Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Köping Stars - Årets Lyft i SBL Herr

Under kommande veckor presenterar vi årets utmärkelser i SBL Herr. Idag har turen kommit till Årets Lyft, som går till Köping Stars!

Alla utmärkelser i SBL Herr röstas fram av coacher, lagkaptener och mediarepresentanter förutom priserna Årets Lyft och Årets Matcharrangemang som delas ut av Svenska Basketbollförbundet. Varje utmärkelse får dock en kommentar av SBBF.

Årets Lyft: Köping Stars
Som nykomlingar i SBL slutade Köping näst sist i grundserien, och fick kvala för att hålla sig kvar. När säsongen 2019-2020 startade i september var det ett nytt Stars som klev in på planen. Laget vann 7 av sina 8 första matcher och var långt in på hösten serieledare. Många trodde nog att framfarten skulle sakta av, men Köping slutade aldrig imponera och höll sig i toppen av tabellen hela grundserien, som slutade en tredjeplats.

På vägen dit satte man sin stad på idrottskartan och fyllde Karlbergshallen varje hemmamatch. Laget ledde ligan i steals och offensiva returer per match. Köping vann också flest jämna matcher (vinst eller förlust med 5 poäng eller mindre) av alla lag i SBL Herr (9), samt flest bortamatcher i rad (6).

Svenska Basketbollförbundets kommentar:
“Sophomore slump” - så kallas ofta det svåra andra året för en nykomling. Borta är underskattningen och nyhetens behag. Detta uttryck har uppenbarligen inte tagit sig till Västmanlands slätter då den lilla orten med det stora hjärtat slog igenom i Idrottssverige. Ett genialiskt lagbygge av den sportsliga ledningen, ett fantastiskt driv av den övriga klubben och ett genuint engagemang av fansen ledde föreningen till en tredje plats i SBL och utmärkelsen Årets Lyft, Köping Stars!"

Alla utdelade utmärkelser i SBL Herr 2019-2020
Årets Försvarare: Denzel Andersson, BC Luleå >>>