Kulturhus, krog, hotell och butik tävlar om Sveriges bästa interiör

Hotell, butik och restaurang i Stockholm eller kulturhus i Göteborg. Det är fyra rejält skiftande interiörer, både i fråga om utseende och verksamhet, som kan vinna Guldstolen. De fyra nominerade till Sveriges Arkitekters pris för årets bästa inredningsarkitektur avslöjas under ett seminarium i dag på Stockholm Furniture & Light Fair i Älvsjö.
De nominerade inredningarna till Guldstolen 2019 (collage)

– De nominerade är fyra konstnärligt drivna inredningar som parar stark uttrycksvilja med obehindrad funktionalitet och höga krav på hållbarhet. De spänner över hela skalan, från stort hotell till exklusiv butik och demonstrerar inredningsarkitektens kännetecken: förmåga till inlevelse och engagemang för både beställare och brukare, säger Mark Isitt, journalist och juryns talesperson.

De nominerade är:

Bar Portal, Stockholm

”En intim kvarterskrog stor som universum” och ”arkitektonisk rymdresa”, kallar juryn kvarterskrogen under Atlasområdets gracila entrévalv. De framhåller materialen ek, kalksten, sammet och koppar som skapar en familjär atmosfär och binder ihop de olika nivåerna.

Arkitekt: Claesson Koivisto Rune arkitektkontor. Beställare: Klas Lindberg, Portal.

Blique by Nobis, Stockholm

Inredningsarkitekterna har förvandlat arkitektikonen Sigurd Lewerentz lagerbyggnad från 1930-talet till ett säreget hotell. Monokroma rum blir trots låg takhöjd och fönster som ventiler ombonade rum medan lobbyn och takterrassen har rymd. ”En hel stadsdel – kanske till och med Lewerentz själv? – har varsamt väckts till liv”, skriver juryn.

Arkitekt: Wingårdhs. Beställare: Ralf Thalén och Andreas Cavallius, Nobis.

J. Lindeberg-butiken, Stockholm

Vardag och fest, gatan och röda mattan förenas i en enda självsäker rörelse i klädmärkets butik på Biblioteksgatan med sina olika plan. ”En sofistikerad perspektivlek” kallar juryn inredningen och lyfter inredningsarkitektens gehör för materialet, vare sig det är ädelträ, vitmålad spritputs eller kanalplast.

Arkitekt: Studio David Thulstrup. Beställare: J. Lindeberg AB.

Selma Lagerlöfs center, Göteborg

En ”anti-inredning” och ett etiskt föredöme med 90 procent återbrukade möbler, som från början var en nödlösning till följd av budgetnedskärningar. Kulturhusets inredning ”provocerar genom sin enkelhet och medvetna avsaknad av konventionella skönhetsambitioner”, skriver juryn.

Arkitekt: White arkitekter. Beställare: Norra Hisingens stadsdelsförvaltning genom Åsa Lorentzi och Elaine Bengtsson.

– Vi vill med Guldstolen lyfta Sveriges främsta inredningsarkitektur och påminna om vilken skillnad den gör i vår vardag, dygnet runt. De nominerade projekten bjuder på en rikedom av vardagliga upplevelser och extraordinär rumsgestaltning med hållbarhetstecken, säger Tatjana Joksimović, arkitekt SAR/MSA och Sveriges Arkitekters ordförande.

Vi tillbringar 90 procent av vår tid inomhus enligt en amerikansk undersökning – självklart spelar inomhusmiljön en stor roll för hälsa och välbefinnande. Det finns omkring 600 inredningsarkitekter i Sverige idag och efterfrågan på yrkesgruppen är stor. Fack- och branschförbundet Sveriges Arkitekter jobbar för att inredningsarkitekterna ska bli fler och få bättre villkor så att fler inredningar utförs på ett professionellt sätt.

Vem som vinner Guldstolen avslöjas vid prisutdelningen på Arkitekturgalan den 10 mars. Priset delas ut varje år till en nyligen färdig inredning som har högt konstnärligt, innovativt värde och är funktionell och välgestaltad. Juryn utses av Sveriges Arkitekters akademi för inredningsarkitektur. I år utgörs den av Anna Harbom, Molly Möller och Susann Wessely Gromark, samtliga arkitekter SIR/MSA, konstnär Mikael Pauli samt Mark Isitt.

Samtliga foton är fria för publicering i redaktionella sammanhang. Ange fotografens namn.

De nominerade inredningarna till Guldstolen 2019 (collage)
Lobbyn i Blique by Nobis. Foto: Bruno Ehrs
Innergård på Blique by Nobis. Foto: Bruno Ehrs