Långsiktigt samarbete för att utveckla stadsdelen Berga i Linköping

Under en pressträff idag presenterar ICA Fastigheter, HSB Östergötland, Heimstaden Bostad och Stångåstaden ett samarbete med ambitionen att vidareutveckla Berga stadsdelscentrum och i dess anslutning bygga nya bostäder samt skapa attraktiva och trygga mötesplatser.

Från vänster: Jonathan Karlsson, transaktionsansvarig Heimstaden Bostad, Fredrik Törnqvist, VD Stångåstaden, Anna Nyberg, VD ICA Fastigheter, Anders Stjärnberg, VD HSB Östergötland.

-          Vi är fyra väletablerade parter som alla har ett lokalt engagemang och brinner för att utveckla staden. Att vi delar ett långsiktigt intresse av att göra Berga till en mer attraktiv och trygg stadsdel är en stark fördel för såväl kommunen som för boende och besökare i området. Med vår gemensamma kunskap kan vi åstadkomma en större förändring tillsammans än om vi agerat var och en för sig, säger Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden.

Avsikten är att genom stadsutveckling skapa ett mer levande och attraktivt stadsdelscentrum genom en mix av handel och bostäder kombinerat med annan samhällsservice. Parterna ser genom samarbetet möjlighet att:

• Vidareutveckla stadsdelscentrum och ge rum för fler kommersiella inslag och service för både boende och besökare
  • Skapa ytterligare 250–300 nya bostäder i området
  • Skapa trygga och attraktiva utemiljöer och platser där människor vill mötas

Parterna har tillsammans påbörjat arbetet med att analysera platsen för att i nästa steg gå vidare med vad vi vill göra och hur utvecklingsarbetet framåt ska drivas. Under våren kommer parterna gå vidare med att ta fram en detaljerad analys av platsen och gemensamt sätta idé och vision för området. Parterna har även haft dialog med Linköpings kommun som har givit en positiv respons på satsningen.

-          Från kommunens sida välkomnar vi dagens besked om samarbete från fastighetsägarna. Deras ambitioner går väl i linje med vad vi ser behövs för att utveckla hela stadsdelen i Berga. Jag ser fram emot att fortsätta dialogen tillsammans, säger Muharrem Demirok, ordförande för samhällsbyggnadsnämnden i Linköpings kommun.

Stångåstaden, Fredrik Törnqvist, VD, mobil: 072-574 96 60
ICA Gruppens presstjänst, telefon: 010-422 52 52, press@ica.se
HSB Östergötland, Anders Stjärnberg, VD, mobil: 070-161 43 38
Heimstaden, Robin Wilhelmsson, Kommunikationschef, mobil: 0708-94 62 35

Byggagendan med 17 förslag för ökat byggande7.7.2021 09:58:48 CEST | Blogginlägg

Bostadsbristen är fortfarande ett stort problem. Det är inte bara ett storstadsfenomen utan finns i väldigt många av landets kommuner. Bostäder är en grundförutsättning för att städer ska kunna växa, attrahera nya invånare, klara kompetensförsörjningen och skapa tillväxt. Vi står inför en mängd utmaningar i branschen. Vi behöver bygga mer för att klara bostadsförsörjningen och samtidigt hantera kostnadsutvecklingen, snabba upp processerna kring byggande och bidra till klimatomställningen.

Fler kan ladda elbilen med nya laddkluster14.6.2021 12:29:00 CEST | Pressmeddelande

En ökad efterfrågan på parkeringsplatser med laddmöjlighet tillsammans med en önskan om att gynna ett hållbart resande, har gjort att Stångåstaden tillsammans med Tekniska verken har skapat två så kallade laddkluster i Linköping. Att bygga laddkluster, med flera laddplatser samlade på ett och samma ställe, är en del i en ny strategi för att kunna erbjuda framför allt Stångåstadens hyresgäster utökade möjligheter att ladda sina elbilar. Visar sig satsningen framgångsrik kan Linköping få fler laddkluster framöver.

Digital verksamhetsberättelse berättar om Stångåstadens satsningar för ett mer hållbart Linköping17.5.2021 14:52:02 CEST | Nyheter

Stångåstadens uppdrag är att utveckla Linköping och göra staden ännu bättre att bo och leva i. Det görs till exempel genom att med omtanke fortsätta bygga bort bostadsbristen och säkerställa bra, sunda och trygga hem till en femtedel av Linköpings invånare. I Stångåstadens digitala verksamhetsberättelse, som innehåller både års- och hållbarhetsredovisning kan du läsa mer om bolagets bidrag till ett mer hållbart Linköping.