Kommunal

Kommunal varslar om strejk för medlemmar i Svenska Kyrkan

Förhandlingarna mellan Kommunal och Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation har strandat. Nu varslar Kommunal om konflikt för anställda inom Svenska kyrkan med start den 22 april. Kommunal har totalt 5 200 medlemmar som arbetar i Svenska Kyrkan.
Förbundsordförande

Om parterna inte kommer överens innan den 22 april läggs en nyanställnings- och inhyrningsblockad, samt mer- och övertidsblockad. Berörda grupper är bland annat krematoriearbetare och vaktmästare. Som ett andra steg läggs arbetet ned på ett stort antal arbetsplatser. Det gäller runt om i hela Sverige från den 27 april. Varsel gäller ca 500 medlemmar inom Svenska kyrkan.

-          Anställda i Svenska kyrkan gör ett viktigt arbete, inte minst när man drabbas av sorg, trauman eller kris. Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation verkar inte hålla med och vill göra kraftiga försämringar i medlemmarnas arbets- och lönevillkor, vilket Kommunal inte kan gå med på, säger Malin Ragnegård, förbundsordförande Kommunal.

-          En strejk är alltid en sista utväg och absolut inget Kommunal gör lättvindigt. Men det är omöjligt för oss att acceptera ett avtal där medlemmarna i Kommunal skulle gå med på villkorsförsämringar för att få likvärdiga omställningsmöjligheter som flertalet på svensk arbetsmarknad, säger Malin Ragnegård, förbundsordförande Kommunal.

Kommunals utgångspunkt är att ett avtal med Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation ska innehålla ett likvärdigt omställningsavtal som har förhandlats fram på svensk arbetsmarknad. I nuläget säger Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation att om deras anställda ska omfattas av innehållet i regeringens trygghets- och omställningspaket, då ska det betalas med försämrade villkor.

-          Jag kan bara beklaga att arbetsgivarna som representerar Svenska kyrkan uppenbarligen anser att just deras verksamhet ska ha en särställning på svensk arbetsmarknad. Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation borde förstå att det ligger i deras eget intresse att förbättra möjligheterna för de anställda att få yrkesutveckling och omställningsmöjligheter utan kraftiga försämringar i deras kollektivavtal, säger Johan Ingelskog, avtalssekreterare Kommunal.

Läs mer på www.kommunal.se

Kontakt: Kommunals pressjour 010442 71 30

Förbundsordförande

Kommunal

Över en halv miljon människor runt om i hela landet. Med viktiga jobb, värda att älska, dygnets alla timmar. Inom fler än 230 yrken. Det är vi som är Kommunal. Vi bemannar den välfärdsmotor som får Sverige att fungera, de ekonomiska hjulen att snurra och gör människors liv bättre.

Följ Kommunal

Senaste pressmeddelandena från Kommunal

Larmen inifrån förskolan: nedskärningarna drabbar barnens hälsa11.3.2024 13:06:00 CET | Pressmeddelande

Läget är pressat för många av Sveriges kommuner och nu förbereder sig personalen inom skola och förskola för den våg av nedskärningar som väntas i år. Nu kommer larmen inifrån om att nedskärningarna riskerar att leda till att läroplanen inte efterlevs. Personalen är även oroliga för att besparingarna i verksamheten kommer leda till sämre mående och hälsa hos barnen. Det visar en enkät som fackförbundet Kommunal gjort.