgästerna, ingen ska känna sig tvingad att gå med på detta, säger Kjell Fransén.

Trots att Hyresgästföreningen och KlaraBo hade kommit överens om en hyreshöjning på samma nivå som Nybro Bostads AB, föll förhandlingen när parterna inte kunde komma överens om retroaktiviteten. KlaraBo ville att de nya hyrorna skulle börja gälla redan i februari 2023, vilket skulle innebära en retroaktiv höjning för fyra månader. För en lägenhet med en hyra på 5 000 kronor i månaden skulle den retroaktiva höjningen innebära cirka 1 000 kronor. Det kunde inte Hyresgästföreningen gå med på, eftersom de menar att det är KlaraBo som har dragit ut på förhandlingen.

- KlaraBo meddelade oss att de ville förhandla redan i höstas, men har efter det ställt in alla möten och inte visat någon vilja att förhandla. När vi var klara med Nybro Bostads AB kom de tillbaka, men ville då ha en högre höjning utan att egentligen kunna påvisa varför. Det är på grund av KlaraBo som förhandlingarna har dragit ut på tiden och då ska det inte drabba hyresgästerna. 1 000 kronor är mycket pengar för många hyresgäster, särskilt nu när allt har blivit så mycket dyrare. Det räcker med att hyran höjs, bara det kan vara svårt för många, säger Kjell Fransén.

När en hyresförhandling strandar kan hyresvärden i vissa fall välja att göra en så kallad direktavisering. Det innebär att hyresvärden försöker förhandla om hyreshöjningen direkt med sina hyresgäster i stället för med Hyresgästföreningen.

Det här gäller vid en direktavisering

• Förhandlingen sker direkt mellan hyresvärden och hyresgästen.
  • Det är upp till hyresgästen att acceptera kravet eller inte.
  • Om man betalar den nya hyran, innebär det att man accepterar hyresvärdens krav.
  • Om man inte vill acceptera hyresvärdens krav, ska man fortsätta att betala sin gamla hyra.
  • Man riskerar inte att bli av med sin lägenhet eller att få betalningsanmärkningar så länge man betalar sin gamla hyra.
  • Det är upp till hyresvärden att dra ärendet vidare till Hyresnämnden om de vill få igenom sitt krav.
  • Här kan du läsa mer: https://www.hyresgastforeningen.se/om-oss/vad-vi-gor/hyresforhandling/strandning-av-hyresforhandling/

Du måste inte betala höjningen.

Hög hyreshöjning för särskilda boende för äldre i Motala15.4.2024 15:53:53 CEST | Pressmeddelande