Kovändning om korttidsarbete och semester motverkar syftet

Den 14 maj ändrade Tillväxtverket sina regler om permitteringsstöd vid semester. Från att tidigare ha omfattat semesterdagar räknas dessa nu som frånvaro och berättigar inte längre till något stöd.

Anders Persson, näringspolitisk chef Innovationsföretagen

Regelverket om korttidsarbete togs fram i all hast i ett pressat läge. Vi har en pågående dialog med Tillväxtverket om förbättringar och förstår att det är en svår situation. Det är dock djupt olyckligt att ändra reglerna för semester så här sent inpå sommaren. Risken är att företag med ansträngd ekonomi tvingas till varsel för att klara sin överlevnad, säger Anders Persson, näringspolitisk expert.

Om Tillväxtverket inte hittar stöd i lagen kring den ursprungliga tolkningen kring semester och korttidsarbete måste de skicka den signalen till politiken. En justering i lagstiftningen kommer att ske för att inrymma höjningen till 80% permitteringsgrad. Det är rimligt att regering och riksdag nu tar med frågan om semester i den processen. Syftet med krispaketet korttidsarbete var att rädda jobb och sysselsättning. Den justering som Tillväxverket nu gjort i sin tolkning ligger inte i linje med detta, säger Anders Persson.

De företag som mellan den 7 april och 14 maj lämnade in ansökningar om permitteringsstöd där även semesterdagar ingick måste nu börja om sin planering. Trots att de följt gällande regler. Att det dessutom skapar extra problem för de företagare som agerade snabbt för att rädda såväl sin verksamhet som sin personal gör saken än mer olycklig.

Många medlemsföretag har redan gjort planeringen och meddelat sina medarbetare hur semestern kommer bli. Nu blir det ytterligare ovisshet om framtiden och ett stort energikrävande arbete att göra om planeringen. I detta osäkra läge måste företagen kunna lite på att spelreglerna från myndigheterna inte ändras hur som helst, säger Anders Persson.

Enligt Tillväxtverkets tidigare tolkning från den 7 april 2020 gällde att permitteringsstöd kunde ges för de dagarna som en arbetstagare hade betald semester. Att semester, betald liksom obetald, nu istället ska räknas som frånvaro förklarar Tillväxtverket med att deras tidigare tolkning inte hade stöd i lagen.

Läs också: Vad som gäller kring korttidsarbete och semester

Anders Persson, näringspolitisk chef Innovationsföretagen
Magnus Höij, förbundsdirektör Innovationsföretagen

Innovations­företagen är en bransch- och arbetsgivar­organisation som representerar innovativa företag inom den kunskapsintensiva tjänstesektorn. Vi samlar cirka 720 medlems­företag som tillsammans har 39 000 anställda. Vårt uppdrag är att skapa förutsättningar för en världsledande arkitekt- och ingenjörsbransch.

Kunskapsintensiva företag i ett vänteläge - Offentliga investeringar kan avgöra framtiden30.6.2020 08:45:00 CESTPressmeddelande

Idag presenterar Innovationsföretagen sin konjunkturrapport, Investeringssignalen. Den visar att Coronapandemin drabbat företagen i varierande omfattning. För flera har läget nu stabiliserats och gått in i ett vänteläge, men framtiden är fortfarande osäker för många. Nu behövs investeringar från den offentliga sektorn för att hjälpa till att stimulera ekonomin och få fart på efterfrågan igen.

Omställningsstöd till krisande tjänstesektor – välkommet men bristfälligt30.4.2020 14:06:55 CESTPressmeddelande

Nu kommer regeringens omställningsstöd till den hårt drabbade tjänstesektorn. Innovationsföretagen välkomnar insatsen men har identifierat vissa brister. Stödet berör bara fasta kostnader för mars och april och träder inte i kraft förrän första juli. Företag som är ojämnt drabbade riskerar att helt gå miste om stödet. Dessutom måste tidigare stödpaket förlängas om företagen ska överleva coronakrisen.