Klas Gustafsson pratar om elens utmaningar på Stora Infradagen 31 januari

Idag, fredagen den 31 januari, arrangeras Stora Infradagen 2020 på Näringslivets Hus i Stockholm. Under dagen diskuteras bland annat vilka utmaningar Sverige står inför de kommande åren när det exempelvis gäller klimat- och hållbarhetsfrågor.

En av talarna är Klas Gustafsson, vice vd på Tekniska verken i Linköping, som kommer att berätta om vad ökad elektrifiering i samhället innebär och vilka utmaningar som finns.

- Vi måste bryta kWh diktaturen, det räcker inte att titta på hur mycket el vi producerar och konsumerar i Sverige på årsbasis. Elen måste finnas tillgänglig på rätt tid och rätt plats för att det ska fungera. Elsystemet är i stor förändring, produktionen blir allt mer väderberoende och elektrifieringen av exempelvis transportsektorn ökar kraven på effekt/kapacitet kraftigt, inte minst i städerna. Därför måste vi börja prata effekt och kapacitet istället för energi. År 2030 kommer vi att ha nästan lika mycket effekt ansluten i form av laddstolpar som hela Sveriges vattenkraft. Redan om ett par år kommer den anslutna effekten i vindkraft vara lika stor som hela Sveriges vattenkraft. Det här gör att vi genom styrning måste optimera elproduktion och elkonsumtion i realtid, säger Klas Gustafsson, vice vd på Tekniska verken i Linköping.

Klas Gustafsson, vice vd, Tekniska verken i Linköping, 013- 20 82 17
klas.gustafsson@tekniskaverken.se

Tekniska verken-koncernen bygger världens mest resurseffektiva region genom att erbjuda smarta och effektiva lösningar som bidrar till en enkel och hållbar vardag för våra 211 000 privat- och företagskunder. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar. Välkommen att läsa mer på vår webbplats