Lernia rekryterar på arabiska

För första gången publicerar Lernia en anställningsannons på arabiska på den egna hemsidan. Annonsen är för ett jobb som elektronikmontör och publiceras även i arabiskspråkiga medier i Sverige.

”Det råder en stor brist på kompetens inom många industriyrken i Sverige idag. Samtidigt vet vi att många nyanlända sitter på både en stor kunskap och mycket erfarenhet, men kanske inte behärskar svenska språket fullt ut. Flera av dessa jobb kräver inte heller flytande svenska. För att inte missa den här kompetensen så försöker vi nu även nå dessa personer på arabiska som är det största språket bland nyanlända. Arabiska är dessutom näst största språk i Sverige idag,” säger Katarina Devell, ansvarig för mångkulturell kommunikation på Lernia.

Lernia har sedan tidigare ett samarbete med det arabiskspråkiga mediehuset Al Kompis. Bland annat gör man webb-tv programmen Jalla prata svenska och Jalla Almedalen. Lernia har tidigare publicerat annonser på svenska i Al Kompis kanaler.

Tjänsten kan sökas på Lernias hemsida till och med den 27 december.

Hela annonsen finns här.

Lernia är en av Sveriges ledande kompetenspartner inom utbildning, bemanning och omställning. Lernia utvecklar människor, företag och organisationer med rätt kompetenslösningar i arbetslivets och arbetsmarknadens alla skeden. Lernia bidrar till en bättre matchning på arbetsmarknaden och ser till att fler människor kommer i egenförsörjning och att fler företag och organisationer kan stärka sin konkurrenskraft.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Delårsrapport januari - juni 2018: Fortsatt stark bemanningsmarknad men negativt resultat för utbildningsverksamheten16.7.2018 11:39Pressmeddelande

Lernias intäkter för andra kvartalet minskade med 5 procent till 806 (846) mkr. Intäktsminskningen förklaras främst av lägre volymer inom utbildning. Bemanningsmarknaden är fortsatt stark och en planerad nedgång av inhyrda konsulter hos en stor kund har till stor del ersatts av ökade intäkter från andra kunder. Delårsperiodens intäkter är i nivå med föregående år.