Klart med nytt kollektivavtal för Målarna – Byggnads drar tillbaka sympativarsel

Idag meddelade Svenska Målareförbundet att man nått ett avtal med sin motpart och att Målarnas strejk därmed är slut. Byggnads gratulerar Målarna till det nya kollektivavtalet och drar samtidigt tillbaka sitt sympativarsel.
Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.

– Det här är ett rejält styrkebesked för hela arbetarrörelsen. Målarna stod upp för sin yrkeskompetens, tog kampen och vann den. När arbetare står enade finns det ingenting som är omöjligt, säger Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.

Målarnas nya avtal innebär att det sympativarsel som Byggnads la tisdagen 16 maj automatiskt dras tillbaka.

Byggnads avtalsrörelse fortsätter

Byggnads eget konfliktvarsel för nytt Teknikinstallationsavtalet VVS & Kyl ligger kvar och parterna har träffat medlarna. Nya förhandlingar är planerade hela vägen fram till att en eventuell strejk bryter ut 24 maj.

Orsaken till varslet är motparten Installatörsföretagens ovilja att täppa till de kryphål som finns i avtalet gällande anlitande av underentreprenörer.

– Precis som resten av byggbranschen har installations- och VVS-sektorn stora problem med oseriösa och fuskande företag som vinner allt större marknadsandelar. Då måste vi som parter ta vårt ansvar för att motverka osund konkurrens. Att Installatörsföretagen inte ens varit talbara i frågan har verkligen förvånat oss. Fuskarna får inte bli lågkonjunkturens vinnare. Vi vill att de seriösa bolagen ska stå starka och att det är där våra medlemmar ska jobba, säger Torbjörn Hagelin, Byggnads avtalssekreterare.

Läs mer om Byggnads avtalsrörelse på www.byggnads.se/avtal2023

Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.
Torbjörn Hagelin, Byggnads avtalssekreterare.