Klart för Lidls andra butik i Trollhättan

Lidl Sverige fortsätter expansionen i Sverige med målet 200 butiker 2020 och nu är det klart för Lidls andra butik i Trollhättan. Butikens försäljningsyta blir 1300 kvadratmeter och beräknas öppna våren 2020.

Trollhätten, Överby

Lidl har sedan tidigare en butik på Gärdhemsvägen och har en tid letat ytterligare butikslägen i Trollhättan med omnejd. Nu har Lidl tecknat hyresavtal med Överby Lager 1 AB för en butikslokal i Trollhättans externa handelsområde Överby. Butiken får en försäljningsyta på cirka 1 300 kvadratmeter och kommer att byggas utifrån Lidls senaste butikskoncept där ljusa luftiga lokaler och miljötänk står i fokus.

- Det här avtalet är viktigt för oss och vi är mycket glada över att det nu är klart med vår andra butik i Trollhättan. Det är tuff konkurrens i området men vi tror att kunderna kommer uppskatta vårt unika sortiment, vår kvalitet och våra priser, säger Christoffer Wennergren, Fastighetschef Lidl Sverige.

Trollhättan kommun har idag en befolkning på drygt 58 000 invånare. Antalet invånare har ökat de senaste 14 åren och förväntas att fortsätta växa. Överby är en populär handelsdestination på västkusten med 7 miljoner besökare årligen. Trollhättan kommun bestämde sig för ett par år sedan för att utveckla handelsområdet med ytterligare 75 000 kvadratmeter – Överby Östra. Den första etappen som innebär sex nya butiker öppnade under hösten 2018. Den andra etappen där Lidls butik ingår, planeras att öppna under våren 2020.

Lidls sortiment präglas av hållbarhet med en hög andel miljömärkta och etiskt märkta varor och är idag en av de aktörer vars försäljning av ekologiska produkter ökar mest. Under 2018 växte det ekologiska sortimentet med 75 procent. Som första dagligvaruhandlare i Sverige ställer Lidl under 2019 om till 100 procent Fairtrade-märkta bananer i samtliga butiker.

Trollhätten, Överby
Trollhättan, Överby
Christoffer Wennergren, Fastighetschef
Christoffer Wennergren, Fastighetschef

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 184 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Lidls butiksöppningsvåg rullar vidare i Malmö, Solna, Strängnäs, Vårby, Helsingborg, Kungsbacka, Huskvarna och Kista.4.4.2019 07:30:00 CESTPressmeddelande

Lidl expanderar i hög takt med målet att ha 200 butiker år 2020. Samtidigt som Lidl söker fler lägen över hela landet, öppnar nya butiker på löpande band. I februari öppnade butiken i Caroli i Malmö, den 21 mars i Solna Centrum och den 28:e mars i Vårby och Strängnäs. Under våren öppnar även butiker i Helsingborg, Kungsbacka, Huskvarna och Kista.