Lernia deltar i regeringens samverkansgrupp för kompetensförsörjning och livslångt lärande

Lernias VD Anders Uddfors har valts in i ordförandegruppen för den av regeringen initierade samverkansgruppen för kompetensförsörjning och livslångt lärande.

Förordnandet gäller fram till 31 augusti 2022. Även Lernias divisionschef för Utbildning, Anders Hvarfner, Processledare kvalitet för Yrkeshögskolan Helena Ljungqvist och Lernias verksamhetschef för Yrkeshögskolan, Ulla Gustafsson, ingår i projektets arbetsgrupper.

- Jag ser fram emot att vara med och bidra till regeringens samverkansgrupp kring en så stor och viktigt fråga som kompetensförsörjning och livslångt lärande. Lernias verksamhetsbredd med vuxenutbildning, jobbmatchning och bemanning stämmer väl med de viktiga frågor som hanteras av ordförandegruppen och i de kompetenta arbetsgrupperna. Att på detta sätt kunna vara med och bidra till att Sverige ännu bättre tar tillvara de möjligheter som finns och motverkar arbetslöshet känns hedrande, säger Anders Uddfors, vd för Lernia.

Ledande kompetenslösningar för framtidens industri
Vi har utvecklat individers kompetens utifrån arbetsmarknadens behov i över 100 år och har bemannat den svenska industrin i över 20 år. Lernia omsatte 2 miljarder kronor 2020 och finns över hela landet. Vi utbildade 11 500 personer och förmedlade 8 300 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation. Läs mer på lernia.se.

Nya utbildningar av lärarassistenter kan göra stödinsatser i skolan bättre16.6.2021 07:32:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan 2019 gäller Läsa-skriva-räkna-garantin, Skolverkets satsning på tidiga stödinsatser i skolan. Men en granskning från Lärarnas Riksförbund visar att insatserna inte räckt till, bland annat på grund av personalbrist. Ett yrke som kan hjälpa till att lösa behovet av extra stöd är lärarassistenter och till hösten startar yrkeshögskoleutbildningar runt om i landet som ska utbilda fler. Utbildningsaktören Lernia står bakom utbildningarna.

Nu ska Linköpings arbetssökande bli hjälpta till jobb genom ny satsning7.6.2021 07:43:00 CEST | Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens prognos för år 2021 visar på en fortsatt dramatisk ökning av arbetslösheten. Samtidigt pågår Arbetsförmedlingens reformering där utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för att få människor sysselsatta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av dem och utökar nu sin verksamhet i Linköping med ”Rusta och Matcha” som ska hjälpa arbetssökande i jobb genom stöd och genom matchning med företag där jobben finns.

Nu ska Säffles arbetssökande bli hjälpta till jobb genom ny satsning7.6.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens prognos för år 2021 visar på en fortsatt dramatisk ökning av arbetslösheten. Samtidigt pågår Arbetsförmedlingens reformering där utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för att få människor sysselsatta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av dem och utökar nu sin verksamhet i Säffle med ”Stöd och matchning” som ska hjälpa arbetssökande i jobb genom stöd och genom matchning med företag där jobben finns.