Laddningspooler för elbilar ska finnas tillgängliga var 60:e kilometer
På onsdagen antog Europaparlamentet sin ståndpunkt avseende förslaget om EU-regler som syftar till att stimulera utbyggnaden av laddningspooler och tankstationer för alternativa bränslen (som el eller vätgas) för bilar, lastbilar, tåg och flygplan samt påskynda användningen av hållbara fordon. De nya reglerna är en del av klimatpaketet ”Fit for 55”, EU:s plan för att minska nettoutsläppen av växthusgaser med minst 55% fram till 2030 jämfört med 1990 års nivåer.
Fler laddnings- och tankstationer
Ledamöterna enades om att fastställa minimikrav på nationella mål för utbyggnaden av infrastruktur för alternativa bränslen. EU-länderna ska senast 2024 presentera ett förslag till nationellt handlingsprogram för hur de ska uppnå detta.
Enligt den antagna texten ska det senast 2026 finnas minst en elektrisk laddningspool för bilar var 60:e kilometer längs med EU:s huvudvägar. Samma krav skulle gälla lastbilar och bussar, men endast längs transeuropeiska transportnätet (TEN-T), däribland E4, och med kraftfullare stationer. Det kommer att finnas undantag för EU:s yttersta randområden, vissa öar samt områden med väldigt lite trafik.
Ledamöterna föreslår även att det ska installeras fler tankstationer för vätgas längs EU:s huvudvägar (var 100:e kilometer istället för var 150:e kilometer som kommissionen föreslagit) samt att det ska ske snabbare (senast 2028 istället för 2031).
Lätt att ladda
Tankstationer för alternativa bränslen ska vara tillgängligt för alla användare oavsett bilmärke och betalning ska vara lätt. Tankstationer ska ange bränslepris per kWh respektive kg och priset ska vara överkomligt och enkelt att jämföra. Ledamöterna vill även att en gemensam europeisk åtkomstpunkt för data om alternativa bränslen som informerar om tillgänglighet, väntetider och bränslepriser på olika stationer runtom i Europa inrättas innan 2027.
Hållbara sjöfartsbränslen
Ledamöterna antog även sin ståndpunkt avseende förslaget om EU-regler om användning av förnybara bränslen och koldioxidsnåla bränslen inom sjöfartstransport. Parlamentet vill att sjöfartssektorn minskar sina utsläpp av växthusgaser med två procent senast 2025, 20 procent senast 2035 och 80 procent senast 2050 jämfört med 2020 års nivåer (kommissionen har föreslagit en minskning med 13 respektive 75 procent).
Reglerna gäller för fartyg med en bruttodräktighet över 5000 ton som i princip står för 90 procent av koldioxidutsläppen, för all energi som används ombord mellan eller i EU:s hamnar, samt för hälften av den energi som används under resor som avgår från eller ankommer till en hamn utanför EU eller inom EU:s yttersta randområde.
Ledamöterna slog även fast ett mål på två procent användning av förnybar energi, samt ålade container- och passagerarfartyg att ansluta till landsströmsförsörjning när de anlöper EU:s största hamnar från och med 2030. Detta skulle minska luftföroreningar i hamnar avsevärt.
För att säkerställa efterlevnad förespråkar ledamöterna införandet av straffavgifter. Inkomsterna från dessa ska allokeras till havsfonden och bidra till utfasningen av fossila bränslen inom sjöfartssektorn, energieffektivitet och utsläppsfri framdrivningsteknik.
Citat
Föredragande för infrastruktur för alternativa bränslen Ismail Ertug (S&D, Tyskland) sade: ”För tillfället har vi 377 000 laddningsstationer i EU, men detta är hälften så många som hade kunnat uppnås om EU-länderna levt upp till sina löften. Vi måste hantera den här flaskhalsen för minskade koldioxidutsläpp och snabbt installera den infrastruktur för alternativa bränslen som behövs för att rädda den gröna given”.
