Ledningssystemstandarden för livsmedelssäkerhet revideras

SIS, Swedish Standards Institute har varit med och tagit fram ett förslag på en ny version av ledningssystemstandarden för livsmedelssäkerhet, ISO 22000. Den nya utgåvan ska bli mer användarvänlig och mer anpassad till de andra ledningssystemen. SIS arrangerar ett öppet seminarium i samband med att förslaget nu går ut på remiss. – Det kan kännas dystert att prata om liv och död, men ytterst är det vad livsmedelssäkerhet handlar om, säger Patrick Gustavsson, chefsrevisor på Controlcert Scandinavia och svensk representant samt expert i ISO-arbetet.

Har verksamheter som hanterar livsmedel gjort det på ett sätt som garanterar att det vi äter håller en hög kvalitet och inte bär på bakterier så att vi blir sjuka? Har verksamheterna identifierat riskerna som kan uppstå vid produktion eller transport av livsmedel? Och har de vidtagit åtgärder för att förebygga att allvarliga incidenter uppstår?

Det är sådana frågor som ledningssystemstandarden för livsmedelssäkerhet ska ge stöd kring. Standarden kan användas av alla verksamheter i livsmedelskedjan som vill införa ett system som bidrar till säkra livsmedel.

– Nyheterna – nu när standarden revideras – handlar om att definitionerna blir tydligare. ISO-arbetsgruppen har förenklat och förtydligat efter synpunkter från användare. Ett exempel är införandet av signifikanta hälsofaror som måste ha styrning, säger Lorena Olivares, projektledare SIS, Swedish Standards Institute.

– Det är inte bara konsumenterna som gynnas av att livsmedel hanteras på rätt sätt. De företag som tvingas återkalla produkter som förorenats i något led lider också stora ekonomiska förluster och att bygga upp kundernas förtroende på nytt är också förenat med kostnader, säger Lorena Olivares.

ISO 22000 har också kompletterande tekniska specifikationer, exempelvis för jordbruk, tillverkning, förpackningar och catering. En ny teknisk specifikation för transporter och lagring av livsmedel diskuteras just nu.

Mer information och anmälan till öppet remisseminarium 15 juni

Kundbemötandet ska bli bättre med ny standard för kundkontaktcenter9.11.2017 10:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, har lett svensk medverkan* i framtagandet av en global standard med krav för kundkontaktcenter, SS-EN ISO 18295, som nu också sätts som svensk standard i svensk översättning. Standarden ska skapa kvalitet i mötet mellan kund och kundkontaktcenter genom att ställa specifika krav på både uppdragsgivare och kundkontaktcenter. Standarden är relevant för alla som bedriver kundkommunikation på distans i form av kundservice, telemarketing, support eller informationstjänster.

Diskriminering ska minska med standardiserade bedömningstjänster1.11.2017 07:13Pressmeddelande

Nu startar SIS, Swedish Standards Institute ett nytt arbete med att delta i och påverka den internationella revideringen av ISO-standarden för bedömningstjänster, ISO 10667. Syftet är att alla som söker ett jobb ska bli bedömda på ett likvärdigt och rättvist sätt. – Det är hög tid att se över standarden från 2011 och anpassa den till dagens förhållanden. Till exempel har marknaden av bedömningstjänster ökat explosionsartat, säger Anders Sjöberg, docent i psykologi och ordförande för den svenska delegationen för framtagandet av ISO 10667.

Pressinbjudan till konferensen Rätt Säkerhet – rusta dig för GDPR31.10.2017 08:17Pressinbjudan

SIS, Swedish Standards Institute, bjuder den 7 november in till konferensen Rätt Säkerhet med några av Sveriges främsta experter som rustar dig inför GDPR. Förordningen börjar gälla i slutet av maj nästa år och syftar till att stärka skyddet för fysiska personer vid behandling av personuppgifter inom EU. Konferensen handlar om hur ledningssystemet ISO 27001 kan vara ett stöd vid uppfyllandet av GDPR och hur molntjänster i ISO 27000-serien kan förenkla uppfyllandet av GDPR. Konferensen äger rum i Göteborg.

Europeiska länder ska enas om standarder för onlinespel16.10.2017 07:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, kommer att ansvara för det svenska deltagandet i ett europeiskt arbete med att ta fram standarder kring rapporteringskrav för spelbolag som erbjuder onlinespel. Arbetet baseras på ett uppdrag från EU-kommissionen. – Gemensamma europeiska standarder för rapportering kommer att bidra till ett säkrare och tryggare spelande på nätet, säger Björn Nilsson, projektledare SIS.