Klart för Mölnlyckes första Lidl-butik

Lidl bygger ny butik i Mölnlycke, Härryda, som blir den första i kommunen. Tillsammans med bostadsutvecklaren Bo Aktivt i Sverige AB utvecklar Lidl ett helt nytt kvarter. Butiken börjar byggas i slutet av året och planeras stå klar våren 2022.

Lidl till Mölnlycke

Lidl har signerat ett avtal med Bo Aktivt i Sverige AB om ett förvärv av en 3D-fastighet mitt i centrala Mölnlycke, belägen intill Hulebäcksgymnasiet och Wallenstamhallen. Den nya butiken kommer bli Lidls första butik i Mölnlycke. Tillsammans med bostadsutvecklaren Bo Aktivt i Sverige AB utvecklar Lidl ett nytt kvarter i kommunen.

- Vi har letat efter det rätta läget i Mölnlycke i flera år nu. När vi kom i kontakt med Bo Aktivt och de berättade om sina planer att utveckla ett flerbostadshus med handel i bottenplanet, föll alla bitar på plats. Detta i kombination med ett mycket gott samarbete med Härryda Kommun gör att vi nu kan se fram emot att välkomna Mölnlyckeborna till ortens första
Lidl-butik säger Christoffer Wennergren, Fastighetschef på Lidl Sverige.

Lidl förvärvar hela bottenplanet om totalt cirka 2 800 kvadratmeter, bestående av cirka 1 800 kvadratmeter butik och lager samt en kundparkering med cirka 40 parkeringsplatser. Bo Aktivt ska utveckla våningsplan 2 – 4 till 87 moderna och exklusiva bostadsrättslägenheter för de som är 55+, där de boende även kommer att ha tillgång till en wellnessavdelning med gym, pool, bastu samt en inglasad atriumgård.

- Att Lidl väljer att etablera sin första butik i Mölnlycke och BonTop är vi mycket glada över, säger Ulf Spennare, Vd på Bo Aktivt i Sverige AB. Det höjer attraktiviteten i området såväl som i BonTop. Nu ser vi fram emot produktionsstarten och att tillsammans med Lidl bygga detta fantastiska projekt.

3D-fastigheter är byggnader som avgränsas i höjd och djupled så våningsplan inom samma fastighet kan ha olika ägare. Fördelarna med 3D-fastigheter är bland annat att byggnader och anläggningar i stadskärnor kan användas mer effektivt, till exempel genom att befintliga hus byggs på med ytterligare våningsplan eller att det byggs bostäder, affärer och kontor över spårområden.

Den nya butiken ska börja byggas vintern 2019 och väntas öppna våren 2022.

Lidl till Mölnlycke
Christoffer Wennergren, Fastighetschef Lidl Sverige
Christoffer Wennergren, Fastighetschef Lidl Sverige

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 184 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Uppstickaren Lidl utmanar svenska livsmedelsoligopolet - Ökar omsättningen snabbare än branschen i övrigt2.9.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

I dagarna blev Lidl Sverige årsredovisning för året 2018/19 klar. Resultatet visar att Lidls nettoomsättning i Sverige växer med åtta procent vilket är betydligt snabbare än övriga marknaden. Nettoomsättningen 2018/19 var 10 800 MSEK, därmed sprängdes den symboliska 10 miljardersgränsen. Under året öppnades 12 nya butiker samtidigt som arbetet med det nya centrallagret i Örebro och huvudkontoret i Barkarby tog fart.