Kungliga Operan och Dramaten flyttar produktionscenter till Flemingsberg

Då hyresavtalet med Vasakronan för verkstäderna och ateljéerna i Gäddviken löper ut kommer Kungliga Operan och Dramaten att flytta produktionscenter till Flemingsberg. Där tecknar nationalscenerna hyresavtal med Fabege AB.

Foto: Magnus Kaplan/Kungliga Operan

Ändamålsenliga lokaler, mer samarbete, kostnadseffektiv lösning och bra kommunikationer är fyra skäl till att Kungliga Operan och Dramaten väljer Flemingsberg när nationalscenerna flyttar sitt produktionscenter år 2024.

»Det viktigaste är att kunna erbjuda en bra arbetsmiljö för våra medarbetare vilket vi kan få hos Fabege. Dessutom flyttar vi till en kommun med en tydlig framtidsvision som vi kan bli en del av«, säger Birgitta Svendén, VD för Kungliga Operan.

»Att Operan och Dramaten gemensamt tar det här steget skapar nya förutsättningar för mer samarbeten och nya möjligheter att fortsätta utveckla förutsättningen för teatrarnas verksamheter inom flera olika områden. Vi är också glada att nu får vara en del av utvecklingen i Flemingsberg framåt«, säger Maria Groop Russel, VD för Dramaten.

Kungliga Operan och Dramaten har tecknat avtal med Fabege AB som blir ny fastighetsägare för nationalscenernas produktionscenter. De delar av Operans och Dramatens verksamheter som avses är bland annat dekorverkstäder, repetitionssalar, del av kostymförråd och arkiv som kommer att flyttas från Gäddviken i Nacka till Flemingsberg i Huddinge. En helt ny byggnad på cirka 12 000 kvm kommer att upprättas av Fabege och beräknas stå klar under 2024.

Sedan 2016 har Operan och Dramaten haft vetskapen om att en flytt från dagens produktionscenter, i Gäddviken i Nacka, var oundviklig då området där verkstäderna idag ligger planeras bli bostäder. Operan och Dramaten har därför letat efter ett nytt område som uppfyller kraven på tillgänglighet och kostnad och som kan erbjuda medarbetarna den höga standard på lokaler som krävs för att tillverka och skapa produktioner för opera, teater, balett samt barn och unga.

I dag har Kungliga Operan och Dramaten ett hyresavtal med Vasakronan, som äger fastigheten i Gäddviken. Enligt tidplanen ska verksamheterna vara inflyttade i de nya lokalerna i Flemingsberg år 2024, då kontraktet med Vasakronan går ut.

På Kungliga Operan och Dramaten finns mer än 100 yrkeskategorier, och många av dem arbetar i verkstäderna i Gäddviken. Operan och Dramaten har i sitt uppdrag från ägaren att värna om hantverkstraditionen och därmed skapa arbetsmöjligheter för unika kunskaper.

»I och med att vi nu får nya lokaler att verka i kan vi säkerställa att Operan och Dramaten håller samma höga konstnärliga kvalitet även i framtiden, och fortsätter vara en viktig aktör för hantverksskickligheten i Sverige. Och vi hoppas att nya förmågor ska fortsätta att vara nyfikna på oss och vilja söka sig hit. Vår målsättning är att göra verksamheterna så tillgängliga som möjligt för allmänheten och visa hur vi arbetar med att skapa våra föreställningar« säger Birgitta Svendén och Maria Groop Russel.

Foto: Magnus Kaplan/Kungliga Operan

Les Ballets Suédois 100 år: konst, dans och sena nätter11.3.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

SVT, Kungliga Operan och Dansmuseet, Théâtre des Champs-Élysées och Institut Français – både svenska och franska kulturinstitutioner uppmärksammar i år det djärva danskompaniet Les Ballets Suédois 100-års jubileum. Det bjuds på föreställningar, unika koreografier, samtal, en internationell jubileumsbok och generösa utställningar. Lördagen den 14 mars klockan 21.15 går startskottet med en nyproducerad dansdokumentär i SVT.

Kungliga Operan lanserar gratistjänsten Operan Play – för att alla ska kunna få uppleva opera och balett 4.3.2020 15:09:48 CETPressmeddelande

Som ytterligare ett steg i Kungliga Operans satsning på digitalisering lanseras en ny kostnadsfri tjänst: Operan Play. Lanseringen möter en konstaterad efterfrågan som finns runt om i landet kring att få uppleva Operans föreställningar – samt livet bakom scenen – digitalt. Det är helt i enlighet med de nationella kulturpolitiska målen där ”alla ska alla ha möjlighet att delta i kulturlivet”. Inför lanseringen har Operan testat att sända ut konserter till vårdhem och äldreboenden vilket varit mycket uppskattat. Operan Play - operanplay.se - lanseras den 4 mars med bl.a. utsålda operasuccén Short Stories som en av flera sevärdheter.