Föredragande för hållbara bränslen i sjöfarten Jörgen Warnborn (EPP, Sverige) sade: ”Detta är överlägset världens mest ambitiösa färdplan i riktning mot minskade koldioxidutsläpp inom sjöfart. Parlamentets ståndpunkt säkerställer att våra klimatmål uppnås snabbt och effektivt, skyddar sjöfartssektorns konkurrenskraft, förhindrar koldioxidläckage och ser till att inga jobb lämnar Europa”.
Nästa steg
Förhandlingsmandatet om utbyggnaden av infrastruktur för alternativa bränslen antogs med 485 röster för, 65 röster emot och 80 nedlagda röster. Förhandlingsmandatet för hållbara sjöfartsbränslen antogs med 451 röster för, 137 röster emot och 54 nedlagda röster. Parlamentet är nu redo att inleda förhandlingar med medlemsländerna om de slutgiltiga lagarna.
Mer information
- Utkast till betänkande om infrastruktur för alternativa bränslen
- Utkast till betänkande om hållbara marina bränslen
- Inspelning av plenardebatten (17.10.2022)
- Inspelning av presskonferensen (19.10.2022)
- Europaparlamentets utredningstjänst EPRS: “Deployment of alternative fuels infrastructure: Fit for 55 package” (mars 2022)
- Europaparlamentets utredningstjänst EPRS: “Sustainable maritime fuels 'Fit for 55' package: The FuelEU Maritime proposal” (april 2022)
- Följ ärendet i lagstiftningsdatabasen (infrastruktur för alternativa bränslen)
- Följ ärendet i lagstiftningsdatabasen (hållbara marina bränslen)
Kontakter
Tiia MustonenPressansvarig, Europaparlamentets kontor i Sverige
Tel:08-562 444 54Tel:0709-989 627tiia.mustonen@ep.europa.euTherese DomischPressansvarig, Europaparlamentets kontor i Sverige
Tel:0709-989 606therese.domisch@ep.europa.euViktor AlmqvistPressansvarig, Europaparlamentets presstjänst i Bryssel
Tel:(+32) 2 28 31834Tel:(+32) 470 88 29 42viktor.almqvist@ep.europa.euOm
Regeringsgatan 65
111 56 Stockholm
08-562 444 55https://www.europarl.europa.eu/portal/sv
Europaparlamentet är EU:s enda direktvalda institution och stiftar EU-lagar tillsammans med ministerrådet. Europaparlamentets presstjänst levererar fullständig och opartisk information till media och svarar på pressfrågor om Europaparlamentets dagliga verksamhet samt hjälper Europaparlamentariker i deras kommunikationsverksamhet.
Följ Europaparlamentet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Europaparlamentet
Parlamentet delar ut Sacharovpriset till Edmundo González Urrutia och María Corina Machado17.12.2024 14:38:19 CET | Pressmeddelande
På tisdagen delade talman Roberta Metsola ut Sacharovpriset 2024 till Edmundo González Urrutia och María Corina Machado från Venezuela under en ceremoni i Strasbourg.
Översikt av plenarsammanträdet 16-19 december i Strasbourg16.12.2024 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Sessionsinfo 16-19 december 2024, plenarsammanträde i Strasbourg.
Påminnelse: Pressträff den 22 november inför plenarsession21.11.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Välkommen till en digital pressträff med Europaparlamentarikerna Hanna Gedin (V) och Tomas Tobé (M) den 22 november kl. 10.00. Vi går igenom de viktigaste frågorna inför kommande veckas plenarsession den 25-28 november.
Nolaskolan vinner EU-tävling – elever besöker Europaparlamentet15.11.2024 10:30:00 CET | Pressmeddelande
Nolaskolan i Örnsköldsvik har vunnit en plats i höstens Euroscola och representerar Sverige i Europarlamentet i Strasbourg den 21 november. Temat för besöket är EU:s åtgärder för fattigdom och social exkludering.
Hulebäcksgymnasiet vinner EU-tävling - elever besöker Europaparlamentet4.11.2024 10:30:00 CET | Pressmeddelande
Hulebäcksgymnasiet i Mölnlycke har vunnit en plats i höstens Euroscola och representerar Sverige i Europaparlamentet i Strasbourg den 12 november. Temat för besöket är EU:s åtgärder för energikrisen och klimatförändringar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum