Lernia bjuder in till seminarium om vänskap på arbetsplatsen – för effektivare team och säkrare arbetsmiljö

Integration på arbetsplatsen är en viktig fråga för Lernia som man bl.a. jobbar med genom projektet Integration För Svenskar – en interaktionskurs som hjälper människor att knyta vänskapsband på jobbet. Den 3 juni bjuder Lernia in till frukostseminarium i Göteborg på tema ”Vänskap på arbetsplatsen” för att tillsammans med näringslivsprofiler och en expert prata vidare om vilka andra viktiga fördelar vänskap på arbetsplatsen kan ha.

Svenskarna är sämst i världen på att skaffa nya vänner enligt en studie genomförd av Expat Insider (2017)*. Samtidigt har det visat sig att vänskap på arbetsplatsen är ett av de viktigaste verktygen för framgångsrik integration**. För Lernia, som arbetar för breddad kompetens och rekrytering på arbetsmarknaden var detta nedslående.

För att lösa problemet med svenskars sociala oförmåga lanserade man Interaktion För Svenskar, en interaktionskurs som hjälper människor att knyta vänskapsband på arbets-platsen och därmed skapa förutsättningar för bättre integration. Kursen består av en kortlek med 36 vänskapsfrågor som stegvis blir mer personliga och hjälper oss att komma varandra närmre.

Efter att kortleken använts av arbetsplatser över hela Sverige visade sig det finnas fler fördelar med att lära känna sina kollegor. Vänskap på arbetsplatsen bidrar till att man drar bättre nytta av varandras kapacitet samt känner av varandras styrkor och svagheter. Vissa av arbetsplatserna som beställde kortleken använde den i alltifrån kick offs, till arbetet med att förbättra arbetsmiljön. Arbetsplatser där kollegorna känner varandra bra har också visat sig ha en säkrare miljö.

Den 3 juni bjuder Lernia in till ett seminarium på tema ”Vänskap på arbetsplatsen – för effektivare team och säkrare arbetsmiljö” i Göteborg. Tillsammans med psykologen Anna Bennich Karlstedt, stående expert i bland annat TV, DN och MåBra, Lernias vd Anders Uddfors samt Martin Eriksson, vd på Johan i Hallen diskuterar vi varför vi ska bry oss om vänskap i arbetslivet och hur vi gör för att främja det. Seminariet avslutas med en möjlighet att testa de 36 vänskapsfrågorna. Varmt välkommen!

Tid: Måndagen den 3 juni från 07.30, seminariet startar 08.00 och slutar 09.00
Plats: Västsvenska Handelskammaren, Centralplan 15

Lernia är den ledande aktören för att möta industrins kompetensbehov. Vi har utvecklat individers kompetens efter arbetsmarknadens behov i 100 år och bemannat den svenska industrin i 20 år. Lernia omsätter drygt 3 miljarder och finns på 60 orter över hela landet. 2018 utbildade vi 23 000 personer och förmedlade 11 400 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation. Läs mer på lernia.se

Vänskap på arbetsplatsen effektivt verktyg för arbetsmiljön – Folktandvården Skåne: ”Vi har fått ett tajtare samarbete”29.8.2019 10:03:26 CESTPressmeddelande

Kan vänskap på arbetsplatsen ha en funktion utöver god stämning bland kollegorna? Forskning visar bland annat att det är viktigt för integrationen – dessutom kan det vara ett verktyg för bättre arbetsmiljö med effektivare team. En av de arbetsplatser som testat är Folktandvården Skåne. Den 4 september håller Lernia, som arbetat med vänskap som integrationsmotor, ett frukostseminarium på temat.

Träffa Lernia i Almedalen27.6.2019 09:48:32 CESTPressmeddelande

Svensk arbetsmarknad befinner sig i ett utmanande läge. Arbetsförmedlingen ska reformeras och i det så kallade januariavtalet finns en rad förslag på förändringar som berör arbetsmarknaden. Det gör att det i år känns extra viktigt att diskutera framtidens arbetsmarknad och kompetensförsörjning under Almedalen. Vi behöver skapa förutsättningar för bättre matchning på arbetsmarknaden så att fler människor får jobb och företagen rätt kompetens.

Brist på kvalificerade bilmekaniker när fler och fler kör el- och hybridbilar11.4.2019 10:35:53 CESTPressmeddelande

Utvecklingen mot ett fossilfritt samhälle gör att bilar i allt större utsträckning gått ifrån bensin och diesel och enligt ett förslag från regeringen ska det inte gå att sälja nya fossildrivna bilar i Sverige 2030. Samtidigt förutspår Arbetsförmedlingen en stor brist på kvalificerade bilmekaniker med kompetens inom el-, hybrid- och gasbilar de kommande åren. Tanken är att en fordonsutbildning i Trollhättan ska hjälpa till att lösa problemet.