Jönköpings kommun

Kommunen samlar spetskompetens kring digitalisering

Dela
Kommunen har fått i uppdrag att öka takten i sitt digitaliseringsarbete och ta ett större kliv inom digital innovation och utveckling. Därför bildas en ny digitaliseringsavdelning och kommunfullmäktige har beviljat ett ökat anslag för satsningen.
Jens Ingelsäter, tf chef för digitaliseringsavdelningen
Jens Ingelsäter, tf chef för digitaliseringsavdelningen

Behovet av högre takt i digitaliseringsarbetet är stort i kommunens alla verksamheter - både för att effektivisera det dagliga arbetet och ge ännu bättre service till kommuninvånarna. Kommunfullmäktige har därför gett två uppdrag till kommunstyrelsen: Att öka tempot i kommunens digitaliseringsarbete – och att skapa en organisation som gör det möjligt.

Från december 2021 kommer kommunen att ha en ny digitaliseringsavdelning. Den nuvarande IT-avdelningen kommer att bli en del av avdelningen i form av en egen enhet som kommer ledas av den nuvarande IT-chefen Niklas Lingvall. Den nya digitaliseringsavdelningen kommer till att börja med ledas av Jens Ingelsäter som blir tillförordnad avdelningschef.

- En viktig uppgift blir att driva på utvecklingen av tjänster som förenklar vardagen för invånare och företagare. Arbetet kommer ske i nära samarbete med kommunens verksamheter. På motsvarande vis vill vi förenkla för våra medarbetare inom organisationen, säger Jens Ingelsäter.

Digitaliseringsavdelningen kommer stödja kommunens verksamheter genom hela digitaliseringsresan. Från att ett utvecklingsbehov uppstår, hela vägen till kostnadseffektiv och säkert IT-drift. Avdelningen kommer också mäta och synliggöra de förbättringar och framsteg som arbetet resulterar i, internt i verksamheten och ut mot kommunens medborgare.

Stor rekryteringsinsats på gång.

Redan i december påbörjas rekrytering av en permanent chef för digitaliseringsavdelningen. Samtidigt inleds arbete med att kartlägga de förmågor som behöver förstärkas eller byggas upp, inventera nuvarande kompetens, nyrekrytera samt öppna för nya karriärvägar internt.

- Vi kommer att rekrytera ett antal nya medarbetare. Vi behöver öka förmågan när det gäller frågor kopplade till verksamhetsutveckling och digitalisering men också när det kommer till teknik och IT-säkerhet. Här finns en unik möjlighet att vara med från start och bygga upp en smartare framtid för Jönköpingsborna, säger Jens Ingelsäter.

Kommunfullmäktige har beviljat ett ökat anslag för satsningen. Under 2022 handlar det om 3,5 miljoner kronor. Därefter 7 miljoner kronor per år. En digitaliseringsfond kommer att utarbetas i nära samarbete med politiken, för att ytterligare stimulera och nå en ökad utväxling i digitaliseringsområdet.

Presskontakt:

Jens Ingelsäter
0704-22 29 34
jens.ingelsater@jonkoping.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Jens Ingelsäter, tf chef för digitaliseringsavdelningen
Jens Ingelsäter, tf chef för digitaliseringsavdelningen
Ladda ned bild

Om

Jönköpings kommun
Jönköpings kommun

551 89 Jönköping

036-105000https://www.jonkoping.se/

I Jönköpings kommun arbetar omkring 13 000 medarbetare för att ge våra drygt 145 000 invånare välfärd och service av hög kvalitet. Läs mer om våra verksamheter på kommunens webbplats.

Följ Jönköpings kommun

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Jönköpings kommun

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye