Kurslitteraturprisets hederspris till bok som ger nycklar till grammatisk förståelse

Genom sina pedagogiska resonemang som på djupet förklarar grammatiska moment som många studenter snubblar på, tilldelas Nycklar till grammatik ett av Kurslitteraturprisets hederspriser 2018. – Grammatiken är erkänt svår för många: Hur ska man tänka, var ska man börja och varför ska man göra på ett visst sätt? Med vår bok vill vi ge nycklar till en ökad förståelse för hur språket fungerar, säger bokens författare.

Kurslitteraturpriset är Sveriges främsta utmärkelse till författare av ny kurslitteratur. Alla vars bidrag riktar sig mot den svenska universitets- och högskolemarknaden kan delta, oavsett ämne. I år går ett av hedersprisen och 50 000 kronor till boken Nycklar till grammatik. Juryns motivering lyder:

”För en modern, resonerande lärobok som går på djupet och öppnar upp. Med utgångspunkt i det som ofta vållar stora bekymmer i svensk grammatik för studenterna, har Gunlög Josefsson och Katarina Lundin tagit sig an uppgiften att en gång för alla förklara orsakerna till att grammatisk analys upplevs som så svårt. Författarnas enastående förmåga att förklara grammatiska fenomen gör att grammatisk analys inte längre förblir ett mysterium utan ett effektivt redskap i de språkvetenskapliga studierna.”

Bakom boken står författarna Gunlög Josefsson, professor i svenska vid Lunds universitet, med bakgrund som ämneslärare i svenska, religionskunskap och historia samt Katarina Lundin, docent i nordiska språk vid Lunds universitet, som även har ämneslärarexamen i svenska och latin.

Förståelse för hur språket fungerar
Grammatik är en viktig och på många sätt avgörande del när man lär sig om ett språk eller lär sig ett nytt språk. Samtidigt som grammatiken är viktig uppfattas den ofta som svår och problematisk.

– Med vår bok lyfter vi fram och förklarar några centrala grammatiska nyckelmoment. Att ha god insikt i svenska språkets struktur är viktigt inte minst i en alltmer språkligt heterogen skola där alla lärare måste kunna bidra till elevernas språkutveckling, säger författarna.

Djupdyker i ämnet
Nycklar till grammatik är en forskningsbaserad fördjupningsbok i grammatik med ett tydligt praktiskt anslag. Författarna förklarar metodiskt de tankar, grundläggande principer och nyckelmoment som man i grunden måste förstå för att korrekt kunna tillämpa dem vid grammatiska analyser och resonemang.

– Vår förhoppning är att boken blir ett verkligt stöd både för lärare och studenter, inte minst på grammatikkurser på lärarutbildningen i svenska och svenska som andraspråk, säger författarna.

Boken kom ut våren 2018.

Om Kurslitteraturpriset
Kurslitteraturpriset delas årligen ut av Studentlitteratur och syftar till att inspirera forskare och lärare att skapa nytänkande och pedagogisk kurslitteratur för universitet och högskola. I år delas priset ut för tionde gången.

Traditionsenligt har även ett förstapris utsetts, Ortopedi – patofysiologi, sjukdomar och trauma hos barn och vuxna av redaktörerna Magnus Karlsson, Harald Roos och Jon Karlsson samt ytterligare ett hederspris, Arbete & Välfärd- Ledning, personal och organisationsmodeller i Sverige av Åke Sandberg (red.). Samtliga pris delas ut under högtidliga former i Stockholm den 12 september. Prissumman, en kvarts miljon kronor, fördelas med 150 000 kronor till förstapriset och 50 000 kronor vardera till de två hederspriserna.

För frågor och ytterligare kommentarer, kontakta:

Stefan Persson, VD Studentlitteraur och juryns ordförande
stefan.persson@studentlitteratur.se

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 359 miljoner kronor och har 136 anställda.

Ny bok ger svaret på hemligheten bakom världens bästa skolsystem17.9.2018 15:51Nyheter

I boken, Cleverlands – Vad skapar utbildning i världsklass?, ger Lucy Crehan en unik inblick i hemligheten bakom ett antal länders framgångar i PISA. Lucy Crehan var en brittisk lärare när hon tröttnade på förutsättningarna för sitt arbete och istället gav sig ut på en upptäcktsresa. Hon bestämde sig för att ta reda på sanningen bakom världens mest lyckade skolsystem, och göra det konkret och verkligt för alla, bortom statistik och grafer.

Prisregn över Studentlitteraturs författare5.9.2018 08:00Pressmeddelande

Studentlitteraturs författare prisas i tre av sex kategorier när läromedelsförfattarpriset Lärkan delas ut på Skolforum den 29 oktober. – Vi är mycket stolta över att så många av våra författare uppmärksammas med detta pris. Det är en bekräftelse på det arbete författarna lagt ner för att skapa högkvalitativa läromedel och visar på bredden i Studentlitteraturs utgivning, säger Studentlitteraturs VD, Stefan Persson.