Ledningssystemstandarden för livsmedelssäkerhet revideras

SIS, Swedish Standards Institute har varit med och tagit fram ett förslag på en ny version av ledningssystemstandarden för livsmedelssäkerhet, ISO 22000. Den nya utgåvan ska bli mer användarvänlig och mer anpassad till de andra ledningssystemen. SIS arrangerar ett öppet seminarium i samband med att förslaget nu går ut på remiss. – Det kan kännas dystert att prata om liv och död, men ytterst är det vad livsmedelssäkerhet handlar om, säger Patrick Gustavsson, chefsrevisor på Controlcert Scandinavia och svensk representant samt expert i ISO-arbetet.

Har verksamheter som hanterar livsmedel gjort det på ett sätt som garanterar att det vi äter håller en hög kvalitet och inte bär på bakterier så att vi blir sjuka? Har verksamheterna identifierat riskerna som kan uppstå vid produktion eller transport av livsmedel? Och har de vidtagit åtgärder för att förebygga att allvarliga incidenter uppstår?

Det är sådana frågor som ledningssystemstandarden för livsmedelssäkerhet ska ge stöd kring. Standarden kan användas av alla verksamheter i livsmedelskedjan som vill införa ett system som bidrar till säkra livsmedel.

– Nyheterna – nu när standarden revideras – handlar om att definitionerna blir tydligare. ISO-arbetsgruppen har förenklat och förtydligat efter synpunkter från användare. Ett exempel är införandet av signifikanta hälsofaror som måste ha styrning, säger Lorena Olivares, projektledare SIS, Swedish Standards Institute.

– Det är inte bara konsumenterna som gynnas av att livsmedel hanteras på rätt sätt. De företag som tvingas återkalla produkter som förorenats i något led lider också stora ekonomiska förluster och att bygga upp kundernas förtroende på nytt är också förenat med kostnader, säger Lorena Olivares.

ISO 22000 har också kompletterande tekniska specifikationer, exempelvis för jordbruk, tillverkning, förpackningar och catering. En ny teknisk specifikation för transporter och lagring av livsmedel diskuteras just nu.

Mer information och anmälan till öppet remisseminarium 15 juni

ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln19.4.2018 09:16Pressmeddelande

Inbjudan till SIS Kvalitets- och miljödag 19 april16.4.2018 11:30Pressinbjudan

Media är välkomna att delta kostnadsfritt i SIS Kvalitets- och miljödag som äger rum 19 april i Stockholm. Vi samlar experter inom kvalitet, miljö, arbetsmiljö och hållbarhet i Stockholm. De senaste trenderna inom ledningssystem, förbättringsarbete och verksamhetsutveckling tas upp. Bland annat kommer IKEA, Sony, Scania, Riksbyggen och Svenska Retursystem att berätta om hur de har lyckats med sina framgångsrecept, kring kvalitet, hållbarhet, arbetsmiljö, ledarskap och entreprenörskap.

Frukostseminarium: Utvecklingen inom e-hälsa – möjligheter och utmaningar13.4.2018 09:25Pressinbjudan

Stockholms Science City och SIS, Swedish Standards institute bjuder in till ett frukostseminarium den 18 april. Svensk hälso- och sjukvård är i god fart på väg in i en ny era – den digitala. Lyfter vi blicken och spanar in i framtidens vårdlandskap ser vi många spännande möjligheter men också utmaningar. Seminariet fokuserar på digitaliseringens möjligheter och utmaningar från olika perspektiv.

Högsta ledningen ansvarar när risker ska hanteras med nya ISO 3100012.4.2018 09:06Pressmeddelande

Skador på rykte eller varumärke, cyberbrott, politisk risk och terrorism är några av de risker som privata och offentliga organisationer av alla slag och storlekar runt om i världen måste möta med ökande frekvens. Den senaste versionen av ISO 31000 har nyligen presenterats för att hantera den ökande osäkerheten i samhället. Standarden publiceras nu också av SIS, Swedish Standards Institute, som svensk standard i svensk översättning.

Begreppsstandard inom e-hälsa nu på svenska26.3.2018 09:01Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, var tillsammans med svenska experter drivande i det globala arbetet med att ta fram begreppsstandarden som beskriver hälso- och sjukvården som senast publicerades över hela världen år 2016. Nu publiceras standarden för allra första gången på svenska. Standarden omfattar ett heltäckande begreppssystem som ska stärka kvaliteten av informationsöverföring i vårdkedjan, skapa trygghet för patienten, ge ökad kunskap och underlag till forskning.