Komiker hyllar Poppe året ut

Foto: Bo Håkansson

2Entertain - part of Moment Group

Den 2 juli återuppstår Nils Poppes succéfigur ”Soldat Fabian Bom”. Först på Vallarna i Falkenberg, därefter med turné från Skåne till Norrbotten. Rollerna spelar bl.a Jojje Jönsson, Mia Poppe, Mikael Riesebeck och Siw Carlsson. Nästa år fyller filmklassikern 70 år.

Frågan är inte om Jojje Jönssons ensemble kommer locka till skratt - utan hur mycket. Vallarna i Falkenberg inledde en 21-årig teaterepok 1996. Än ser farsveteranen Jojje Jönsson inte slutet. Närmaste året väntar en tolkning av Nils Poppes nitiske stins, Fabian Bom. Inte nog med den nu nämnda nostalgi-kicken: Nils Poppes dotter Mia blir en av Jojje Jönssons motspelare.

Att Jojje Jönsson tar chansen att hylla sin idol var inte självklart. Respekten är enorm för Poppe.
- Zlatan säger att han själv är den störste sedan Muhammad Ali, men jag skulle aldrig drömma om att jämföra mig med Poppe. Jag saknar Zlatan-genen, säger Jojje Jönsson.

Trots att åren gått har Mia Poppe en nära relation till utomhusteater. Hon bor utanför Stockholm men reser varje år för att se olika sommarteatrar. Mia får ofta påminnelser från Poppe-fans, speciellt efter SVT-repriser.
– Jag tänker ibland på hur han skulle gjort eller sagt. Han gladdes åt att jag drogs in i scenkarriären. Men en akademiker-dotter hade han också älskat, han ville att man skulle välja själv och följa sitt hjärta, säger Mia.

Mia Poppe lyfte taket på Fredriksdalsteatern 1986, i sin första stora rollen mot pappan i ”Vita Hästen”. När den då 17-åriga dottern tackade för applåderna efter premiären, ställde sig en lyrisk publik upp och jublade. Men hon var aldrig inställd på att överta verksamheten.
- Pappa ville att Eva Rydberg skulle överta teatern och det var självklart även för mig, jag var ung och planerade att flytta till Stockholm. Men vi fick åtta fantastiska scensomrar ihop i Helsingborg, säger Mia.

Fotnot. Poppe gjorde 173 scenproduktioner och 39 filmer. Till klassikerna hör Fabian Bom-filmerna. Störst blev ”Soldat Fabian Bom” (1948). Vallarna ger en fristående scenversion efter filmen. Det är första gången som ett av Nils Poppes egna manus framförs på scen, sedan Poppes bortgång 2000. (Iscensättn: Lars Classon/Jojje Jönsson).

Rollista i föreställningen - samma roll spelades i filmen av:

Fabian Bom – Jojje Jönsson
Nils Poppe (1908-2000)

Sjuksyster Gabriella – Mia Poppe
Gunnel Wadner (1921-2008)

Dominanta Majorskan Hård – Siw Carlsson
Julia Ceasar (1885-1971)

Furir Gottfrid Berglund – Mikael Riesebeck
Gunnar Björnstrand (1909-1986)

Fabians syster Ulla-Britta – Annika Andersson (på Vallarna)

Nyskriven roll Fabians syster Ulla-Britta – Anna Carlsson (på turné)

Nyskriven roll Frihetstörstande Agnes, vagabond – Sara Axelsson

2-3 dec Kalmar, Kalmarsalen
9 dec Karlskrona, Konserthusteatern

Biljetterna är släppta.

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är listat på First North Premier med FNCA Sweden som Certified Adviser.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, Tickster, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Moment Group växer med nytt affärsområde – Immersive Experiences – som kommer att ledas av Magnus Rösman27.6.2018 12:02Pressmeddelande

Moment Group verkar i en tillväxtbransch under ständig utveckling avseende olika typer av upplevelser. I en del av branschen driver digitaliseringen nya konsumtionsmönster där gränserna mellan den fysiska och den virtuella världen suddas ut. Moment Group etablerar därför det nya affärsområdet Immersive Experiences med fokus på att nå nya målgrupper genom upplevelsekoncept som skiljer sig från koncernens befintliga portfölj. Initiativet drivs utifrån ett tydligt tillväxt- och framtidsfokus.

Premiärvecka för sommarkomedin ”DubbelTrubbel” med Thomas Petersson, Sussie Eriksson, Johan Petersson m.fl. på Krusenstiernska Teatern!27.6.2018 09:46Pressmeddelande

I morgon är det premiär för ”DubbelTrubbel” på en av Sveriges vackraste utomhusscener, Krusenstiernska Teatern i Kalmar. Denna farsklassiker, av franske mästaren Marc Camoletti, får nu nytt liv i händerna på en stjärnspäckad ensemble: Thomas Petersson, Johan Petersson, Sussie Eriksson, Anna-Karin Palmgren samt kalmariterna Martin Rydell och Anna Rydell.

Moment Group förvärvar STAR Bowling19.6.2018 16:15Pressmeddelande

Moment Group AB, en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden, förvärvar STAR Bowling AB. STAR omsätter 50 msek och har en rörelsemarginal på ca 22%. Köpeskillingen uppgår till 50 msek vilket motsvarar en EBITDA-multipel på 4,5. Förvärvet beräknas bidra med ca 6 msek till koncernens EBITDA under perioden juli - december 2018. STAR kommer att verka som ett fristående bolag inom affärsområde Venues.