Business Wire

Lepaya tar in 35 miljoner EUR i Serie B-runda ledd av Target Global, för att hjälpa företag öka sina medarbetares kompetens

Dela

Lepaya, marknadsledare inom fysisk och digital kompetensutveckling, meddelade idag att de har tagit in 35 miljoner EUR i en Serie B-runda. Det är en av de största finansieringsrundorna någonsin för ett europeiskt företag verksamt inom utbildningsteknologi. I rundan som leddes av Target Global, deltog Noor van Boven (tidigare N26), Anna Brandt (tidigare Mollie), entreprenörerna Jordy Kool (Urban Gym) och Chris Zadeh (tidigare Ohpen). Även de tidigare investerarna Mediahuis Ventures och Tablomonto deltog. Med denna investeringsrunda är det totala insamlade kapitalet 41,5 miljoner EUR. Detta ger Lepaya möjligheten att fortsätta arbeta för att både stora internationella bolag och små snabbväxande företag ska bli mer produktiva genom att öka sina medarbetares kompetens. Lepaya hjälper därmed företag att stänga kompetensgapet på en arbetsmarknad i ständig rörelse.

Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: https://www.businesswire.com/news/home/20211216005517/sv/

För att se det här innehållet från mms.businesswire.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Lepaya Team (Photo: Business Wire)

Lepaya är en del av den globala kompetensutvecklingssektorn, en marknad värderad till 329 miljarder EUR och som växt intensivt till följd av pandemin. År 2025 beräknas 50 procent av världens anställda behöva kompetensutveckling. Enligt en ny rapport från Svenskt Näringsliv utgör kompetensbrist ett stort hot mot svensk konkurrenskraft och sex av tio svenska företagare säger att kompetensbrist hindrar deras tillväxt. Som följd placerar allt fler företag talangutveckling i kärnan av affärsstrategin, för att ge sina medarbetare nödvändig kompetens.

Lepaya grundades av René Janssen och Peter Kuperus 2018 och siktar på att fylla detta kompetensgap. Genom att stötta medarbetare med verktyg och utbildningar genomförda med lokala lärare, får medarbetare möjligheten att bli mer effektiva, engagerade och känna ansvar. För att möta de behov som finns på marknaden kommer Lepaya att utöka sitt utbud av fysiska och digitala utbildningar. Möjligheten att personanpassa programmen kommer att utvidgas och lärandeupplevelsen kommer att integreras i olika produktivitetssystem på arbetsplatsen. Det kommer att underlätta relevant och lättillgänglig utbildning även på distans likväl som att göra det möjligt att mäta befintligt kompetensgap och betydelsen av att gapet krymper.

I tillägg kommer kapitalet att hjälpa Lepaya att bygga vidare på den starka utveckling de haft på samtliga marknader och fortsätta växa internationellt med siktet inställt på Tyskland, Norden och Storbritannien. Redan nu är Lepaya aktiva över hela världen, med lokala kontor i Amsterdam, Berlin, München, Stockholm och London. Lepaya kommer utöka sitt team ytterligare och fördubbla antalet medarbetare till 200 under nästa år.

René Janssen, vd och medgrundare till Lepaya: ”Vi vet att Sverige är en marknad där många aktörer, däribland Svensk Näringsliv, identifierar lärande och kompetensutveckling som avgörande för företags tillväxt. När arbetsmarknaden förändras snabbt möter organisationer ett enormt kompetensgap. Bristen på möjligheter att utveckla sin kompetens är en av de tre främsta anledningarna till att medarbetare vill lämna sina arbetsgivare. Samtidigt behöver chefer vara förberedda inför framtida utmaningar, till exempel ökat distansarbete. Att utveckla personalen bidrar inte bara till ökad produktivitet och tillväxt, utan motverkar också personalflykt. Lepaya gör företag redo för detta skifte genom att erbjuda utbildning som förbereder medarbetare inför framtidens arbete. Investeringsrundan visar den stora potential som finns för utbildningsteknologi att hjälpa företag bygga en kultur av lärande och personlig utveckling.”

Lepaya tror att rätt utbildning vid rätt tidpunkt som fokuserar på rätt kompetens, gör företag mer produktiva. Företaget har byggt en mobil inlärningsapp som gör det möjligt för företag i alla branscher att skräddarsy utbildning efter medarbetares och chefers behov och ambition. Lepaya sätter samman över 50 utbildningsmoduler till effektiva utbildningsprogram, som erbjuder uppföljning och realtidsdata om inlärningsbeteenden likväl som effekt. Lepayas tjänster är integrerade med Microsoft Teams och Slack, vilket minskar tiden i klassrum med 50 procent.

Peter Kuperus, verksamhetsledare och medgrundare till Lepaya: ”Vi är glada att samarbeta med Target Global. Det stora intresset vi har upplevt från ledande investerare bekräftar och förstärker Lepayas ambition om att förbereda organisationer och deras medarbetare för framtidens arbete. Vi kommer att använda det nya kapitalet till att påskynda konsolideringen av marknaden under 2022, utveckla vårt fysiska och digitala utbildningserbjudande, expandera i Europa, och fördubbla vårt team. Vi förväntar oss att detta accelererar tillväxt och hjälper oss att uppnå vårt mål att bli marknadsledande i Europa inom kompetensutveckling.”

