Komvuxstudier hjälper henne att nå sina drömmar

Asal flyttade till Sverige från Iran för fyra år sedan med sin familj. Hon kunde inte tillgodoräkna sin gymnasieexamen från sitt hemland utan studerar nu på Hermods Komvux i Växjö för att få en behörig examen. Vid sidan av studierna arbetar hon på H&M och har som dröm att i framtiden arbeta som ingenjör inom arkitektur och design.

- Min fritid idag består av att arbeta och studera. Jag är målmedveten och jag sätter upp en veckoplanering varje vecka med saker jag ska lära mig. Mitt mål är att få en gymnasieexamen och kunna ansöka till högskola eller universitet i framtiden, säger Asal Tousi.

Asal Tousi är 26 år och bor i en studentlägenhet i Växjö tillsammans med sin syster. Hon studerar samhällskunskap på Hermods samtidigt som hon arbetar som butikssäljare på H&M.

- Jag lär mig väldigt mycket svenska genom att både studera och arbeta. Det är en bra mix för att utvecklas och komma in i det svenska samhället, säger Asal.

Hur är det att studera på Komvux?
- Jag har fantastiskt bra lärare och jag lär mig mycket. Några av kurserna sköts på distans medan andra är i klassrum, vilket jag tycker har fungerat bra.

Drömmer om universitetsstudier

Asal har ett brinnande intresse för arkitektur och design och hon drömmer om att kunna arbeta med det i framtiden.

- Jag är förmodligen klar med min komvuxutbildning nästa sommar och min förhoppning är att vidareutbilda mig till ingenjör inom arkitektur och design.

Har du några bra tips för att klara av studierna?
- Sätt upp mål som du ska klara av när veckan är slut och arbeta hårt för att verkligen fullfölja dem. Sedan ska du inte vara rädd för att be om hjälp. Det finns mycket bra hjälp att få i Sverige, både inom sfi och Komvux, avslutar Asal med att säga.

Hermods vård- och omsorgsprogram går starkt i Helsingborg22.9.2020 12:10:49 CESTBlogginlägg