Konst gör våra bostadsområden bättre

Att få njuta av konst är en mänsklig rättighet. Det framhåller FN i artikel 27 i sin allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna ”Var och en har rätt att fritt delta i samhällets kulturella liv, att njuta av konst samt att få ta del av vetenskapens framsteg och dess förmåner.” Här har vi som fastighetsägare en viktig roll. Genom att tillföra konstnärliga inslag i våra bostadsområden så gör vi konsten tillgänglig för alla.

Skultpturen Mänskligt möte. Konstnärer Torsten och Anna Molander, VD Fredrik Törnqvist, styrelseordförande Astrid Brissman

När Stångåstaden genomför ett bostadsprojekt är det inte bara själva husen som kräver noggrann planering och mycket arbete. Det gäller även utemiljöer, innergårdar och inte minst den konstnärliga gestaltningen. I en utemiljö ska det finnas något för alla hyresgäster, så att så många som möjligt vill tillbringa tid där. Genom att addera konst i våra miljöer får vi kulturell stimulans och ofta ger konsten oss något att tala om.

I veckan har vi invigt vårt senaste konstnärliga bidrag till staden. På innergården i nybyggda kvarteret Eddan, mellan Drottninggatan och Trädgårdsgatan i Linköping står skulpturen ”Mänskligt möte.”, en sittbänk i brons där sällskapet är en gorilla. Konstnärerna bakom verket är Torsten och Anna Molander. Gorillan på bänken ser väldigt rofylld ut och inbjuder verkligen till att slå sig ner en stund. Jag hoppas att både våra hyresgäster och förbipasserade kommer att göra gorillan sällskap.

Konsten i våra miljöer är varierad så ofta finns det något för alla smaker. Förra hösten, i samband med festivalen ArtScape FORM så satsade vi på storskaliga muralmålningar på fyra av våra fastigheter. Muralmålningar är ett nytt inslag i Linköping och vi har fått väldigt positiv respons. Vi upplever också att målningarna har byggt en stolthet hos hyresgästerna i området där konstverken finns.

Vi kommer att fortsätta berika våra områden med kulturella inslag som förhoppningsvis uppmuntrar till såväl samtal som eftertanke. Är du nyfiken på vilken konst som finns i våra miljöer så kan jag tipsa om vår konstkarta:  Konst runt knuten i Linköping via kartan hittar du både bänken med gorillan och andra konstverk som finns runt om i Linköping. Samla ihop ett gäng och gå en konstvandring, det blir ett nytt sätt att upptäcka en stad.

Fredrik Törnqvist
VD, AB Stångåstaden

Jag hoppas med mina blogginlägg bidra till en ökad förståelse för vår verksamhet och vad vi som bostadsbolag bidrar med till att göra samhället och Linköping i synnerhet till en bättre stad att bo och leva i. Har du tips och idéer vad jag borde ta upp så tveka inte att ta en kontakt med mig via LinkedIn eller Twitter.

Twitter: @f_tornqvist

LinkedIn: Fredrik Törnqvist

Säg hej till gorillan i kvarteret Eddan26.8.2021 09:38:51 CEST | Pressmeddelande

När Stångåstaden genomför ett bostadsprojekt är det inte bara själva husen som kräver noggrann planering och mycket arbete. Det gäller även innergårdar och andra utemiljöer. På innergården i kvarteret Eddan, mellan Drottninggatan och Trädgårdsgatan invigdes igår skulpturen ”Mänskligt möte.”. En sittbänk i brons där du kan slå dig ner en stund hos en gorilla. Konstnärerna bakom verket är Torsten och Anna Molander.

Byggagendan med 17 förslag för ökat byggande7.7.2021 09:58:48 CEST | Blogginlägg

Bostadsbristen är fortfarande ett stort problem. Det är inte bara ett storstadsfenomen utan finns i väldigt många av landets kommuner. Bostäder är en grundförutsättning för att städer ska kunna växa, attrahera nya invånare, klara kompetensförsörjningen och skapa tillväxt. Vi står inför en mängd utmaningar i branschen. Vi behöver bygga mer för att klara bostadsförsörjningen och samtidigt hantera kostnadsutvecklingen, snabba upp processerna kring byggande och bidra till klimatomställningen.

Fler kan ladda elbilen med nya laddkluster14.6.2021 12:29:00 CEST | Pressmeddelande

En ökad efterfrågan på parkeringsplatser med laddmöjlighet tillsammans med en önskan om att gynna ett hållbart resande, har gjort att Stångåstaden tillsammans med Tekniska verken har skapat två så kallade laddkluster i Linköping. Att bygga laddkluster, med flera laddplatser samlade på ett och samma ställe, är en del i en ny strategi för att kunna erbjuda framför allt Stångåstadens hyresgäster utökade möjligheter att ladda sina elbilar. Visar sig satsningen framgångsrik kan Linköping få fler laddkluster framöver.