Bao-Y Van Cong, Investeringschef på Target Global: ”Det är med stor glädje vi gör vår andra investeringsrunda i Benelux-regionen i år. Vi är glada att samarbeta med Lepaya i detta spännande skede i deras tillväxtresa, likväl som att stötta deras ambition att kompetensutveckla världens arbetskraft. Då den europeiska edtech-marknaden ligger efter den amerikanska och den kinesiska, tror vi att Lepaya har enorma tillväxtmöjligheter. Företagets internationella närvaro skapar ännu större möjligheter för företaget framöver, när Lepaya planerar att ytterligare konsolidera marknaden under 2022.”

Cédric Cops, Investeringsledare på Mediahuis Ventures: ”På Mediahuis är vi stolta över att utöka vårt engagemang i Lepaya när företaget nu satsar på ökad tillväxt i Europa. Ända sedan vi inledde vårt samarbete med René och Peter har vi sett Lepaya bygga en otroligt effektiv plattform för kompetensutveckling. Plattformen stöttar tusentals professionellt verksamma – inklusive oss på Mediahuis – att bli mer effektiva i sitt arbete. Lösningen är enormt skalbar och fokuserar på mätbar utveckling, vilket tillåter stora organisationer att öka kompetensen hos stora personalstyrkor över hela världen.”

Investeringsrundan följer ett framgångsrikt 2021, där Lepaya har tredubblat sin omsättning. Under det kommande året förväntas ytterligare ökad tillväxt. Över 150 kunder använder redan Lepayas tjänster. Till dessa hör Microsoft, L’Oréal, Takeaway, Hellofresh, Mollie, Flink och KPMG. För att vara utrustade att möta marknadens ökande efterfrågan, kommer Lepaya att fortsätta utnyttja tillväxtmöjligheter genom förvärv. Under 2020 förvärvades Smartenup, ett företag som stöttar medarbetare att arbeta bättre, snabbare och smartare med hjälp av data.

- Slut på pressmeddelande -

Om Lepaya
Lepaya erbjuder kompetensutveckling i en kombination av digital och fysisk utbildning. Företaget grundades 2018 av René Janssen och Peter Kuperus med grundidén att rätt träning vid rätt tidpunkt med fokus på rätt kompetens, ökar organisationers produktivitet. Lepaya har tränat tusentals medarbetare och har kunder världen över.

Som en utmanare på en konkurrensutsatt utbildningsmarknad riktar sig Lepaya mot Europas snabbast växande techbolag. Genom att kombinera olika färdigheter och kompetenser växer det Amsterdam-baserade företaget på en marknad där behovet av kompetensutveckling fortsätter att växa världen över.

Under 2020 förvärvade Lepaya bolaget Smartenup, ett utbildningsföretag som stöttar företag i att jobba bättre, snabbare och smartare med data. Företagets förvärv är fokuserade på marknaderna i Nederländerna, Belgien, Tyskland och Sverige.

Lepaya stöds av Target Global, Mediahuis Ventures och Tablomonto. Företaget har hittills tagit in 41,5 miljoner EUR.

About Target Global
Target Global är ett internationellt riskkapitalbolag med huvudkontor i Berlin som förvaltar tre miljarder EUR. Med kontor i Berlin, London, Tel Aviv, Barcelona och Cypern knyter vi samman europeiska startups och det unika DNA som alla våra fyra fokusmarknader utgör. Tack vare vårt erfarna team med solida erfarenheter inom både verksamhet och investeringar, har vi hjälp exceptionella entreprenörer att bygga marknadsledande bolag. Target Global investerar i flera led i snabbväxande techbolag och siktar på marknader värda åtskilliga miljarder EUR. I över 15 år har våra partners investerat i digital teknik och stöttat några av Europas främsta framgångssagor. Target Globals portfölj innehåller företag som Auto1, Copper, Delivery Hero, Docplanner, Flink, Rapyd, Revolut, TravelPerk, WeFox och Zego.

Om Mediahuis Ventures
Mediahuis Ventures mål som riskkapitalbolag är att stötta startups i stark tillväxt som använder den senaste tekniken för att hjälpa studenter och den moderna arbetskraften. Mediahuis Ventures har gjort flera framgångsrika investeringar inom revolutionerande och teknikdrivna företag, till exempel Lepaya, MySkillCamp och Bunch. Mediahuis Ventures är ett dotterbolag inom den europeiska mediekoncernen Mediahuis, ett av de ledande mediehusen i Belgien, Nederländerna, Irland och Luxemburg. Med över 4 300 medarbetare omsätter Mediahuis cirka 1 miljard EUR årligen. Sedan de bildades 2013 har Mediahuis byggt upp en diversifierad portfölj av nyhetsmedier, annonsplatser och digitala varumärken.

För att se det här innehållet från cts.businesswire.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Contact information

Amanda Anderberg
Kekst CNC
+46 760525994
amanda.anderberg@kekstcnc.com

Om

Business Wire
Business Wire
24 Martin Lane
EC4R 0DR London

+44 20 7626 1982http://www.businesswire.com

Följ Business Wire

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Business Wire

Matchday Champions , a New Class of Mobile Football Game Now Available Worldwide; Kicks off With In-Game Event Hosted by Soccer Superstar Alexia Putellas and Mega Influencer Celine Dept20.9.2024 13:00:00 CEST | Press release

Matchday, the developer of innovative mobile games for football’s five billion fans, has debuted its newest title, Matchday Champions. Today, the game is in early access globally, and it is celebrating with the limited-time “Copa Alexia x Céline,” a one-of-a-kind in-game tournament hosted by Spanish football World Cup Champion Alexia Putellas, and the immensely popular Belgian influencer Celine Dept. Backed by Lionel Messi’s Play Time fund, Alexia Putellas, and other industry legends in sports and games, Matchday Champions is a one-of-its-kind experience. The game allows players to collect, craft and manage their own dream squad made up of both men's and women's players. It delivers the excitement of football using a cutting edge narrative creation engine, ensuring no two matches are ever the same. More than two million people have already pre-registered ahead of launch. Matchday Champions is now available in early access globally for iOS and Android phones. Players who download the ga

Neu-REFIX Beta glucan receives rare pediatric disease and orphan drug designations from the US FDA for treatment of Duchenne Muscular Dystrophy20.9.2024 10:12:00 CEST | Press release

Neu REFIX Beta glucan, made in Japan has received both Rare Pediatric Disease Designation (RPDD) and Orphan Drug Designation (ODD) from the U.S. Food and Drug Administration (US FDA) for treatment of Duchenne muscular Dystrophy (DMD). These designations would help take the progress in pre-clinical and clinical studies conducted in Japan and India to clinical trials in the USA, for approval by FDA. This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20240920153092/en/ The parable of the lost sheep mirrors our journey to find a solution for Duchenne Muscular Dystrophy (DMD), a rare disease. Our global interdisciplinary team is fortunate to have been gifted with Neu REFIX, whose hidden potentials of beneficial immune modulation, we unravelled by extensive preclinical and clinical studies. This gives hope to DMD patients for its potentials in improving their quality of life by halting the disease progress. Like the shepherd when he fou

NIKE, Inc. Board of Directors Announces Long-Time Nike Veteran Elliott Hill to Return as President and Chief Executive Officer John Donahoe to Retire from Nike19.9.2024 22:15:00 CEST | Press release

The Board of Directors of NIKE, Inc. (NYSE:NKE) announced today that Elliott Hill will become President and Chief Executive Officer of NIKE, Inc., effective October 14, 2024. Hill will also become a Director of the NIKE, Inc. Board of Directors and a member of the Executive Committee. This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20240919388699/en/ Incoming NIKE, Inc. President & CEO Elliott Hill (Photo: Business Wire) “I am excited to welcome Elliott back to NIKE. Given our needs for the future, the past performance of the business, and after conducting a thoughtful succession process, the Board concluded it was clear Elliott’s global expertise, leadership style, and deep understanding of our industry and partners, paired with his passion for sport, our brands, products, consumers, athletes, and employees, make him the right person to lead Nike’s next stage of growth,” said Mark Parker, Executive Chairman of NIKE, Inc. “Pers

Mary Kay Expands Into Kyrgyzstan, Further Elevating Beauty and Empowerment Around the World19.9.2024 19:03:00 CEST | Press release

Mary Kay Inc., a global leader in skin care and cosmetics, is proud to announce its expansion into Kyrgyzstan, marking a significant milestone in its ongoing international growth strategy. This exciting development underscores Mary Kay’s commitment to empowering women and providing innovative, high-quality skincare and beauty products across the globe. This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20240919159057/en/ Mary Kay’s expansion into Kyrgyzstan marks another step forward in the company’s mission to enrich women’s lives around the world, offering top-tier beauty products and unparalleled business opportunities. (Photo: Mary Kay Inc.) The beauty and personal care market is experiencing robust growth internationally, with sales volume in these categories almost doubling over the past several years. The beauty market is expected to reach approximately $580 billion by 2027, growing by a projected 6 percent per year1 while

Xsolla Partners With AbleGamers for Charity Campaign at TwitchCon 202419.9.2024 19:00:00 CEST | Press release

Xsolla, a global video game commerce company, is excited to announce its collaboration with AbleGamers for an impactful charity campaign at TwitchCon 2024. This partnership aims to further AbleGamers' mission of improving accessibility in gaming for individuals with disabilities through an interactive and meaningful activation. This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20240919722398/en/ (Graphic: Xsolla) Attendees who visit the Xsolla booth (Booth 1515-SW) at TwitchCon will have the exclusive opportunity to claim one of two specially designed charity pins. By sharing a photo of their pin on their social channels on Instagram, Facebook, or Twitter using the hashtags #LightstreamAble and #XsollaAble, participants will help raise funds for AbleGamers. For every qualifying social post, Xsolla and its partners will donate $5 to AbleGamers, up to $10,000. To amplify awareness, include hashtags: #TwitchCon #BongoCat #Lightstrea

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye