Kvinnor i teknikindustrin tar plats på Arbetets museum

Fotograf Emilia Bergmark-Jiménez bryter normer inom kommersiellt fotografi. I vår ställer hon ut på Arbetets museum där besökaren får ta del av hennes kommersiella, konstnärliga och dokumentära projekt. Alla med samma mål – att ge plats åt människor som sällan får synas på bild. Bland de projekt som visas finns Bredda bilden – ett samarbete mellan Emilia Bergmark-Jiménez och Teknikföretagen.
Bild från Bredda bilden. Foto: Emilia Bergmark-Jiménez

Det är ofta män som syns på de bilder som ska illustrera teknikindustrin. Men förebilder och representation är viktigt för att fler ska känna sig inkluderade i branschen och vilja söka sig dit. Detta är bakgrunden till Teknikföretagens Bredda bilden, en gratis bildbank som består av närmare 200 bilder på kvinnor som studerar på teknisk högskola eller arbetar med teknik.

Under våren kommer bilderna synas i ett helt nytt sammanhang när ett urval flyttar in på Arbetets museum i Norrköping. Bilderna kommer att ha en central roll i en större utställning som speglar fotografen Emilia Bergmark-Jiménez arbete. Arbetets museum har det nationella uppdraget att utveckla museiverksamheten inom området arbete och arbetsliv. Museet ligger på Laxholmen mitt i Motala ström och är välkänt för sina fotoutställningar.

Att Teknikföretagen har gett mig förtroendet att gå hela vägen och skapa en hel bildbank är det som gör samarbetet unikt. Det är varken polerat eller iscensatt utan situationerna är på riktigt. Sedan är det ett tillfälle att nå väldigt många i en mansdominerad bransch, det ger projektet tyngd och visar att Teknikföretagen tar frågan på allvar, säger Emilia Bergmark-Jiménez.

Kvinnor utgör idag 22 procent av de som arbetar i teknikbranschen men varierar inom olika delbranscher. Minst andel kvinnor har företagen inom installationer och reparation (9%) och störst andel finns inom tekniktjänsteföretagen (27%).

Bilderna som används för att marknadsföra tekniska utbildningar och illustrera teknikindustrin i media spelar en avgörande roll för hur branschen uppfattas, säger Maria Rosendahl, enhetschef Kompetensförsörjning och Digitalisering, Teknikföretagen. För att bredda rekryteringen måste vi uppdatera den traditionella bilden och visa mångfalden. Med bildbanken Bredda bilden vill vi synliggöra kvinnor med tekniska yrken och erbjuda ett konkret verktyg för alla som vill vara med och bidra till förändring.

Om fotografen

Fotograf Emilia Bergmark- Jiménez. (Född 1982 i Stockholm). Utbildad vid Fotoskolan i Gamleby och Högskolan för fotografi i Göteborg. Emilia är verksam som reklamfotograf med fokus på mångfald och representation, i Sverige och internationellt. Vid sidan av sin kommersiella verksamhet arbetar Emilia med egna konstnärliga projekt.

Utställningen visas 14 mars –10 maj.

Pressvisning

Pressvisning hålls på Arbetets museum, plan 7, den 12 mars kl. 10.00.
Emilia Bergmark-Jimenez och Maria Rosendahl, Enhetschef Kompetensförsörjning och Digitalisering, Teknikföretagen medverkar vid pressvisningen. Varmt välkomna!

OSA gärna till elin.ostblom@teknikforetagen.se

Pressbilder: https://www.arbetetsmuseum.se/pressbilder/

Vernissage: Arbetets museum, plan 7, 14 mars kl. 14.00.

Bild från Bredda bilden. Foto: Emilia Bergmark-Jiménez

VI ÄR TEKNIKSVERIGE

Den svenska teknikbranschen driver innovation, skapar arbetstillfällen och banar väg för framtidens hållbara lösningar. Tillsammans är vi en kraft att räkna med.