Kvartalskommentar: Stabilt kvartal trots utmanande läge

WSP-koncernen har haft ett stabilt andra kvartal och en utveckling som överträffat ledningens förväntningar med såväl stärkt kassaflöde och ökad marginal.

Trots stor osäkerhet på marknaden har WSP lyckats bibehålla en god lönsamhet och en stabil omsättning. Nettoomsättningen sjönk något, 1,2 procent jämfört med samma period föregående år och den organiska tillväxten minskade med 5,3 procent. Samtidigt stärktes den justerade EBITDA-marginalen för kvartalet; 15,8 procent, jämfört med 15,0 procent under andra kvartalet 2019.

Även WSP Sverige levererar ett stabilt kvartal.

– Vi är mycket nöjda att vi kan leverera ett starkt resultat trots att vi upplevt en period med stora utmaningar. Det här är ett resultat som bygger på stora insatser av alla medarbetare samt ett fortsatt tätt samarbete med våra kunder, säger Håkan Danielsson, vd för WSP i Sverige.

WSP har under pandemin snabbt ställt om till stor del distansarbete världen över. Interna mätningar och det ekonomiska resultatet visar att god effektivitet har uppnåtts trots dessa utmaningar.

– Vi har haft en utmanande vår, men jag är nöjd över att se att vi lyckats väl med att leverera i våra projekt och att både kunder och medarbetare har varit nöjda trots att det mesta har skötts på distans. Samtidigt har vi sett över kostnadsstrukturer och investeringar för att möta en vikande marknad vilket också bidragit till att vi kan leverera ett fint resultat för kvartalet. Erfarenheterna och de snabba förändringarna från våren har stärkt oss som bolag och jag ser fler möjligheter att stärka oss ytterligare under hösten som kommer, säger Håkan Danielsson.

Mer fakta och siffror om kvartalet för WSP-koncernens finns här: https://www.wsp.com/en-GL/news/2020/wsp-reports-solid-second-quarter-2020-results-with-strong-cash-flow-generation-and-margin-profile

Höjdpunkter under kvartalet som gått:

Håkan Danielsson, vd WSP Sverige. Bilden får användas fritt av tredje part.

WSP är ett av världens ledande konsultbolag och rådgivare inom samhällsutveckling. Vi utvecklar allt ifrån städer och transportsystem till vattenförsörjning och höga hus. Med 50 000 medarbetare i över 40 länder samlar vi experter inom analys och teknik, för att framtidssäkra världen. I Sverige har vi omkring 4 200 medarbetare.

Långsam återhämtning för kollektivtrafiken väntas efter pandemin – störst intresse för att återgå till privata resor30.8.2021 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Nya rutiner och resvanor förstärktes under pandemins tredje våg. En färsk studie från analys- och teknikkonsultföretaget WSP bekräftar tidigare mätningar som visar att kollektivtrafiken riskerar att förlora en av fem resenärer i storstadsregionerna jämfört med innan pandemin, vilket kan leda till negativa konsekvenser enligt WSP.