Konkurrensverket granskar Stockholms stads utförsäljningar

Konkurrensverket som är Sveriges tillsynsmyndighet för offentlig upphandling har i veckan påbörjat tre utredningar gällande det blågröna styrets fastighetsaffärer och hyresavtal. Vänsterpartiet i Stockholms stad har tidigare kritiserat flera av försäljningarna för bristande insyn och dålig ekonomi och välkomnar granskningen.

Clara Lindblom, oppositionsborgarråd för Vänsterpartiet i Stockholms stad välkomnar Konkurrensverkets granskning.

Utredningarna gäller:

• Byggnation och hyra av idrottshallar i Brännkyrka, Midsommarkransen
  • Byggnation och hyra av idrottshall i Slakthusområdet
  • Byggnation och hyra av ishallar vid Sätra IP och en multihall vid Vårbergs IP

Några av de frågor Konkurrensverket vill ha svar på är vilka beslut som fattats och på vilka grunder samt frågor kring upphandling. Vänsterpartiet har tidigare kritiserat de här affärerna på grund av att upplägget på sikt är dyrare än om staden själv skulle bygga och förvalta fastigheterna.

- I alla de här affärerna har man valt ut en privat aktör helt utan konkurrens. Nu tvingas majoriteten redovisa de här tveksamma affärerna och de komplexa avtal som hör till. Vi stockholmare förtjänar att få veta vad som görs med våra skattepengar och det är välkommet att Konkurrensverket agerar, säger Clara Lindblom oppositionsborgarråd för Vänsterpartiet i Stockholms stad.

Styret i Stockholms stad har till den 22 augusti på sig att inkomma med svar och relevanta handlingar till Konkurrensverket.

- Under mandatperioden har det blågröna styret drivit igenom en rad sådana här affärer som alla har liknande upplägg. Privata aktörer får bygga eller köpa lokaler medan staden sedan hyr in sig i lokalerna igen. Vi vill istället att staden går in och tar ett större ansvar för våra gemensamma tillgångar såsom idrottshallar och skolor, säger Clara Lindblom.

Bild på Clara Lindblom, oppositionsborgarråd för Vänsterpartiet i Stockholms stad.

V: Dyr lösning och bristfällig insyn i hallbygge i Brännkyrka30.5.2022 10:54:30 CEST | Pressmeddelande

Idag behandlar Stockholms kommunfullmäktige ett ärende om byggnation och uthyrning av två nya idrottshallar i Brännkyrka. Hyresavtalet mellan staden och Nystad Stockholm idrott & skolfastigheter AB, som ska bygga hallarna, sträcker sig över 20-års tid. Men eftersom avtalet är lagt under sekretess så kan hyresnivån och övriga villkor inte kritiseras av varken opposition eller allmänhet. Vänsterpartiet, tillsammans med S och Fi begär nu att ärendet skickas tillbaka i en återremiss.

V: Det blågröna styret har sålt ut Stockholm till högstbjudande28.4.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag på Svenska Bostäders styrelsemöte kommer försäljningen av Vällingby centrum att klubbas. Försäljningen är ett stort misstag menar Vänsterpartiet i Stockholm som gjort en sammanställning av de större försäljningar som drivits igenom av det blågröna styret i Stockholms stad hittills under mandatperioden. Summeringen landar på inte mindre än 25 förskolor, 10 skolor, 5 äldreboenden, 3 LSS-verksamheter och 19 hyreshus med över 1500 hyresrätter.