Svensk Betong

Långsiktig råvaruförsörjning av cement i fara trots positivt besked för Cementa

”Vi stod inför en allvarlig cementkris som skulle drabbat alla som jobbar i betongbranschen. Krisen skulle även strypt den svenska samhällsekonomin för utan cement och betong stannar bostads- och infrastrukturbyggandet i landet. Mark- och miljödomstolens beslut att godkänna Cementas ansökan om ett fyraårigt tillstånd att bryta kalksten i Slite på Gotland är positivt för landet," säger Malin Löfsjögård.
”För att vi inte ska stå inför en ny cementkris om fyra år behöver politiken långsiktigt säkerställa kritisk råvaruförsörjning av cement," säger Malin Löfsjögård, vd på Svensk Betong.

”För att vi inte ska stå inför en ny cementkris om fyra år behöver politiken långsiktigt säkerställa kritisk råvaruförsörjning av cement så att vi kan producera betong för att kunna fortsätta utveckla Sverige för en växande befolkning, möjliggöra klimatomställningen och inte minst för att säkerställa vårt svenska samhällsskydd i en otrygg omvärld.”

Idag används runt 2,9 miljoner ton cement i Sverige varje år. Bara i Slite produceras upp emot 75 procent av denna cement.

”Det är inte möjligt att på kort tid ställa om till import av cement för att kunna täcka produktionsbortfallet från Slite. Tillgången på cement i vårt närområde är starkt begränsad. Risken är då att vi tvingas handla från auktoritära länder som Kina och Turkiet. Det är helt fel väg att gå,” säger Malin Löfsjögård.

Enlig branschorganisationen Byggföretagen skulle ett stopp för kalkbrytningen i Slite resulterat i 160 000 förlorade jobb under 2023 med ett samlat produktionsbortfall på närmare 140 miljarder kronor - motsvarande 2,6 procent av BNP.

Sammanfattning

Den 6 juli 2021 briserade cementkrisen då Mark- och miljööverdomstolen meddelade att de avvisade Cementas ansökan om förnyat tillstånd att bryta kalksten i Slite på Gotland. Det akuta läget undanröjdes temporärt av en tillfällig lagstiftning som gav Cementa ett förlängt tillstånd till årsskiftet 2022/2023. Nu har Mark- och miljödomstolen meddelat att man godkänner Cementas nya ansökan om att få fortsätta bryta kalksten i Slite på Gotland i ytterligare fyra år.

Bilder

Svensk Betong

Svensk Betong är branschorganisation för företag som till­verkar fabriksbetong, utövar betongpumpning samt företag som tillverkar och/eller monterar betongprodukter. Medlems­företagen finns över hela Sverige och bidrar till sysselsättning och samhällsutveckling på många orter i landet.

Betong- och cementindustrin omsätter årligen mer än 30 mdkr och sysselsätter nästan 9 000 personer. Till detta kommer betongarbetare som är anställda av byggentreprenörsföretag. De senaste åren har det årligen producerats mer än 6 miljoner kubikmeter betong i Sverige.

Följ Svensk Betong

Senaste pressmeddelandena från Svensk Betong

Svensk Betong ser ny era för samhällskritisk infrastruktur med Natomedlemskap8.3.2024 14:30:47 CET | Pressmeddelande

I ljuset av Sveriges bekräftade Natomedlemskap ser branschorganisationen Svensk Betong med dess medlemsföretag en möjlighet för betongbranschen att spela en viktig roll i stärkandet av landets samhällsskydd och beredskap. - Vi ser fram emot att arbeta nära regeringen, det militära och andra relevanta aktörer för att säkerställa att Sverige inte bara är redo att möta dagens utmaningar utan även för att vi ska vara beredda på morgondagens, säger Malin Löfsjögård, Vd på Svensk Betong.

Klimathandlingsplanen: ”Regeringen ska inte styra val av byggmaterial”21.12.2023 16:44:02 CET | Pressmeddelande

- Det är inte politikens uppgift att prioritera ett byggmaterial före något annat. Betongbranschen har en färdplan med målsättningen att all betong på marknaden ska vara klimatneutral 2045 med delmålet att klimatneutral betong ska finnas på marknaden redan 2030. Regeringens övertygelse om att materialet trä är bäst lämpat för att uppnå EU:s och Sveriges klimatmål utgår inte från vetenskap och fakta, säger Malin Löfsjögård, Vd Svensk Betong.

Färdplanen visar – Svensk Betongs medlemmar klarar klimatmål11.10.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

För fem år sedan lanserades Färdplan för klimatneutral konkurrenskraft betongbranschen inom ramen för Fossilfritt Sverige med målet att sätta klimatneutral betong på marknaden 2030 samt att all betong ska vara klimatneutral 2045. I färdplanen från 2018 var målsättningen också att det senast 2023 skulle vara möjligt att halvera klimatpåverkan för betong till husbyggnation. Nu är det målet uppfyllt.

Löfsjögård: ”Regeringens budget lämnar mer att önska”20.9.2023 09:57:46 CEST | Pressmeddelande

Regeringen Kristersson har presenterat 2024 års budgetpropositionen. Budgeten innehåller en del positiva inslag för Svensk Betongs medlemsföretag, men dessvärre finns det betydligt mer att önska. - Vi uppmanar regeringen Kristersson att överväga ytterligare strukturreformer för att öka byggtakten och därmed även möta det akuta bostadsbehovet som finns i Sverige, säger Malin Löfsjögård.