Kristin Kaspersen ny programledare för Svenska hjältar

Kristin Kaspersen tar över som programledare för Svenska hjältar-galan i december. Galan når en miljonpublik och sänds nu för 14 året. – Det är ett jätteroligt och ärofyllt uppdrag. Jag har alltid älskat programmet själv och det känns häftigt och lite overkligt att vara en del av det, säger Kristin Kaspersen.

I år kommer Svenska hjältar-galan att ledas av Kristin Kaspersen, som även gått in i rollen som ordförande för Svenska hjältars jury. Foto: Lotte Fernvall / Aftonbladet

Svenska hjältar-galan är tv-programmet som varje år i december sprider värme och medmänsklighet till en miljonpublik. I år kommer galan att ledas av Kristin Kaspersen, som även gått in i rollen som ordförande för Svenska hjältars jury.

– Det känns fantastiskt kul och jag tycker att Svenska hjältar är ett väldigt fint program. Det finns en sådan kreativitet och vilja och så många hjältar runt om i landet, säger Kristin Kaspersen.

Som en av Sveriges mest uppskattade programledare har Kristin Kaspersen tidigare lett program som Nyhetsmorgon och Söndagsöppet samt succéer som Melodifestivalen och Idrottsgalan.

– Vi är jätteglada att få Kristin Kaspersen som programledare för Svenska hjältar-galan. Hennes värme och medmänskliga nyfikenhet bidrar till att lyfta hjälteberättelserna på helt rätt sätt. Hon är en av Sveriges mest rutinerade programledare och vi ser fram emot att se henne leda Svenska hjältar, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.

Under hela året hyllar Aftonbladet Svenska Hjältar människor som gjort avgörande insatser genom journalistik i Aftonbladets kanaler samt i Radio Rix FM och Viafree.

Galan i december presenteras de sex Svenska Hjältar som utsetts av den namnkunniga juryn. Nya medlemmar för i år är Prinsessan Sofia, Janne Andersson, förbundskapten, Kodjo Akolor, komiker, Antje Jackelén, ärkebiskop och Morgan Alling, skådespelare. Med från tidigare år är Micael Bydén, överbefälhavare, Marika Carlsson, komiker, Margaux Dietz, influencer och Shima Niavarani, skådespelare.

Galan, som i år blir en specialanpassad version för en liten exklusiv publikskara, produceras av Brand New Content. Den kommer att sändas på Aftonbladet, TV3, Viaplay och Viafree i december.

– Vi är otroligt stolta över att kunna sända denna fantastiska gala för tredje året i rad. Efter det här året känns det extra viktigt att lyfta just medmänsklighet och att få hylla några av de vardagshjältar som har gjort skillnad för andra, säger Filippa Wallestam, EVP och Chief Content Officer på NENT Group.

Angelica Öhagen, projektledare Svenska Hjältar. Tel: 070-1622415. E-post: angelica.ohagen@aftonbladet.se

Galan i december presenteras de sex Svenska Hjältar som utsetts av den namnkunniga juryn. Foto: Lotte Fernvall / Aftonbladet
Kristin Kaspersen. Foto: Lotte Fernvall / Aftonbladet

SJ ny partner till Svenska hjältar – riktar fokus på miljöhjältar15.10.2020 08:45:00 CESTPressmeddelande

Miljö och klimat är ett av vår tids mest engagerande och viktiga ämnen. Med SJ som ny partner lanserar nu Svenska hjältar en ny kategori – Miljöhjälten. ”Klimat och miljö är några av de bevakningsområden som Aftonbladet har satsat på de senaste åren och det känns kul och viktigt att nu få lyfta upp alla hjälteberättelser som finns där”, säger Lena K Samuelsson, publisher Aftonbladet.

Expressen/GT/KvP ser över distributionen tillsammans med Aftonbladet8.10.2020 14:00:00 CESTPressmeddelande

Bonnier och Schibsted ser tillsammans över kvällstidningarnas distribution till återförsäljarna. Detta för att säkra de tryckta tidningarnas framtid. ”Givet minskande papperstidningsupplagor tittar vi nu på olika möjligheter att effektivisera distributionen. Vi utreder vad olika möjligheter innebär ur olika aspekter, men inga beslut är fattade”, säger Bengt Ottosson, på Bonnier News.

Inga-Britt Ahlenius och Patrik Oksanen till SvD1.10.2020 08:45:00 CESTPressmeddelande

Svenska Dagbladet värvar Inga-Britt Ahlenius och Patrik Oksanen som kolumnister på ledarsidan. ”Det är två tunga namn och personligheter vi nu kan låta våra läsare ta del av. Jag är övertygad om att de båda, med sin erkända kunskap och integritet, kommer att ge värdefulla perspektiv på samhällsdebatten och på olika sätt tillföra något unikt till Svenska Dagbladet”, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.