Kvartalskommentar: Stabilt kvartal trots utmanande läge

WSP-koncernen har haft ett stabilt andra kvartal och en utveckling som överträffat ledningens förväntningar med såväl stärkt kassaflöde och ökad marginal.

Trots stor osäkerhet på marknaden har WSP lyckats bibehålla en god lönsamhet och en stabil omsättning. Nettoomsättningen sjönk något, 1,2 procent jämfört med samma period föregående år och den organiska tillväxten minskade med 5,3 procent. Samtidigt stärktes den justerade EBITDA-marginalen för kvartalet; 15,8 procent, jämfört med 15,0 procent under andra kvartalet 2019.

Även WSP Sverige levererar ett stabilt kvartal.

– Vi är mycket nöjda att vi kan leverera ett starkt resultat trots att vi upplevt en period med stora utmaningar. Det här är ett resultat som bygger på stora insatser av alla medarbetare samt ett fortsatt tätt samarbete med våra kunder, säger Håkan Danielsson, vd för WSP i Sverige.

WSP har under pandemin snabbt ställt om till stor del distansarbete världen över. Interna mätningar och det ekonomiska resultatet visar att god effektivitet har uppnåtts trots dessa utmaningar.

– Vi har haft en utmanande vår, men jag är nöjd över att se att vi lyckats väl med att leverera i våra projekt och att både kunder och medarbetare har varit nöjda trots att det mesta har skötts på distans. Samtidigt har vi sett över kostnadsstrukturer och investeringar för att möta en vikande marknad vilket också bidragit till att vi kan leverera ett fint resultat för kvartalet. Erfarenheterna och de snabba förändringarna från våren har stärkt oss som bolag och jag ser fler möjligheter att stärka oss ytterligare under hösten som kommer, säger Håkan Danielsson.

Mer fakta och siffror om kvartalet för WSP-koncernens finns här: https://www.wsp.com/en-GL/news/2020/wsp-reports-solid-second-quarter-2020-results-with-strong-cash-flow-generation-and-margin-profile

Höjdpunkter under kvartalet som gått:

Håkan Danielsson, vd WSP Sverige. Bilden får användas fritt av tredje part.

Fler äldre bör inkluderas i arbetet med frågor som rör dem enligt ny rapport24.11.2020 07:13:00 CETPressmeddelande

Människor i Norden blir allt äldre, vilket gör arbetet för att tillgodose behoven hos äldre individer i samhället allt mer angeläget. En viktig del i att skapa förutsättningar för aktivt och hälsosamt åldrande är att den äldre befolkningen i högre grad deltar i planeringen av frågor som angår dem. Det konstateras i analys- och teknikkonsultföretaget WSPs rapport ”Att åldras i Norden”, som gjorts på uppdrag av Nordens välfärdscenter.

Hur väl rustade är Sveriges kommuner för nästa kris? Så rankas din kommun24.9.2020 06:50:00 CESTPressmeddelande

Varför har vissa kommuner klarat den pågående krisen bättre än andra? Vad är det som gör en kommun mer eller mindre framgångsrik? Dessa är några av de frågor som analys- och teknikkonsultföretaget WSP ger svar på i årets upplaga av rapporten ”Regionernas kamp”. Rapporten visar att det finns stora skillnader mellan kommunerna och att det på flera håll krävs stora förändringar för att klara nästa kris.