Kunderna utser Lidl till årets bästa butikskedja – för tredje året i rad

För tredje året i rad har Lidl Sverige vunnit tävlingen Årets Bästa Butikskedja i kategorin dagligvaruhandel. I tävlingen har svenska konsumenter fått rösta fram den butikskedja de uppskattar mest i flertalet olika kategorier.

–Tredje gången gillt, nu råder det ingen tvekan. Den här utmärkelsen är extra viktig för oss då det är konsumenterna som väljer vilken som är Sveriges bästa butikskedja. Det visar på vår starka relation till våra kunder och är ett kvitto på det fantastiska arbete som dagligen genomförs av kollegorna runt om i landet, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.

Lidl Sverige vann Årets Bästa butikskedja i kategorin Dagligvaruhandel.

– Vi fortsätter utmana oligopolet genom att bevisa att hög kvalitet inte behöver kosta skjortan. Att vinna det här priset, för tredje året på rad, gör oss oerhört stolta. Det visar att vi är på rätt väg framåt, tillsammans med våra kunder, säger Bella Goldman, Kommunikations-, CSR och Varumärkesdirektör på Lidl Sverige.

”Retailer of the Year Sweden” ingår i konceptet ”Retailer of the Year” som organiseras i elva olika länder. Varje år konkurrerar butikskedjor och webshopar i Portugal, Italien, Österrike, Ryssland, Luxemburg, Belgien, Schweiz, Tyskland, Nederländerna, Danmark och Sverige om titlarna i ”Retailer of the Year” i sina respektive länder. En lokal vinst ger möjlighet att konkurrera om titeln ”Retailer of the Year Europe” i Europas största konsumentundersökning för butikskedjor.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl Sverige fortsätter pilotprojektet med Too Good To Go28.6.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl Sverige fortsätter att växla upp sitt hållbarhetsarbete genom en rad insatser. Ett av målen är att halvera matsvinnet och spara resurser till 2025 - därför genomför Lidl Sverige sedan december 2021 ett pilotprojekt med Too Good To Go. Sedan initiativet lanserades har över 18 800 frukt- och grönsakskassar motsvarande 80 ton mat räddats. Nu utökas pilotprojektet och inkluderar även bröd- och fikakassar i 25 av Lidls butiker i Stockholmsområdet.