Kungliga Operan laddar för ny säsong och efterlängtat återöppnande

Den 23 augusti släpps biljetter till höstsäsongen 2021. På Kungliga Operan pågår febril verksamhet inför att publiken äntligen kan komma tillbaka till Operahuset. Den första föreställningen planeras till början av september.

Scenarbete på Kungliga Operan  Foto: Kungliga Operan/Markus Gårder
Scenarbete på Kungliga Operan Foto: Kungliga Operan/Markus Gårder

VD och operachef Birgitta Svendén lovar att all publik kommer att tas om hand på allra bästa sätt:
– Välkommen tillbaka för den magiska upplevelsen av opera och balett live och att vi kan sitta tillsammans i salongen igen!

I mitten på augusti presenteras höstens program och i samband med en pressträff de nya konstnärliga cheferna, operachef Michael Cavanagh och konstnärlig chef för Unga på Operan Ellen Lamm samt den nytillträdde musikchefen Alan Gilbert.

Kungliga Operan kommer att öppna för publik även om det endast är för 50 personer i publiken.

Birgitta Svendén i filmad intervju

I en nyligen publicerad intervju, gjord av journalisten Åsa Julin, berättar Birgitta Svendén om hur hon ser på höstens återöppnande. Hon blickar tillbaka på det dryga år som gått sedan Operan för första gången, i mars 2020, stängde ner all verksamhet för besökande publik. Vilka lärdomar har hon dragit och vilken betydelse har Operan Play haft? Se intervjun här!

Aktuellt på Operan Play

Under stängningsperioden har Kungliga Operan gjort en storskalig satsning på att utöka sin verksamhet på den digitala scenen Operan Play. Plattformen har nått ut till över 400 000  tittare runt om i landet. Förutom att erbjuda publiken inspelad repertoar har streamingtjänsten även presenterat tre urpremiärer: dansverken SHIFT av Alexander Ekman, Sonatra av Joseph Sturdy och Riptide* av Hlin Hjálmarsdóttir. Dessutom lanserades dokumentären 50 personer under året och en webbserie speciellt framtagen för barn och unga, Det magiska huset

*urpremiär den 12 juni

Scenarbete på Kungliga Operan  Foto: Kungliga Operan/Markus Gårder
Scenarbete på Kungliga Operan Foto: Kungliga Operan/Markus Gårder
Birgitta Svendén, VD och operachef på Kungliga Operan. Foto: Kungliga Operan/Tobias Regell

Festligt, explosivt och poetiskt när Kungliga Baletten öppnar sin säsong!16.9.2021 08:54:53 CEST | Pressmeddelande

Kungliga Baletten intar stora scenen med en generös exposé av höjdpunkter inom den romantiska baletten – ett pärlband ur kompaniets rika repertoar. Det är en gala som firar arvet efter mästerkoreografer som t ex Rudolf Nurejev, Michel Fokine och Serge Lifar. Och efter en lång väntan – men samtidigt med flera föreställningar på Operan Play – uppträder hela baletten live inför publik igen. Kungliga Baletten - gala har premiär 17 september och spelas 9 gånger t o m 6 oktober.

The Royal Swedish Opera reopens with a winning combination of three new artistic directors18.8.2021 16:42:08 CEST | Pressmeddelande

Michael Cavanagh is the new opera director, Ellen Lamm will be artistic director of Young at the Opera and music director is Alan Gilbert. This winning combination will be in place when the Royal Swedish Opera in Stockholm welcomes a 300-strong audience for the first time since March 2020. They met in person for the first time at their new workplace during Monday’s press conference together with ballet director Nicholas Le Riche and CEO Birgitta Svendén. The opera, ballet and concert programme for the coming season was also presented.

Kungliga Operan återöppnar med triss i nytt konstnärligt ledarskap16.8.2021 14:14:12 CEST | Pressmeddelande

Michael Cavanagh är ny operachef, Ellen Lamm, konstnärlig chef för Unga på Operan och Alan Gilbert, musikchef. Triss i nytt konstnärligt ledarskap blir det när Kungliga Operan i Stockholm tar emot 300-publik för första gången sedan mars 2020. I samband med dagens pressträff träffades de fysiskt för första gången på sin nya arbetsplats, tillsammans med balettchefen Nicholas Le Riche och VD Birgitta Svendén. Samtidigt presenterades hela höstens program av opera, balett och konserter.

Kungliga Operan öppnar säsongen med stjärnsprakande jubileumsgala11.8.2021 13:48:43 CEST | Pressmeddelande

I 40 års tid har Anders Walls stiftelse delat ut stipendier till unga talanger inom naturvetenskaplig forskning, entreprenörskap, landsbygdsutveckling och musik. Det firar stiftelsen med en stjärnsprakande hyllning till konsten, vetenskapen och innovationen – den 28 augusti i samarbete med Kungliga Operan, som med jubileumsgalan återöppnar operahuset för säsongen. Vid galan medverkar flera av Sveriges främsta sångare och instrumentalister, alla med det gemensamt att de tilldelats ett Anders Wall-stipendium i början av sin karriär.