Kravet på eget kapital tillämpas inte inför säsongen 2020/2021

Med anledning av den extraordinära situationen som uppstått på grund av covid-19 och som ledde till att säsongen 2019/2020 ställdes in har Svenska Ishockeyförbundet haft anledning att se över licensreglernas tillämpning inför säsongen 2020/2021.

Idag har Svenska Ishockeyförbundets styrelse genomfört ett sedan tidigare planerat möte och där beslutat om en justering av licensreglerna inför kommande licensprövning. Arbetet med de justerade licensreglerna har skett i dialog med ligaorganisationerna SHL, SDHL, HockeyAllsvenskan och HockeyEttan.

Här följer en sammanfattning av licensreglernas justering:

• Kravet på eget kapital kommer inte att tillämpas vid licensprövningen inför säsongen 2020/2021.
  • Samtliga föreningar i SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan ska i samband med licensprövningen också inlämna en plan för att säkerställa föreningens likviditet.
  • Gällande krav på eget kapital inför licensprövningen säsongen därpå, 2021/22, återkommer förbundsstyrelsen med besked i ett senare skede.

- Med anledning av det extraordinära läge som vi befinner oss i har våra klubbar en utmanande ekonomisk situation att hantera. Därför är det ett både viktigt och nödvändigt beslut som tagits att licensprövningen inför kommande säsong inte omfattar kravet på eget kapital, säger Anders Larsson, ordförande hos Svenska Ishockeyförbundet