WSP

Långsam återhämtning för besöksnäringen när nya semestervanor befästs

Dela
Det kommer ta lång tid innan hotell, restauranger, evenemang och övrig upplevelseindustri återfår merparten av sina gäster. Det menar WSPs expert inom hållbar turism och besöksnäring, Sanja Vujicic. Analys och – teknikkonsultföretaget WSP har studerat hur nya beteenden befästs under pandemin tillsammans med resestatistik i en ny analys.
Bilen är favoriten under semestern. 75 procent av respondenterna planerar att resa med bil jämfört med 15 procent för tåg. Bilden får användas fritt i samband med denna artikel.
Bilen är favoriten under semestern. 75 procent av respondenterna planerar att resa med bil jämfört med 15 procent för tåg. Bilden får användas fritt i samband med denna artikel.

WSP har under pandemins utveckling studerat hur människor förändrat sina resvanor och hur de resonerar kring framtiden.

– Det är möjligt att vi kommer uppleva ett ”kosläpp” den första tiden efter att restriktionerna fasas ut, men därefter finns det en risk att vi kryper tillbaka in i ladan igen och fortsätter med en del av de nya vanor vi lagt oss till med under den här tiden. Samtidigt ska aktörer inom sport, mat och kultur hinna återanställa och bygga upp sin verksamhet som varit vilande eller gått på sparlåga under så lång tid, säger Sanja Vujicic.

Att vi semestrar mer nära hemmet och i naturen, samt att bilen seglat upp som en favorit är en utveckling som förstärkts under året. Samtidigt pekar den statistik som WSP sammanställt på en mycket långsam återhämtning för både transportföretag och hotell. Framför allt är det de uteblivna utländska besökarna som påverkar intäkterna för besöksnäringen negativt.

– Det blir inget klirr i kassan för de många små och medelstora företag som till stor del utgör besöksnäringen. De utländska turisterna har många intressanta platser att välja mellan när reserestriktionerna väl släpper och Sverige är kanske inte förstahandsvalet. Och vi svenskar, vi planerar framför allt en sommar hemma, hos vänner eller i naturen. Regeringen behöver vara beredd på stödinsatser för en lång tid framöver för att de här företagen ska kunna överleva, menar Sanja.

Precis som många andra trender har även resetrender förstärkts genom pandemin. I branschen har det länge pratats om hållbar turism och specialresor. Det här ser Sanja kommer förstärkas ytterligare och just specialresor är en möjlighet för branschen.

– Vi vet att människor med specialintressen är beredda att lägga mycket pengar på sina intressen. Det kan handla om mat, segling, skidåkning eller cykling. Här behöver branschen ta reda på mer om vad deras besökare har för preferenser och hitta nya sätt att använda sina resurser. För mer kännedomen om människors specialintressen, behövs dock mer sofistikerade beteendeanalyser än de traditionella attitydstudierna som genomförs inom besöksnäringen idag.

Ta del av WSPs analys här.


WSPs enkätundersökning i korthet

  • 47 procent av respondenterna planerar att semestra i den delen av landet där individen bor, 43 procent planerar att resa inom landet.
  • I framtiden räknar 53 procent av de svarande att semestra mer i Sverige än tidigare, vilket är en ökning med fem procent jämfört med föregående års mätning.
  • Bilen är en favorit under pandemin och användandet har ökat generellt, 75 procent av respondenterna planerar att resa med bil under semestern och 15 procent ska ta tåget.
  • Närmare en femtedel av alla semesterfirare ska ägna sig åt friluftsliv, övervägande del vandring
  • Majoriteten planerar att bo i hyrt eller eget boende och 18 procent ska bo på hotell/vandrarhem medan 5 procent planerar att bo på camping
  • Cirka 22 procent av respondenterna planerar att resa utomlands, vilket är en ökning med åtta procent jämfört med förra året.
  • 40 procent av de svarande har bokat av en planerad semesterresa

Enkäten skickades via det globala undersökningsföretaget CINT till ett representativt urval av invånare i Stockholms, Västra Götalands och Skånes län i åldern 18- 70 år. Datainsamlingen gjordes i maj 2020 och april 2021. Frågebatteriet bestod i huvudsak av frågor kring mobilitet innan, under och efter pandemin. Enkäten besvarades av totalt 1800 personer bestående av 1000 invånare i Stockholms län, 500 i Västra Götalands län och 300 i Skåne län.

För mer information, vänligen kontakta:

Sanja Vujicic, Business & Strategy Advisor WSP
0720 84 82 59
sanja.vujicic@wsp.com

Kontakter

Bilder

Bilen är favoriten under semestern. 75 procent av respondenterna planerar att resa med bil jämfört med 15 procent för tåg. Bilden får användas fritt i samband med denna artikel.
Bilen är favoriten under semestern. 75 procent av respondenterna planerar att resa med bil jämfört med 15 procent för tåg. Bilden får användas fritt i samband med denna artikel.
Ladda ned bild
Sanja Vujicic, expert inom hållbar turism och besöksnäring.
Sanja Vujicic, expert inom hållbar turism och besöksnäring.
Ladda ned bild

Länkar

Om

WSP
WSP
Arenavägen 7
12188 Johanneshov

010-7225000http://www.wsp.com

Vi står bakom allt du tar för givet. Och framtiden du hoppas på.

Vi vet hur samhällen är uppbyggda och utvecklas. Om hur vi lever, arbetar, bygger, reser och kommunicerar, och om hur vi kan göra det bättre. Som strategiska rådgivare och teknikkonsulter har vi kunskapen att förstå och kraften att kunna förändra.

Med över 65 000 medarbetare i 40 länder använder vi vår globala expertis för att hitta de smartaste lokala lösningarna.

Följ WSP

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från WSP

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye