Business Wire

Lepaya tar in 35 miljoner EUR i Serie B-runda ledd av Target Global, för att hjälpa företag öka sina medarbetares kompetens

Dela

Lepaya, marknadsledare inom fysisk och digital kompetensutveckling, meddelade idag att de har tagit in 35 miljoner EUR i en Serie B-runda. Det är en av de största finansieringsrundorna någonsin för ett europeiskt företag verksamt inom utbildningsteknologi. I rundan som leddes av Target Global, deltog Noor van Boven (tidigare N26), Anna Brandt (tidigare Mollie), entreprenörerna Jordy Kool (Urban Gym) och Chris Zadeh (tidigare Ohpen). Även de tidigare investerarna Mediahuis Ventures och Tablomonto deltog. Med denna investeringsrunda är det totala insamlade kapitalet 41,5 miljoner EUR. Detta ger Lepaya möjligheten att fortsätta arbeta för att både stora internationella bolag och små snabbväxande företag ska bli mer produktiva genom att öka sina medarbetares kompetens. Lepaya hjälper därmed företag att stänga kompetensgapet på en arbetsmarknad i ständig rörelse.

Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: https://www.businesswire.com/news/home/20211216005517/sv/

För att se det här innehållet från mms.businesswire.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Lepaya Team (Photo: Business Wire)

Lepaya är en del av den globala kompetensutvecklingssektorn, en marknad värderad till 329 miljarder EUR och som växt intensivt till följd av pandemin. År 2025 beräknas 50 procent av världens anställda behöva kompetensutveckling. Enligt en ny rapport från Svenskt Näringsliv utgör kompetensbrist ett stort hot mot svensk konkurrenskraft och sex av tio svenska företagare säger att kompetensbrist hindrar deras tillväxt. Som följd placerar allt fler företag talangutveckling i kärnan av affärsstrategin, för att ge sina medarbetare nödvändig kompetens.

Lepaya grundades av René Janssen och Peter Kuperus 2018 och siktar på att fylla detta kompetensgap. Genom att stötta medarbetare med verktyg och utbildningar genomförda med lokala lärare, får medarbetare möjligheten att bli mer effektiva, engagerade och känna ansvar. För att möta de behov som finns på marknaden kommer Lepaya att utöka sitt utbud av fysiska och digitala utbildningar. Möjligheten att personanpassa programmen kommer att utvidgas och lärandeupplevelsen kommer att integreras i olika produktivitetssystem på arbetsplatsen. Det kommer att underlätta relevant och lättillgänglig utbildning även på distans likväl som att göra det möjligt att mäta befintligt kompetensgap och betydelsen av att gapet krymper.

I tillägg kommer kapitalet att hjälpa Lepaya att bygga vidare på den starka utveckling de haft på samtliga marknader och fortsätta växa internationellt med siktet inställt på Tyskland, Norden och Storbritannien. Redan nu är Lepaya aktiva över hela världen, med lokala kontor i Amsterdam, Berlin, München, Stockholm och London. Lepaya kommer utöka sitt team ytterligare och fördubbla antalet medarbetare till 200 under nästa år.

René Janssen, vd och medgrundare till Lepaya: ”Vi vet att Sverige är en marknad där många aktörer, däribland Svensk Näringsliv, identifierar lärande och kompetensutveckling som avgörande för företags tillväxt. När arbetsmarknaden förändras snabbt möter organisationer ett enormt kompetensgap. Bristen på möjligheter att utveckla sin kompetens är en av de tre främsta anledningarna till att medarbetare vill lämna sina arbetsgivare. Samtidigt behöver chefer vara förberedda inför framtida utmaningar, till exempel ökat distansarbete. Att utveckla personalen bidrar inte bara till ökad produktivitet och tillväxt, utan motverkar också personalflykt. Lepaya gör företag redo för detta skifte genom att erbjuda utbildning som förbereder medarbetare inför framtidens arbete. Investeringsrundan visar den stora potential som finns för utbildningsteknologi att hjälpa företag bygga en kultur av lärande och personlig utveckling.”

Lepaya tror att rätt utbildning vid rätt tidpunkt som fokuserar på rätt kompetens, gör företag mer produktiva. Företaget har byggt en mobil inlärningsapp som gör det möjligt för företag i alla branscher att skräddarsy utbildning efter medarbetares och chefers behov och ambition. Lepaya sätter samman över 50 utbildningsmoduler till effektiva utbildningsprogram, som erbjuder uppföljning och realtidsdata om inlärningsbeteenden likväl som effekt. Lepayas tjänster är integrerade med Microsoft Teams och Slack, vilket minskar tiden i klassrum med 50 procent.

Peter Kuperus, verksamhetsledare och medgrundare till Lepaya: ”Vi är glada att samarbeta med Target Global. Det stora intresset vi har upplevt från ledande investerare bekräftar och förstärker Lepayas ambition om att förbereda organisationer och deras medarbetare för framtidens arbete. Vi kommer att använda det nya kapitalet till att påskynda konsolideringen av marknaden under 2022, utveckla vårt fysiska och digitala utbildningserbjudande, expandera i Europa, och fördubbla vårt team. Vi förväntar oss att detta accelererar tillväxt och hjälper oss att uppnå vårt mål att bli marknadsledande i Europa inom kompetensutveckling.”

Bao-Y Van Cong, Investeringschef på Target Global: ”Det är med stor glädje vi gör vår andra investeringsrunda i Benelux-regionen i år. Vi är glada att samarbeta med Lepaya i detta spännande skede i deras tillväxtresa, likväl som att stötta deras ambition att kompetensutveckla världens arbetskraft. Då den europeiska edtech-marknaden ligger efter den amerikanska och den kinesiska, tror vi att Lepaya har enorma tillväxtmöjligheter. Företagets internationella närvaro skapar ännu större möjligheter för företaget framöver, när Lepaya planerar att ytterligare konsolidera marknaden under 2022.”

Cédric Cops, Investeringsledare på Mediahuis Ventures: ”På Mediahuis är vi stolta över att utöka vårt engagemang i Lepaya när företaget nu satsar på ökad tillväxt i Europa. Ända sedan vi inledde vårt samarbete med René och Peter har vi sett Lepaya bygga en otroligt effektiv plattform för kompetensutveckling. Plattformen stöttar tusentals professionellt verksamma – inklusive oss på Mediahuis – att bli mer effektiva i sitt arbete. Lösningen är enormt skalbar och fokuserar på mätbar utveckling, vilket tillåter stora organisationer att öka kompetensen hos stora personalstyrkor över hela världen.”

Investeringsrundan följer ett framgångsrikt 2021, där Lepaya har tredubblat sin omsättning. Under det kommande året förväntas ytterligare ökad tillväxt. Över 150 kunder använder redan Lepayas tjänster. Till dessa hör Microsoft, L’Oréal, Takeaway, Hellofresh, Mollie, Flink och KPMG. För att vara utrustade att möta marknadens ökande efterfrågan, kommer Lepaya att fortsätta utnyttja tillväxtmöjligheter genom förvärv. Under 2020 förvärvades Smartenup, ett företag som stöttar medarbetare att arbeta bättre, snabbare och smartare med hjälp av data.

- Slut på pressmeddelande -

Om Lepaya
Lepaya erbjuder kompetensutveckling i en kombination av digital och fysisk utbildning. Företaget grundades 2018 av René Janssen och Peter Kuperus med grundidén att rätt träning vid rätt tidpunkt med fokus på rätt kompetens, ökar organisationers produktivitet. Lepaya har tränat tusentals medarbetare och har kunder världen över.

Som en utmanare på en konkurrensutsatt utbildningsmarknad riktar sig Lepaya mot Europas snabbast växande techbolag. Genom att kombinera olika färdigheter och kompetenser växer det Amsterdam-baserade företaget på en marknad där behovet av kompetensutveckling fortsätter att växa världen över.

Under 2020 förvärvade Lepaya bolaget Smartenup, ett utbildningsföretag som stöttar företag i att jobba bättre, snabbare och smartare med data. Företagets förvärv är fokuserade på marknaderna i Nederländerna, Belgien, Tyskland och Sverige.

Lepaya stöds av Target Global, Mediahuis Ventures och Tablomonto. Företaget har hittills tagit in 41,5 miljoner EUR.

About Target Global
Target Global är ett internationellt riskkapitalbolag med huvudkontor i Berlin som förvaltar tre miljarder EUR. Med kontor i Berlin, London, Tel Aviv, Barcelona och Cypern knyter vi samman europeiska startups och det unika DNA som alla våra fyra fokusmarknader utgör. Tack vare vårt erfarna team med solida erfarenheter inom både verksamhet och investeringar, har vi hjälp exceptionella entreprenörer att bygga marknadsledande bolag. Target Global investerar i flera led i snabbväxande techbolag och siktar på marknader värda åtskilliga miljarder EUR. I över 15 år har våra partners investerat i digital teknik och stöttat några av Europas främsta framgångssagor. Target Globals portfölj innehåller företag som Auto1, Copper, Delivery Hero, Docplanner, Flink, Rapyd, Revolut, TravelPerk, WeFox och Zego.

Om Mediahuis Ventures
Mediahuis Ventures mål som riskkapitalbolag är att stötta startups i stark tillväxt som använder den senaste tekniken för att hjälpa studenter och den moderna arbetskraften. Mediahuis Ventures har gjort flera framgångsrika investeringar inom revolutionerande och teknikdrivna företag, till exempel Lepaya, MySkillCamp och Bunch. Mediahuis Ventures är ett dotterbolag inom den europeiska mediekoncernen Mediahuis, ett av de ledande mediehusen i Belgien, Nederländerna, Irland och Luxemburg. Med över 4 300 medarbetare omsätter Mediahuis cirka 1 miljard EUR årligen. Sedan de bildades 2013 har Mediahuis byggt upp en diversifierad portfölj av nyhetsmedier, annonsplatser och digitala varumärken.

