Klart för spel i Davis Cup – Mikael Ymer inleder för Sverige

I dag lottades matcherna till Davis Cup-kvalet mellan Sverige och Bosnien-Hercegovina som spelas i Kungl. Tennishallen fredag-lördag.

Sverigeettan Mikael Ymer inleder landskampen mot Mirza Basic. I fredagens andra singelmatch ställs Elias Ymer mot Damir Dzumhur.
– Det känns bra, såhär dagen före match vill man bara gå ut och köra. Med Mikael och Elias hela och friska är de självklara i singel. De känner sig väldigt bra och har sett bra ut under veckan. De ställs mot två bra motståndare som har gjort bra resultat i singel tidigare och som vi har stor respekt för. Vi måste vara på tårna om vi ska vinna mot dem. Men samtidigt tror jag på Mikael och Elias, säger kapten Johan Hedsberg inför de inledande singlarna.

I dubbel har Sverige nominerat André Göransson och Filip Bergevi. Bergevi ersätter därmed Karl Friberg i laguppställningen.
– Hur vi slutligen ställer upp i dubbel beror på hur det ser ut efter första dagen. Därför valde vi att ta bort en singelspelare (Karl Friberg) i laget och sätta in Filip som ett alternativ för dubbeln, det ger oss lite fler möjliga kombinationer i dubbel, kommenterar Hedsberg.

Fullsatta läktare i Kungl. Tennishallen kommer att heja fram det svenska laget. På lördagen är samtliga sittplatser slutsålda (endast områdesbiljetter kvar) medan ett fåtal finns kvar till försäljning på fredagen.
– Vi gillar att spela i Stockholm, alla våra vänner och familj kommer och kollar. Publiken betyder jättemycket, jag blir full av energi och jag trivs med att spela här i Kungliga. Det är bara att gå in och köra, säger Elias Ymer.

Vid svensk seger är Sverige klart för Davis Cup Finals för tredje året i rad. 16 nationer deltar i världsfinalen: 12 kvalvinnare, de två finalisterna från årets turnering (Australien och Kanada) samt Italien och Spanien som tilldelats varsitt wildcard.

Fredag start 17.00

Singelmatch 1: Mikael Ymer – Mirza Basic
Singelmatch 2: Elias Ymer – Damir Dzumhur

Lördag start 13.00

Dubbelmatch: Filip Bergevi/André Göransson – Mirza Basic/Tomislav Brkic
Singelmatch 4: Mikael Ymer – Damir Dzumhur
Singelmatch 5: Elias Ymer – Mirza Basic

TV: Matcherna sänds i SVT / SVT Play.