Lernia deltar i regeringens samverkansgrupp för kompetensförsörjning och livslångt lärande

Lernias VD Anders Uddfors har valts in i ordförandegruppen för den av regeringen initierade samverkansgruppen för kompetensförsörjning och livslångt lärande.

Förordnandet gäller fram till 31 augusti 2022. Även Lernias divisionschef för Utbildning, Anders Hvarfner, Processledare kvalitet för Yrkeshögskolan Helena Ljungqvist och Lernias verksamhetschef för Yrkeshögskolan, Ulla Gustafsson, ingår i projektets arbetsgrupper.

- Jag ser fram emot att vara med och bidra till regeringens samverkansgrupp kring en så stor och viktigt fråga som kompetensförsörjning och livslångt lärande. Lernias verksamhetsbredd med vuxenutbildning, jobbmatchning och bemanning stämmer väl med de viktiga frågor som hanteras av ordförandegruppen och i de kompetenta arbetsgrupperna. Att på detta sätt kunna vara med och bidra till att Sverige ännu bättre tar tillvara de möjligheter som finns och motverkar arbetslöshet känns hedrande, säger Anders Uddfors, vd för Lernia.

WeWork, Regeringsgatan 29

Ledande kompetenslösningar för framtidens industri
Vi har utvecklat individers kompetens utifrån arbetsmarknadens behov i över 100 år och har bemannat den svenska industrin i över 20 år. Lernia omsatte 2 miljarder kronor 2020 och finns över hela landet. Vi utbildade 11 500 personer och förmedlade 8 300 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation. Läs mer på lernia.se.

Stora industrisatsningar skapar jobbtillfällen – industriteknisk utbildning startar i Skellefteå för att möta efterfrågan15.12.2021 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Inom de närmsta åren ska svensk industri bli grön och regeringen räknar med över 10000 nya arbetstillfällen i norra Sverige, varav Northvolts etablering i Skellefteå står för en del. Nu har utbildnings- och bemanningsbolaget Lernia fått i uppdrag av Arbetsförmedlingen att erbjuda industriteknisk utbildning i Skellefteå för att möta den framtida efterfrågan på kompetens. Utbildningen startar 1 februari 2022 och kommer att ha 30 utbildningsplatser.

Lernias delårsrapport 1 januari – 30 september 2021: Högre intäkter och ett förstärkt resultat28.10.2021 16:23:41 CEST | Pressmeddelande

Koncernens nettoomsättning för delårsperioden var 51 procent högre jämfört med samma period föregående år och rörelseresultatet före jämförelsestörande poster för delårsperioden uppgick till 113 (-18) mkr. Nettoomsättningen för tredje kvartalet ökade med 72 procent jämfört med samma kvartal föregående år och uppgick till 583 (338) mkr. Rörelseresultatet före jämförelsestörande poster för kvartalet uppgick till 47 (10) mkr.

Stora satsningar på nya jobb runt om i landet – men få svenskar beredda att flytta25.10.2021 07:25:55 CEST | Pressmeddelande

Statliga och privata storsatsningar på jobb utanför storstadsregionerna förväntas ge tusentals nya arbetstillfällen framöver, inte minst i norra Sverige. Nu vill företagen och regeringen få arbetssökande att flytta dit jobben finns, men enligt en ny nationell undersökning av Demoskop på uppdrag av Lernia är få svenskar villiga att flytta för jobb. Endast tre av tio uppger att det är något man är beredd att göra. Mest benägna att flytta är unga, 47 procent i åldrarna 18-32 år svarar ja på frågan, och i gruppen unga män är det ännu fler, 53 procent, som kan tänka sig det.