Ledningssystemstandarden för livsmedelssäkerhet revideras

SIS, Swedish Standards Institute har varit med och tagit fram ett förslag på en ny version av ledningssystemstandarden för livsmedelssäkerhet, ISO 22000. Den nya utgåvan ska bli mer användarvänlig och mer anpassad till de andra ledningssystemen. SIS arrangerar ett öppet seminarium i samband med att förslaget nu går ut på remiss. – Det kan kännas dystert att prata om liv och död, men ytterst är det vad livsmedelssäkerhet handlar om, säger Patrick Gustavsson, chefsrevisor på Controlcert Scandinavia och svensk representant samt expert i ISO-arbetet.

Har verksamheter som hanterar livsmedel gjort det på ett sätt som garanterar att det vi äter håller en hög kvalitet och inte bär på bakterier så att vi blir sjuka? Har verksamheterna identifierat riskerna som kan uppstå vid produktion eller transport av livsmedel? Och har de vidtagit åtgärder för att förebygga att allvarliga incidenter uppstår?

Det är sådana frågor som ledningssystemstandarden för livsmedelssäkerhet ska ge stöd kring. Standarden kan användas av alla verksamheter i livsmedelskedjan som vill införa ett system som bidrar till säkra livsmedel.

– Nyheterna – nu när standarden revideras – handlar om att definitionerna blir tydligare. ISO-arbetsgruppen har förenklat och förtydligat efter synpunkter från användare. Ett exempel är införandet av signifikanta hälsofaror som måste ha styrning, säger Lorena Olivares, projektledare SIS, Swedish Standards Institute.

– Det är inte bara konsumenterna som gynnas av att livsmedel hanteras på rätt sätt. De företag som tvingas återkalla produkter som förorenats i något led lider också stora ekonomiska förluster och att bygga upp kundernas förtroende på nytt är också förenat med kostnader, säger Lorena Olivares.

ISO 22000 har också kompletterande tekniska specifikationer, exempelvis för jordbruk, tillverkning, förpackningar och catering. En ny teknisk specifikation för transporter och lagring av livsmedel diskuteras just nu.

Mer information och anmälan till öppet remisseminarium 15 juni

ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln19.4.2018 09:16Pressmeddelande