Kommunal: Familjeveckan, en efterfrågad satsning

Under måndagen presenterade Ardalan Shekarabi en efterfrågad satsning, nämligen familjeveckan. En reform som är viktig för alla medlemmar i Kommunal som får välfärden att fungera, men samtidigt kämpar för att få livspusslet att gå ihop.

Förbundsordförande

-­Familjeveckan är en viktig och efterfrågad reform, och kanske särskilt för alla de anställda i välfärden som kämpar med att få ihop sitt familje- och arbetsliv. Starka trygghetssystem är inte ett hot mot arbetslinjen, utan en förutsättning för den. Förslaget skulle lösa verkliga problem, säger Tobias Baudin, förbundsordförande, Kommunal.

Hela 96 procent av de medlemmar i Kommunal som berörs av förslaget säger i en enkätundersökning att familjeveckan skulle underlätta vardagen för dem. 92 procent av småbarnsföräldrarna i Kommunal svarar att de aldrig kan arbeta hemifrån och 75 procent att de inte kan närvara vid sitt barns utvecklingssamtal utan att ta semester eller förlora arbetstid.

-Familjeveckan är en reform som skulle ge Sveriges föräldrar mer tid med sina barn högre upp i barnets åldrar. Vid fyra års ålder är föräldrapenningen för många helt förbrukad, särskilt för familjer som inte har råd att ”spara dagar”. Familjeveckan gör skillnad för medlemmarna i Kommunal, säger Tobias Baudin, förbundsordförande, Kommunal.

Förbundsordförande

Nytt helhetspaket – trygghet och omställning under och efter arbetslivet21.12.2021 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Kommunal och arbetsgivarna Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Sobona har kommit överens om ett avtalspaket som rör trygghet och omställning, pensioner och friskare arbetsplatser inom kommuner och regioner. Det här kommer ge stora möjligheter för medlemmarna att få tillgång till yrkesutveckling och stärka sin ställning på arbetsmarknaden. Paketet innebär också en rejäl höjning av tjänstepensionen, samt ökad trygghet för visstidsanställda.

Kommunal kommenterar Coronakommissionens andra delbetänkande29.10.2021 15:20:15 CEST | Pressmeddelande

Idag överlämnade Coronakommissionen sitt andra delbetänkande till socialminister Lena Hallengren. Kommunal varnade långt innan pandemin om att den svenska vården och omsorgen saknade marginaler och befann sig i en bemanningskris. När det gäller omställningen i hälso- och sjukvården konstaterar kommissionen att det i stor utsträckning är personalens förtjänst men att priset blev en extrem arbetsbelastning för de anställda.

Kommunal: Bra steg mot en mänskligare sjukförsäkring8.9.2021 15:14:27 CEST | Pressmeddelande

Under onsdagen presenterades regeringens budgetförslag med koppling till sjukförsäkringen. Bland annat föreslås att 365-dagars regeln monteras ned och att arbetsförmågeprövning för sjukpenning förändras från 62 års ålder. Regeringen meddelar också att man kommer tillsätta en utredning för att se över behovet av att ändra i karensavdraget till exempel för kontaktyrken inom hälso- och sjukvården samt äldreomsorgen.