Länsförsäkringar Fastighetsförmedling över 1 miljard

Under 2019 nådde Länsförsäkringar Fastighetsförmedling milstolpen 1 miljard i provisionsintäkter. Marknadsandelen för småhus steg från 12,1 till 12,8 procent och från 10,3 till 11,1 procent för bostadsrätter. Totalt förmedlades 23 491 objekt, till ett försäljningsvärde av 52,4 miljarder kronor.

– Medarbetarnas fantastiska prestationer gör att vi når det bästa resultatet någonsin. I enlighet med Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings affärsstrategi fortsätter vi växa snabbast i branschen, säger Marcus Svanberg, VD på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Under 2018 förmedlade Länsförsäkringar Fastighetsförmedling totalt 21 745 objekt. När det gångna året nu summerats visar statistiken en ökning av antalet förmedlade småhus från 9 168 till 9 519. Antal förmedlade bostadsrätter ökade från 11 643 till 12 937. Provisionsintäkterna steg från 890 miljoner kronor till 1 026 miljoner kronor och det sammanlagda försäljningsvärdet uppgick till 52,4 (47,3) miljarder kronor.

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling har de senaste åren implementerat en ny strategi för tillväxt, som fortsatt att genomföras under 2019. Från januari till december har antalet medarbetare utökats med 5,4 procent och består nu av totalt 860 personer. Under året har 14 nya bobutiker öppnats, det totala antalet uppgår nu till 176.

– Länsförsäkringar Fastighetsförmedling vill bidra till en långsiktigt hållbar bostadsmarknad, där fler har möjlighet att byta bostad efter behov. Det är kombinationen av starka värderingar, lokal expertis och Länsförsäkringsgruppens starka varumärke som våra kunder värdesätter, säger Marcus Svanberg.

Webb: www.lansfast.se
Blogg: www.bostadskoll.com

Statistiken för marknadsandelar gällande småhus baseras på Värderingsdatas sammanställning av lagfarter (senast tillgänglig statistik – rullande 12 månader, per oktober 2019). Motsvarande siffror för bostadsrätter baseras på borttagna bostadsrättsobjekt på Hemnet (kalenderåret 2019).

Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”. Idag är vi Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 176 bobutiker och över 800 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2019 förmedlade företaget cirka 23 500 objekt till ett försäljningsvärde av 52,4 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för fjärde året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2019.

Kommentar till Svensk Mäklarstatistik: Goda förutsättningar för boprisökningar till våren14.1.2020 08:01:00 CETPressmeddelande

Villapriserna sjönk med 1 procent i december och snittpriset uppgår nu till 2,9 miljoner kronor. Bostadsrättspriserna förblev oförändrade under perioden. En genomsnittlig bostadsrätt kostar nu 2,6 miljoner kronor eller 37 435 kronor per kvadratmeter. Det visar nya siffror från Svensk Mäklarstatistik som analyserats av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Ny analys av bostadsmarknaden i Sveriges län under de senaste 20 åren visar: Prisuppgången på bostäder bromsade in under 10-talet7.1.2020 07:17:00 CETPressmeddelande

Prisuppgången på bostadsrätter under 2010-talet var betydligt lägre än decenniet innan. Bostadsrättspriserna ökade med 151 procent under perioden 2000–2009, att jämföra med en uppgång med 70 procent mellan 2010–2019. Det visar en ny analys som Länsförsäkringar Fastighetsförmedling gjort av data från Svensk Mäklarstatistik.

Ny kartläggning inför jul- och nyårsresorna till fjällen visar: Het marknad för fjällstugor – här ökar priserna mest18.12.2019 07:17:00 CETPressmeddelande

Älvdalens kommun står för den största prisuppgången på fjällstugor de senaste fem åren, medan Åre är den fjällkommun där priserna stigit minst. Antal sålda fjällstugor har ökat mest i Malung-Sälen, visar en ny kartläggning som gjorts av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling med siffror från Svensk Mäklarstatistik.