Köper 50 % av bostadsprojekt i Oslo med ambitiösa miljökrav

AF Gruppen har ingått avtal om att köpa 50 % av aktierna i bolaget Fyrstikkbakken 14 AS. Bolaget äger fastigheter med ett planerat utvecklingsprojekt med 160 bostäder belägna i närheten av Bryns tågstation och Helleruds tunnelbana.

Projektet har utvecklats av Birk & co och är ett Futurebuilt-projekt med sökt bygglov och tillåtet antal BRA 13 200. FutureBuilt har som mål att förverkliga förebildsprojekt i och runt Oslo med minskade växthusgasutsläpp från transport, energianvändning och materialanvändning på minst 50 %. Birk & co deltar i projektet med resterande 50 %.

Avtalet är villkorat av förfaranden för vederbörlig försiktighet. Transaktionen förväntas vara genomförd i november 2020.

Mölndalsvägen 42

AF Gruppen är en ledande bygg- och industrikoncern med 5 500 medarbetare i Norge, Sverige, Kina, Storbritannien och Litauen. Koncernen omsätter 22,6 miljarder NOK (2019) och bolaget är noterat på Oslo Børs.

AF Gruppen Sverige består av AF Bygg Göteborg, AF Projektutveckling, AF Bygg Syd, AF Härnösand Byggreturer, HMB Construction, Kanonaden Entreprenad och Pålplintar.