Kraftigt ökat stöd till välfärden i vänsterbudget

25 miljarder kronor mer till välfärden än vad regeringen satsar. Det är huvudförslaget i Vänsterpartiets vårbudgetmotion som presenteras idag.

- Regeringens egen budget visar att de inte satsar tillräckligt för att klara välfärden. Nu talar alla om hur viktig vården och omsorgen är och regeringen talar om stora satsningar. Men de satsar så lite att de i praktiken planerar för nedskärningar. Vi vill satsa 25 miljarder kronor i år utöver de pengar regeringen vill tillföra. Så kan vi undvika nedskärningar och tvärtom förbättra både kvalitet och arbetsvillkor i välfärden, säger Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson.

Vänsterpartiet har tidigare föreslagit höjningar av de generella statsbidragen, men sedan regeringens budget redovisade större behov än vad man tidigare bedömt föreslår partiet nu ytterligare höjningar.

Stöd till sommaraktiviteter för bättre hemester och fler jobb

- I sommar kommer många att semestra nära hemmet. Det kommer också vara många som inte har råd med dyra semesteraktiviteter. Vi vill ha en storsatsning på sommaraktiviteter för att ändå göra sommaren så bra som möjligt, samtidigt som vi skapar många värdefulla jobb runtom i landet. Smittoläget kommer förstås avgöra vad som är lämpligt. Så det är viktigt med flexibilitet i stödet och kreativitet i att utforma aktiviteterna så att de passar med de rekommendationer som är i sommar, säger Ulla Andersson.

I hemesterpaketet på 1,3 miljarder kronor föreslår Vänsterpartiet bl.a. stöd till vandringsleder och friluftsområden, kultur för äldre som inte kan lämna hemmet och sommarlovsaktiviteter för barn och unga anpassat till rekommendationerna.

Vård- och omsorgslyft för fler undersköterskor

Krisen visar hur beroende vi alla är av en bra sjukvård och äldreomsorg. En nyckel är att få fler undersköterskor. Vänsterpartiet vill därför satsa 4,3 miljarder kronor för att 5000 personer under två år ska få en heltidsanställning där det ingår utbildning inom vård och omsorg. Det är ett sätt att få till exempel de som idag saknar utbildning i äldreomsorgen och jobbar visstid, att utbilda sig och stanna kvar.

Totalt satsningar för 45,5 miljarder kronor

I budgetförslaget ingår satsningar för sammanlagt 45,5 miljarder kronor utöver regeringen. Många av Vänsterpartiets förslag handlar om ekonomisk trygghet för vanligt folk. Bland annat en hyresgaranti mot vräkningar, att timanställda ska få sjukpenning och att karensavdraget ska avskaffas på riktigt.

– Klassamhället märks så tydligt i krisen. Hur vi bor och vad vi jobbar med påverkar risken att smittas. För den som har små ekonomiska marginaler blir otryggheten stor när ekonomin svajar. Nu behöver vi en politik som håller ihop samhället och inte lämnar någon efter. Krisen visar att gemensamma problem kräver gemensamma lösningar, säger Ulla Andersson.

Utöver förslagen för 45,5 miljarder tillförs ALMI 25 miljarder kronor för att ge lån till småföretag i krisen, vilket inte påverkar det finansiella sparandet. För att kunna ta del av dessa lån ska företagen beskattas i Sverige, inte vara konkursmässiga sedan tidigare och inte ha några kopplingar till skatteparadis. De ska inte heller under tiden som lånen mottas göra några större aktieutdelningar, bonusutdelningar eller kraftiga löneförhöjningar för ledande befattningshavare.

Läs hela motionen på:

Välkommen till Jonas veranda - istället för Almedalen24.6.2020 11:10:57 CESTPressmeddelande

Vänsterpartiet ställer inte in vår dag i Almedalen. Tvärtom. Vi satsar på ett helt eget digitalt program. Det blir politiska samtal om sommar och klassamhälle i talkshowen ”Snack med Sjöstedt”. Det blir musikunderhållning och förstås – det blir som vanligt ett Almedalstal av Jonas Sjöstedt, denna gång från hans egen veranda på torpet i Umeå. Här är hela programmet för Jonas Veranda - onsdag 1 juli 2020: 10.00 Pressträff från Jonas Veranda. Jonas Sjöstedt presenterar årets Almedalsnyhet. Sänds via Vänsterpartiets facebook-kanal https://www.facebook.com/vansterpartiet/live https://www.facebook.com/vansterpartiet/live Möjlighet finns till enskilda intervjuer, via Skype och liknande. 18.00 Snack med Sjöstedt – Almedalenspecial Sänds via Vänsterpartiets Facebook-kanal, samma länk som ovan. Jonas Sjöstedt pratar om sommar, jämlikhet och vad arbetarrörelsen har gjort med sitt bildningsideal. Gäster: -Anneli Jordahl, prisbelönt arbetarförfattare, bla ”Klass är du fin nog” Låt inte den här stan

Jonas Sjöstedt gästas av Järvaveckans grundare - Så tar vi både Järva och Sverige ur krisen11.6.2020 10:33:32 CESTPressmeddelande

Varför har området runt Järva i Stockholm drabbats så hårt av Covid-19? Det är huvudtemat för Jonas Sjöstedts egen talkshow ”Snack med Sjöstedt”, som sänder en specialedition idag, på det som skulle ha varit Vänsterpartiets dag i den nu inställda Järvaveckan. - Pandemin synliggör ojämlikhet och rasism i det svenska samhället, men krisen har också mycket att lära oss när det gäller att förändra och skapa verklig integration, säger Jonas Sjöstedt. I ”Snack med Sjöstedt Järvaspecial” diskuteras också Black Lives Matter och de antirasistiska demonstrationer som skakar om både USA och Sverige och många andra länder efter mordet på George Floyd. Gäster hos Jonas Sjöstedt: Ahmed Abdirahman, grundare av Järvaveckan Bilan Osman, journalist och skribent Dilan Aksoy, regional samordnare på Rädda Barnen Programmet sänds på Vänsterpartiets Facebook torsdag 11 juni kl 18.30 https://www.facebook.com/vansterpartiet/live. För mer information: Jessica Nordh Pressekreterare hos Jonas Sjöstedt 073-076 22