Kongressens beslut på området gängkriminaliteten och mäns våld mot kvinnor

Socialdemokraternas partikongress har enats om en kraftfull politik för att bekämpa brotten och de kriminella miljöerna så att Sverige blir ett tryggt land för alla. Vi ska fortsätta offensiven mot gängen - bryta nyrekryteringen, angripa deras finansiering och skärpa straffen. Mäns våld mot kvinnor måste upphöra och kongressen vill se tydligare restriktioner mot dömda män.

Vi har fått ett tydligt mandat från kongressen att fortsätta offensiven mot de gängkriminella. Vi ska punktmarkera gängen, skärpa straffen och fortsätta bygga ut Polisen. Lika tydligt är mandatet att växla upp kampen mot mäns våld mot kvinnor, partistyrelsens huvudföredragande Morgan Johansson.

Här är ett urval av besluten som kongressen fattade på området;

• Kongressen har givit ett tydligt mandat att ge mer utrymme för samhället och Polisen att punktmarkera gängkriminella. Både genom preventiv avlyssning och genom att införa fler sanktioner som gör livet svårt för kriminella. Det kan exempelvis handla om att säga upp deras hyreskontrakt.
  • Kongressen har enats om en linje om att fortsatt skärpa straffen, ge polisen fler befogenheter samt att Polisen ska fortsätta att växa och bli fler samt mer närvarande i hela landet.
  • Sekretesslagen ska inte skydda kriminella. Socialdemokraterna vill göra en genomgripande översyn av sekretesslagstiftningen som gör det möjligt att komma till rätta med arbetsmarknadskriminalitet, fusk med bidragssystem och annan brottslighet.
  • När det gäller mäns våld mot kvinnor vill kongressen bland annat se tydligare restriktioner för män som dömts, även efter avtjänat straff. Kontaktförbud ska användas mer frekvent och överträdelser ska bestraffas.
  • Skyddat boende i offentlig och ideell regi för kvinnor behöver stärkas och ska inte privatiseras. Kvinnojourerna är idéburna organisationer som behöver ges resurser långsiktigt för att verka i partnerskap med kommunerna.
  • Straff för sexuella övergrepp mot barn ska skärpas och vara särskilt kännbara. Även straffet för sexköp ska skärpas.

Presskontakt;

För huvudföredragande Morgan Johansson; Sofie Rudh, 072-545 74 21, sofie.rudh@regeringskansliet.se

För föredragande Mikael Damberg; Per Strängberg, 073-093 90 56, per.strangberg@regeringskansliet.se

Socialdemokraternas presstjänst; 08-700 26 83press@socialdemokraterna.se

Vi vänder på varje sten för att bryta segregationen och tränga tillbaka våldet. Vi tar tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden och vi skapar framtidens jobb med bra villkor i hela landet. Vi gör det som krävs, för Sverige kan bättre.

Socialdemokraternas slutspurtsvalkampanj handlar om ledarskap för Sverige4.8.2022 13:25:00 CEST | Pressmeddelande

– Den 11 september väljer svenska folket riktning och ledarskap för Sverige. Vi har i Magdalena Andersson en ledare som är både kompetent och handlingskraftig.Det är tydligt att Socialdemokraterna, med Magdalena Andersson i spetsen, ser problemen och har de politiska lösningarna för att ta tag i dem, säger partisekreterare Tobias Baudin. Vi ska ha fler poliser och skärpta straff, men det räcker inte. Hela samhället behöver hjälpas åt så att ingen ung blir kriminell. De som byggt det Sverige vi älskar förtjänar ett tryggt liv och en pension man kan leva på. Skolan ska inte vara till för ägarna utan för barnen. Samhället ska gå att lita på. Alla som kan jobba ska jobba. Det fokuserar Magdalena Andersson på i Socialdemokraternas valfilm som presenterades på pressträff med Tobias Baudin. – Magdalena Andersson är en person som lägger stor vikt vid att träffa människor och presentera lösningar på de samhällsproblem hon vill ta tag i. Det är också något som genomsyrar hela den socialdemokrati

Magdalena Andersson håller sommartal i Göteborg3.8.2022 11:15:00 CEST | Pressmeddelande

Söndagen den 14 augusti kl 14.00 håller partiordförande och statsminister Magdalena Andersson sitt sommartal på Gustaf Adolfs torg i Göteborg. Årets sommartal sker utomhus och kommer att sändas direkt på Socialdemokraternas Facebooksida och Youtube. Tid och plats: Kl 14.00 på Gustaf Adolfs torg i Göteborg Kontakt Darina Agha, pressekreterare hos Magdalena Andersson, 073-592 85 48, darina.agha@regeringskansliet.se Socialdemokraternas pressjour, 08-700 26 83, press@socialdemokraterna.se