Lernia storsatsar på arbetsmarknadsutbildningar inom restaurang - utbildning på 10 nya orter ska rusta för arbetslivet efter pandemin

Coronapandemin har slagit hårt mot den svenska arbetsmarknaden och vuxenutbildning pekas ut som ett viktigt verktyg för att fler svenskar ska hitta tillbaka till arbetsmarknaden. Nu har Arbetsförmedlingen tilldelat utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia nya utbildningar inom restaurang på hela 10 orter runt om i landet. Utbildningarna ska bidra till den omställning som behövs i sviterna av coronapandemin.

Den nya tilldelningen innebär att Lernia återigen är en av de största utbildningsleverantörerna till personer som vill bli kock, bagare, konditor eller arbeta på servering. Arbetsmarknadsutbildningarna inom restaurang riktar sig till arbetslösa som behöver vidareutbilda sig för att få ett jobb.

Restaurang är en framtidsbransch där man de närmaste åren, efter coronapandemin, räknar med att anställningsbehovet kommer att vara stort. Lernia och andra utbildningsföretag är därför viktiga kompetensförsörjare till restaurangbranschen.

Från årsskiftet 2020/2021 är det möjligt att börja på de nya utbildningarna.

- Givet samhällsläget är utbildning viktigare än någonsin. Det är extra viktigt att vi fångar upp de som hamnat utanför arbetsmarknaden och ser till att människor får den vidareutbildning som behövs för att komma i jobb. Att vi får en chans att erbjuda restaurangutbildning på hela 10 orter runt om i landet är ett förtroende vi är väldigt glada över att ha fått, säger Catrin Rothman, verksamhetschef för vuxenutbildningar på Lernia.

Lernias restaurangutbildning kommer att finnas på följande orter:

• Östersund
  • Västerås
  • Visby
  • Oskarshamn
  • Kalmar
  • Värnamo
  • Mjölby
  • Växjö
  • Malmö

Lernia levererar ledande kompetenslösningar för framtidens industri. Vi har utvecklat individers kompetens efter arbetsmarknadens behov i 100 år och bemannat den svenska industrin i 20 år. Lernia omsatte 2,7 miljarder 2019 och finns över hela landet. 2019 hade vi 4 876 medarbetare. Vi utbildade 15 000 personer och förmedlade 10 000 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation.

Ny satsning ska hjälpa Västerviks arbetssökande till jobb11.11.2020 07:50:00 CETPressmeddelande

Med ett tuffare läge på arbetsmarknaden har behovet av arbetsmarknadsåtgärder aldrig varit större. En del i Arbetsförmedlingens reformering är att utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för detta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av de utvalda aktörerna och utökar nu sin verksamhet i Västervik med ”Stöd och matchning” som ska hjälpa arbetssökande genom stöd och genom matchning med företag där jobben finns.

Ny satsning ska hjälpa Vetlandas arbetssökande till jobb11.11.2020 07:50:00 CETPressmeddelande

Med ett tuffare läge på arbetsmarknaden har behovet av arbetsmarknadsåtgärder aldrig varit större. En del i Arbetsförmedlingens reformering är att utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för detta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av de utvalda aktörerna och utökar nu sin verksamhet i Vetlanda med ”Stöd och matchning” som ska hjälpa arbetssökande genom stöd och genom matchning med företag där jobben finns.

Många vill vidareutbilda sig i spåren av coronapandemin - Lernia ser stark ökning av ansökningar till yrkeshögskolan i Göteborg5.11.2020 07:50:00 CETPressmeddelande

Att utbilda sig via yrkeshögskolan är för många en väg till arbete. När coronapandemin fortgår och många står utan jobb syns nu en ökning av ansökningar till YH-utbildningar. Bara hos utbildnings- och bemanningsaktören Lernia har ansökningarna till YH-utbildningarna runt om i landet ökat med 56 procent jämfört med förra året. I Göteborg har ansökningarna till Lernias yrkeshögskola ökat med så mycket som 404 procent.