Kwaai – svensk och sydafrikansk hiphop möts i musikaliskt experiment

De tyngsta namnen inom hiphop från Sverige och Sydafrika möts i ett musikaliskt experiment under namnet KWAAI. Resan påbörjades 2012 och i sommar eskalerar mötet till en sommarturné genom Sverige med Riksteatern och Folkets Hus och Parker.

December 2012 påbörjades resan mot det som kommit att bli det största utbytet mellan svensk och sydafrikansk hiphop hittills. Några av Sveriges mest etablerade hiphop- och reggaeartister, såsom Adam Tensta, Chords, Cleo, Kristin Amparo, Mofeta & Jerre och Dirty Jens, begav sig till Kapstaden och Johannesburg för att samarbeta med några av Sydafrikas största profiler inom urban musik. Där fick de med sig flera namnkunniga nationella artister; Driemanskap, Kanyi, DJ Tha Cutt, Jack Parow med flera.

KWAAI är det största utbytet någonsin mellan svensk och sydafrikansk hiphop. I december 2012 åkte Adam Tensta, Syster Sol, Chords, Kristin Amparo, Mofeta & Jerre, Cleo och Dirty Jens (Sjukstugan) till Sydafrika i 3 veckor för att spela in med flera av Sydafrikas största rappare så som Driemanskap, Kanyi, DJ Tha Cutt, Jack Parow. De kom hem med albumet Worldwide, en dokumentär som kommer i höst samt minnen för livet.

KWAAI är ett stort, internationellt, manligt och kvinnligt kollektiv - skivan gästas av över 30 rappare på 5 olika språk. De oväntade mötena ledde till en enorm musikalisk sprängkraft, vilket märks tydligt i den första videon ”Badman”, där de svenska artisterna tillsammans med Spaza-raphjältarna Driemanskap och Kanyi tågar genom kåkstaden Guguleto i ett 6 minuters rap-epos. Låten har hyllats i både Sverige och Sydafrika och fick beröm av ingen mindre än Chuck D när den spelades på radiostationen ANDYOUDON'TSTOP i New York.

I sommar eskalerar mötet till en sommarturné genom Sverige med Riksteatern och Folkets Hus och Parker. Artisterna från båda länderna uppträder tillsammans med det välkända livebandet Spiderdogs, som bland annat spelat med Promoe, Timbuktu, Petter, Tingsek och Looptroop.

“Jag lärde mig att ju mer jag låter andra ta plats i min musik, desto bättre blir den. Istället för att hålla så hårt i tyglarna och tänka att om det inte blir som jag har tänkt så blir det inte bra” säger Mofeta, initiativtagare och projektledare för Kwaai.

Den 7 juni släpptes deras gemensamma album Worldwide. Videon till första singeln BADMAN är filmad i Kapstaden. http://www.youtube.com/watch?v=iLEtXHSl7lI (http://%20http:/www.youtube.com/watch?v=iLEtXHSl7lI)

Projektet stöds av Statens Kulturråd och Statens Musikverk, med syfte att bygga ett hållbart kulturellt samarbete mellan Sverige och Sydafrika. Bakom projektet står Musikföreningen Spiderdogs och nätverket Femtastic. Medverkande artister: Adam Tensta, Chords, Cleo, Dirty Jens, Mofeta & Jerre, Kristina Amparo, Kanyai (SA), Driemanskap (SA), Mic Substance (SA), Khosh (SA), DJ THa Cutt (SA) och DJ Hamma (SA)

Turnéplan för KWAAI: (9/8) Rinkebytorget, Rinkeby*, (13/8) Rågsveds centrum, Rågsved*, (14/8) Vitabergsparken*, Stockholm, (17/8) Posthusscenen, Malmöfestivalen, (24/8) Hammarkulletorget, Hammarkullen, (29/8) Järntorget, Eskilstuna. *genomförs i samarbete med Parkteatern.

Läs mer: http://www.riksteatern.se/kwaai (http://www.fhp.nu/Hem/Alla-evenemang/Konsert/Kwaai/?tab=EventInfo)

KWAAI i Gomorron Sverige: http://www.svtplay.se/klipp/951053/svensk-hiphop-till-sydafrika

KWAAI i Göteborgsposten: http://www.gp.se/kulturnoje/1.1006963-svenska-musiker-i-afrikautbyte

Pressbilder: http://mediabank.riksteatern.se/blog/tag/kwaai Presskontakt: Mathias Bohman, presschef Folkets Hus och Parker 08-452 25 13, 070-682 33 35 mathias.bohman@fhp.nu