Långsiktigt samarbete för att utveckla stadsdelen Berga i Linköping

Under en pressträff idag presenterar ICA Fastigheter, HSB Östergötland, Heimstaden Bostad och Stångåstaden ett samarbete med ambitionen att vidareutveckla Berga stadsdelscentrum och i dess anslutning bygga nya bostäder samt skapa attraktiva och trygga mötesplatser.

Från vänster: Jonathan Karlsson, transaktionsansvarig Heimstaden Bostad, Fredrik Törnqvist, VD Stångåstaden, Anna Nyberg, VD ICA Fastigheter, Anders Stjärnberg, VD HSB Östergötland.

-          Vi är fyra väletablerade parter som alla har ett lokalt engagemang och brinner för att utveckla staden. Att vi delar ett långsiktigt intresse av att göra Berga till en mer attraktiv och trygg stadsdel är en stark fördel för såväl kommunen som för boende och besökare i området. Med vår gemensamma kunskap kan vi åstadkomma en större förändring tillsammans än om vi agerat var och en för sig, säger Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden.

Avsikten är att genom stadsutveckling skapa ett mer levande och attraktivt stadsdelscentrum genom en mix av handel och bostäder kombinerat med annan samhällsservice. Parterna ser genom samarbetet möjlighet att:

• Vidareutveckla stadsdelscentrum och ge rum för fler kommersiella inslag och service för både boende och besökare
  • Skapa ytterligare 250–300 nya bostäder i området
  • Skapa trygga och attraktiva utemiljöer och platser där människor vill mötas

Parterna har tillsammans påbörjat arbetet med att analysera platsen för att i nästa steg gå vidare med vad vi vill göra och hur utvecklingsarbetet framåt ska drivas. Under våren kommer parterna gå vidare med att ta fram en detaljerad analys av platsen och gemensamt sätta idé och vision för området. Parterna har även haft dialog med Linköpings kommun som har givit en positiv respons på satsningen.

-          Från kommunens sida välkomnar vi dagens besked om samarbete från fastighetsägarna. Deras ambitioner går väl i linje med vad vi ser behövs för att utveckla hela stadsdelen i Berga. Jag ser fram emot att fortsätta dialogen tillsammans, säger Muharrem Demirok, ordförande för samhällsbyggnadsnämnden i Linköpings kommun.

Stångåstaden, Fredrik Törnqvist, VD, mobil: 072-574 96 60
ICA Gruppens presstjänst, telefon: 010-422 52 52, press@ica.se
HSB Östergötland, Anders Stjärnberg, VD, mobil: 070-161 43 38
Heimstaden, Robin Wilhelmsson, Kommunikationschef, mobil: 0708-94 62 35

Nu satsar vi i Berga28.4.2021 15:21:35 CEST | Blogginlägg

I dag har vi gått ut med nyheten att vi tillsammans med ICA Fastigheter, HSB Östergötland och Heimstaden inleder ett samarbete för en långsiktig utveckling av Berga centrum i Linköping. Vi är alla etablerade aktörer i området redan idag och i korta drag går samarbetet ut på att vi krokar arm och arbetar tillsammans för att utveckla Berga centrum till ett levande och attraktivt stadsdelscentrum med en mix av handel, bostäder och annan samhällsservice. Det är vår övertygelse att vi gör detta bäst tillsammans och att vi med vår gemensamma kunskap kan åstadkomma en större förändring tillsammans än var och en för sig.