Klart med fortsatt flygtrafik Torsby/Hagfors-Arlanda
Trafikverket ger Flexflight rätten att fortsätta flyga på sträckan Torsby/Hagfors-Arlanda år 2017-2019. Det nuvarande avtalet gäller till oktober 2017 och Trafikverket har nu beslutat att förlänga det med ytterligare två år.
– I uppdraget från regeringen fanns en möjlighet för Trafikverket att förlänga avtalet med två år om antalet resenärer som nyttjar trafiken ökade markant och stabilt fram till och med 2016, säger Bosse Andersson, utredningsledare på Trafikverket.
Utifrån prognosen för 2016 har resandet sedan 2014 ökat med cirka 25 procent, från 5000 resande till 6200.
Linjen kommer att bedrivas med nuvarande trafikupplägg med två dubbelturer per dygn även under perioden 2017-2019.
Bakgrund
I regeringens regleringsbrev till Trafikverket 2014 löd uppdraget att den allmänna trafikplikten för flyglinjen Torsby–Arlanda och Hagfors–Arlanda skulle bestå från oktober 2015 i ytterligare två år. Trafikverket skulle i enlighet med detta se till att det efter oktober 2015 fanns regelbunden flygtrafik på linjerna. Trafikupplägget omfattar två dubbelturer per dygn.
Trafikverket ska ingå och ansvara för statens avtal om transportpolitiskt motiverad interregional kollektivtrafik, inklusive flygtrafik, som inte upprätthålls i annan regi och där det saknas förutsättningar för kommersiell drift, samt linjesjöfart till Gotland.
Trafikverket har i uppdrag att utreda behov av allmän trafikplikt, fatta beslut om allmän trafikplikt och om inte kommersiella krafter gör att trafiken kommer till stånd, kunna upphandla flygtrafik. När en allmän trafikplikt föreligger på en flyglinje får lufttrafikföretag utöva regelbunden lufttrafik på linjen endast under förutsättning att lufttrafikföretag uppfyller samtliga krav i den allmänna trafikplikten.
Flygsträckor som Trafikverket har upphandlat för 2015 – 2019:
- Pajala – Luleå
- Hemavan – Vilhelmina – Arlanda
- Lycksele - Arlanda
- Östersund – Umeå
- Torsby – Hagfors – Arlanda (2015 – 2017 med förlängning 2017-2019 enligt option)
- Sveg – Arlanda
Kontakter
Bosse Andersson, utredningsledare,
Trafikverket, 070-316 76 13
Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00
Om
Trafikverket ansvarar för statliga vägar och järnvägar och långsiktig planering av det samlade transportsystemet.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Sundbyberg och Trafikverket tar gemensamma kliv mot framtiden med utbyggnaden av Mälarbanan19.12.2024 15:00:00 CET | Pressmeddelande
Trafikverket och Sundbybergs stad har nått en viktig milstolpe och kan nu tillsammans gå vidare med den efterlängtade utbyggnaden av Mälarbanan. Projektet, som är av riksintresse, kommer att innebära stora förbättringar för både regional och nationell tågtrafik samt skapa nya utvecklingsmöjligheter för Sundbyberg.
Norrbotniabanan - Infart Luleå16.12.2024 08:27:12 CET | Pressinbjudan
Trafikverket, Sjöfartsverket och Luleå kommun bjuder in till en gemensam presskonferens med anleding av det beslut som är fattat för Norrbotniabanans dragning i Luleå.
Arbeten på Västra stambanan påverkar resenärer12.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Med start 4 januari 2025 fram till sommaren 2027 kommer Trafikverket att utföra stora underhållsåtgärder på sträckan Göteborg–Alingsås. Det kommer fortsatt gå att resa, men arbetena innebär nedsatt kapacitet och förändrade resmönster.
Tågplan 2025: Historisk upprustning och ökat järnvägsunderhåll för bättre punktlighet och kapacitet12.12.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Söndagen den 15 december börjar Tågplan 2025 att gälla. Där samlas alla tågtidtabeller och tider för alla underhållsarbeten som ska samsas med tågtrafiken. Under 2025 genomförs cirka 1 700 trafikpåverkande banarbeten samtidigt som över en miljon tåg ska hålla sina tidtabeller.
Trafikverket tar stora steg mot ny process för tilldelning av tågkapacitet inom EU28.11.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Att samordna tågtrafik mellan flera länder och skapa en tillförlitlig och harmoniserad process för tilldelning av kapacitet på järnvägen har hittills varit en svår nöt att knäcka inom EU. Inom loppet av något år förväntas beslut om en ny EU-förordning för bland annat tilldelning av kapacitet, som kommer att underlätta nationell och gränsöverskridande trafik.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum