Kraftigt utbyggd statlig närvaro i hela landet – 55 nya servicekontor till 2020

Människor, orter och hela bygder ska inte känna sig övergivna av staten. Våra gemensamma resurser ska komma alla till gagn oavsett var man bor i Sverige. Därför kommer Socialdemokraterna fortsätta att kraftigt stärka den statliga närvaron runt om i landet och öppna 55 nya servicekontor de kommande fyra åren.

Efter decennier av centralisering har regeringen brutit trenden och omlokaliserat myndigheter från Stockholm och byggt ut den statliga närvaron i hela landet. Totalt har 20 myndigheter eller delar av myndigheter omlokaliserats och 10 nya servicekontor öppnats under mandatperioden. Den utvecklingen ska fortsätta.

Servicekontor samlar flera myndigheter under ett tak och ser till medborgare får enkel tillgång till statlig service. En utredning har föreslagit att 27 nya servicekontor ska öppnas under de kommande fyra åren. Det antalet vill Socialdemokraterna dubbla och lovar att öppna totalt 55 servicekontor fram till 2020. De nya kontoren ska öppnas i svenska landsbygds- och glesbygdskommuner.

- Ingen ska känna sig övergiven av staten. Personlig service och hjälp med vardagliga myndighetsärenden ska man kunna få i hela vårt land och särskilt på landsbygden, säger partiledare Stefan Löfven.

För att förbättra möjligheterna för människor att hitta ett arbete runt om i Sverige kommer Socialdemokraterna se till att arbetsförmedlingen ingår i flera servicekontor.

Socialdemokraterna vill också förbättra tillgången till passhantering runt om i Sverige. Därför kommer passhantering på deltid att införas på servicekontoren i de kommuner som annars saknar passexpeditioner.

Fullt utbyggt kommer satsningen att kosta 120 miljoner kronor per år.

Kontakt:

Jonatan Holst, pressekreterare +46 72 227 85 35

Uppgörelsen om utskottsposterna klar26.9.2018 16:20Pressmeddelande

Presidieplatserna i riksdagsutskotten har idag fördelats efter en överenskommelse mellan Socialdemokraterna och Moderaterna. Socialdemokraterna tilldelades åtta ordförandeposter i utskotten och Moderaterna tilldelades sju ordförandeposter. Socialdemokraterna och Moderaterna har sedan fördelat posterna tillsammans med sina respektive samarbetspartier. Viceordförandeposterna tillföll enligt uppgörelsen den part som inte har ordförandeposterna. Därmed följs och vidareutvecklas den praxis som gällt under tidigare mandatperioder och regeringar. Ett antal poster som traditionellt sett tillfaller regeringssidan respektive oppositionen kommer att omfördelas efter regeringsbildningen. Det gäller finansutskottet, konstitutionsutskottet, utrikesutskottet, försvarsutskottet och EU-nämnden. Fördelningen inom det rödgröna blocket framgår enligt nedan: Ordförande arbetsmarknadsutskottet –Socialdemokraterna Ordförande civilutskottet – Miljöpartiet Vice ordförande finansutskottet – Socialdemokraterna O