Klas Gustafsson pratar om elens utmaningar på Stora Infradagen 31 januari

Idag, fredagen den 31 januari, arrangeras Stora Infradagen 2020 på Näringslivets Hus i Stockholm. Under dagen diskuteras bland annat vilka utmaningar Sverige står inför de kommande åren när det exempelvis gäller klimat- och hållbarhetsfrågor.

En av talarna är Klas Gustafsson, vice vd på Tekniska verken i Linköping, som kommer att berätta om vad ökad elektrifiering i samhället innebär och vilka utmaningar som finns.

- Vi måste bryta kWh diktaturen, det räcker inte att titta på hur mycket el vi producerar och konsumerar i Sverige på årsbasis. Elen måste finnas tillgänglig på rätt tid och rätt plats för att det ska fungera. Elsystemet är i stor förändring, produktionen blir allt mer väderberoende och elektrifieringen av exempelvis transportsektorn ökar kraven på effekt/kapacitet kraftigt, inte minst i städerna. Därför måste vi börja prata effekt och kapacitet istället för energi. År 2030 kommer vi att ha nästan lika mycket effekt ansluten i form av laddstolpar som hela Sveriges vattenkraft. Redan om ett par år kommer den anslutna effekten i vindkraft vara lika stor som hela Sveriges vattenkraft. Det här gör att vi genom styrning måste optimera elproduktion och elkonsumtion i realtid, säger Klas Gustafsson, vice vd på Tekniska verken i Linköping.

Klas Gustafsson, vice vd, Tekniska verken i Linköping, 013- 20 82 17
klas.gustafsson@tekniskaverken.se

Tekniska verken är en del av drygt 230 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se (http://tekniskaverken.se/)

Besöken på återvinningscentralerna begränsas3.4.2020 12:04:37 CESTPressmeddelande

Coronaviruset gör att många tillbringar mycket tid hemma, och passar då på att städa ur sina skrymslen och rensa i trädgården. Det märks tydligt på Tekniska verkens återvinningscentraler, dit många nu kommer med sitt avfall. Men med Folkhälsomyndighetens nya riktlinjer är det viktigt att begränsa besöken dit, och Tekniska verken uppmanar Linköpingsborna att bara åka om det verkligen är nödvändigt.

Svårt att ta hand om återbruksmaterial på Återvinningscentralerna27.3.2020 21:03:30 CETPressmeddelande

Tekniska verken samarbetar med flera hjälporganisationer som kommer och hämtar det som lämnats in till återbrukshallarna. Men utvecklingen med anledning av coronaviruset för med sig att hjälporganisationerna får allt färre kunder, och försäljningen i butikerna har minskat drastiskt. Därför hämtas inte återbrukat material i samma utsträckning som tidigare, och för att det inte ska svämma över i hallarna uppmanas nu kunderna att inte lämna in saker där just nu.