Kvartalskommentar: Stabilt kvartal trots orolig marknad

WSP-koncernen har haft ett stabilt första kvartal och en utveckling i linje med ledningens förväntan. Trots stora förändringar i omvärlden ökar WSP sin nettoomsättning med 4,4 procent och visar en organisk tillväxt på 1,1 procent. Nettoresultatet efter skatt påverkades dock negativt på grund av finansiella poster som inte är kassaflödespåverkande.

WSP-koncernens första kvartal visar på en stabil utveckling med en nettoomsättning på 1,7 miljarder kanadensiska dollar vilket är 4,4 procent mer än samma kvartal 2019. EBITDA ligger på 218,4 miljoner kanadensiska dollar, vilket är 0,7 procent högre än samma kvartal förra året. EBITDA-marginalen för kvartalet är 12,6 procent.

Även WSP Sverige levererar ett stabilt kvartal.

– I Sverige har verksamheten rullat på bra. I slutet av kvartalet kan vi se en viss påverkan, men det är marginellt. Vi har en bra bredd både bland kunder och sektorer som gör att vi står stabilt även i en kommande nergång. Stor del av våra uppdrag består av samhällsviktig verksamhet som måste fortsätta rustas upp och utvecklas, vilket känns bra ur flera perspektiv. Men självklart behöver även vi rusta vår egen verksamhet för att möta det som nu sker i omvärlden och säkerställa lönsamhet även i kommande kvartal, säger Håkan Danielsson, vd för WSP i Sverige.

WSP har som många andra snabbt ställt om till att bedriva stora delar av arbetet på distans. Samtidigt har verksamheten rullat på som vanligt med stort fokus på att stötta kunderna i en omvälvande tid.

– Vi håller fast vid vår satta strategi men accelererar flera delar i den för att möta en delvis förändrad efterfrågan som vi räknar med kommer. Det finns flera svårigheter, dessa behöver vi förhålla oss till, men jag ser också många möjligheter. Exempelvis intensifierar vi vårt arbete kring automation och effektiv organisation, fortsätter fokusera på innovation och samarbete med start ups samt på vår hållbarhetsrådgivning som blir allt viktigare när vi nu på många sätt kommer se en omstart av vårt samhälle. Mycket kommer ha förändrats när vi kliver ur på andra sidan och vi räknar med att kliva fram som en ännu starkare aktör, menar Håkan Danielsson.

Mer fakta och siffror om kvartalet för WSP-koncernens finns här: https://www.wsp.com/en-GL/investors/press-releases/details/WSP-Reports-Q1-2020-Results/2028937/2020

Höjdpunkter under kvartalet som gått:

• WSP en av huvudspelarna när första steg mot elväg för tung trafik tas – WSP står för vägplanen Örebro-Hallsberg
  • WSP släpper rapporten ”Sverige och 20-talets vattenutmaningar – Så påverkas staden, näringslivet och medborgarna” som pekar på utmaningar, sårbarheter och lösningar för en framtidssäkrad svensk vattenförsörjning
  • WSP kan rapportera betydande framsteg gällande andelen kvinnor i chefsposition, från 29 procent 2018 till 34 procent 2019. Totalt arbetar 38 procent kvinnor inom WSP. WSP listas också av Dagens Industri som ett av 194 svenska storbolag med jämställda ledningsgrupper.
  • Ett svensktungt team vinner nytt uppdrag när staden Los Angeles ska minska trängseln – svenska erfarenheter efterfrågas i världens städer
  • WSP lanserar WSP Talks med omvärldsbevakning och spaningar kring stadsutveckling, infrastruktur och byggande.
  • WSP rankas som en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare enligt rekryteringsföretaget Randstads årliga undersökning och hamnar på plats 9, vilket är bäst i branschen.

Håkan Danielsson, vd WSP Sverige. Foto: WSP. Får användas fritt av tredje part.

Hur väl rustade är Sveriges kommuner för nästa kris? Så rankas din kommun24.9.2020 06:50:00 CESTPressmeddelande

Varför har vissa kommuner klarat den pågående krisen bättre än andra? Vad är det som gör en kommun mer eller mindre framgångsrik? Dessa är några av de frågor som analys- och teknikkonsultföretaget WSP ger svar på i årets upplaga av rapporten ”Regionernas kamp”. Rapporten visar att det finns stora skillnader mellan kommunerna och att det på flera håll krävs stora förändringar för att klara nästa kris.

Varannan pendlare tveksam till att återgå till kollektivtrafiken16.6.2020 06:37:00 CESTPressmeddelande

Användandet av kollektivtrafik har mer än halverats sedan coronautbrottet, både vad gäller privata ärenden och dagspendling. Och många kommer fortsätta avstå från kollektivtrafiken när pandemin ebbat ut och restriktionerna hävs, det visar en ny undersökning från analys- och teknikkonsultbolaget WSP. Glesare mellan säten och trängselinformation i realtid är de åtgärder som skulle öka tryggheten mest uppger de svarande.