För att se det här innehållet från cts.businesswire.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Contact information

Amanda Anderberg
Kekst CNC
+46 760525994
amanda.anderberg@kekstcnc.com

Om

Business Wire
Business Wire
24 Martin Lane
EC4R 0DR London

+44 20 7626 1982http://www.businesswire.com

Följ Business Wire

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Business Wire

Aizon Launches New AI-powered eBR Light Solution to Enhance Manufacturing Productivity in Collaboration with Euroapi18.9.2024 18:00:00 CEST | Press release

Aizon, an Artificial Intelligence (AI) SaaS provider dedicated to transforming pharmaceutical manufacturing operations, is launching a new product called Aizon Execute, an innovative eBR (Electronic Batch Record) software product, developed in collaboration with Euroapi, a leading global API manufacturer. This collaboration was born out of the need to digitize operations towards more data-driven manufacturing - focusing on the essential user needs while avoiding the heavy lift currently associated with going paperless in manufacturing. This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20240918037613/en/ Aizon Execute is a modern, user-centric, lightweight product designed to adapt to small-scale productions and highly flexible plants like chemical API CDMOs - and has the potential to become the true backbone of digital transformation journeys. Aizon Execute light eBR is designed to facilitate the rapid transition from paper-based

Headline Closes $865 Million to Invest in Growth-Stage Tech Companies18.9.2024 17:53:00 CEST | Press release

Headline today announced Headline Global Growth IV with $865M1 of capital committed to the strategy to support companies at their Growth inflection points, Series B and beyond. This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20240918812241/en/ Headline's Global Growth Equity Team (Photo: Business Wire) The Global Growth strategy has three distinct advantages: a diverse and experienced team, extensive geographic coverage, and advanced in-house built technology for sourcing (Searchlight) and analytics (DeepDive). Led by seasoned Growth investor Shalini Rao, the Growth team is committed to identifying and nurturing "Paradiesvögel"—tenacious technology founders poised for global success. Recent team additions to Headline Global Growth include Nancy Xiao, Trevor Neff, Reda Bensaid, Jake Horwitz and Austin Hack, all of whom will work out of Headline’s San Francisco and European offices. Global Growth IV represents the evolution of gr

New Garmin G5000 Avionics Upgrade Now Available for Cessna Citation XLS Aircraft at Textron Aviation Service Centers18.9.2024 17:00:00 CEST | Press release

Textron Aviation today announced customers can now upgrade their Cessna Citation XLS+ and Citation XLS Gen2 aircraft with the Garmin G5000 integrated flight deck following Garmin’s receipt of FAA supplemental type certification (STC) for the avionics upgrade. Customers can have the upgrade installed at selected domestic Textron Aviation Service Centers to add significant technological advances and new capabilities to their aircraft. This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20240918046690/en/ New Garmin G5000 avionics upgrade now available for Cessna Citation XLS aircraft at Textron Aviation Service Centers. (Photo: Garmin, Textron Aviation) Beechcraft, Cessna and Hawker customers receive factory-direct support, maintenance and modifications by Textron Aviation Inc., a Textron Inc. (NYSE: TXT) company, through a global network of service and part centers, mobile service units and 24/7 1CALL AOG support. “The G5000 avionic

ProAmpac Brings Fiberization and Sustainable Packaging Innovation to FACHPACK 202418.9.2024 16:45:00 CEST | Press release

ProAmpac, a leader in flexible packaging and material science, will showcase its latest sustainable packaging solutions at FACHPACK 2024 from September 24-26 in Nuremberg, Germany. At stand 5-126, ProAmpac will present advanced offerings such as ProActive Recyclable® FibreSculpt, ProActive Intelligence® Moisture Protect MP-1000, and the ProActive Recyclable® RP-1050, alongside its RAP Packaging line of fiber-based food-to-go solutions. This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20240918028305/en/ FibreSculpt (Photo: Business Wire) “We invite attendees to explore ProAmpac’s innovative solutions driving the fiberization of packaging,” said Alex Baumgartner, president of ProAmpac’s European division. “From our MP-1000 technology, which transforms moisture control in powdered beverages and nutraceuticals, to our fiber-based food-to-go packaging, these advancements meet the growing demand for sustainable, high-performance packa

Xsolla to Showcase Creator Activation Solutions at TwitchCon 2024 in San Diego18.9.2024 16:00:00 CEST | Press release

Xsolla, a global video game commerce company, is thrilled to announce its participation at TwitchCon 2024 booth #1515 from September 20-22 in San Diego, California. This year, Xsolla will present and demonstrate an exciting creator activation strategy designed to connect with creators, gamers, and influencers, showcasing the power of the Xsolla ecosystem, including the Xsolla Partner Network and Lightstream. This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20240918904397/en/ (Graphic: Xsolla) Throughout the weekend, Xsolla and Lightstream (acquired by Xsolla in October 2023) will host exclusive events, offering a unique opportunity to network and explore the advantages of joining the Xsolla Partner Network. Attendees can visit the Xsolla booth, which features demo stations, to experience firsthand how Xsolla Partner Network Lightstream solutions can help creators grow their influence and monetize their content more effectively a

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye