Lernia storsatsar på arbetsmarknadsutbildningar inom restaurang - utbildning på 10 nya orter ska rusta för arbetslivet efter pandemin

Coronapandemin har slagit hårt mot den svenska arbetsmarknaden och vuxenutbildning pekas ut som ett viktigt verktyg för att fler svenskar ska hitta tillbaka till arbetsmarknaden. Nu har Arbetsförmedlingen tilldelat utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia nya utbildningar inom restaurang på hela 10 orter runt om i landet. Utbildningarna ska bidra till den omställning som behövs i sviterna av coronapandemin.

Den nya tilldelningen innebär att Lernia återigen är en av de största utbildningsleverantörerna till personer som vill bli kock, bagare, konditor eller arbeta på servering. Arbetsmarknadsutbildningarna inom restaurang riktar sig till arbetslösa som behöver vidareutbilda sig för att få ett jobb.

Restaurang är en framtidsbransch där man de närmaste åren, efter coronapandemin, räknar med att anställningsbehovet kommer att vara stort. Lernia och andra utbildningsföretag är därför viktiga kompetensförsörjare till restaurangbranschen.

Från årsskiftet 2020/2021 är det möjligt att börja på de nya utbildningarna.

- Givet samhällsläget är utbildning viktigare än någonsin. Det är extra viktigt att vi fångar upp de som hamnat utanför arbetsmarknaden och ser till att människor får den vidareutbildning som behövs för att komma i jobb. Att vi får en chans att erbjuda restaurangutbildning på hela 10 orter runt om i landet är ett förtroende vi är väldigt glada över att ha fått, säger Catrin Rothman, verksamhetschef för vuxenutbildningar på Lernia.

Lernias restaurangutbildning kommer att finnas på följande orter:

• Östersund
  • Västerås
  • Visby
  • Oskarshamn
  • Kalmar
  • Värnamo
  • Mjölby
  • Växjö
  • Malmö

Lernia levererar ledande kompetenslösningar för framtidens industri. Vi har utvecklat individers kompetens efter arbetsmarknadens behov i 100 år och bemannat den svenska industrin i 20 år. Lernia omsatte 2,7 miljarder 2019 och finns över hela landet. 2019 hade vi 4 876 medarbetare. Vi utbildade 15 000 personer och förmedlade 10 000 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation.

Utbildning i Piteå ska bidra till att nå de nya vindkraftsmålen26.2.2021 13:42:57 CETPressmeddelande

Nu öppnar anmälan till yrkesutbildningen Internationell vindkraftstekniker i Piteå. Det sker samtidigt som regeringens beslut om att bygga ut de havsbaserade vindkraftverken. Det är utbildnings- och bemanningsbolaget Lernia som tillsammans med Piteå kommun erbjuder utbildningen som är en viktig pusselbit för att rätt kompetens ska finnas på plats när de nya vindkraftverken installeras. Internationella energirådet (IEA) menar att havsbaserad vindkraft kommer vara avgörande för den gröna energiomställningen i världen, en anledning till att utbildningen har ett internationellt fokus.

Utbildning i Kalmar ska bidra till en hållbar livsmedelsbransch i regionen25.2.2021 07:58:00 CETPressmeddelande

Digitalisering och automatisering blir allt viktigare beståndsdelar i samhällets utveckling – inte minst i livsmedelsbranschen där allt fler mejerier och lantbruk digitaliseras. I dagsläget är det brist på systemtekniker med rätt kompetens och därför erbjuder det statliga utbildnings- och bemanningsbolaget Lernia nu utbildningen Systemutvecklare inriktning automation för smart, säker och hållbar livsmedelsproduktion, en tvåårig yrkesutbildning med bas i Kalmar.

Ny satsning ska hjälpa Eskilstunas arbetssökande till jobb12.2.2021 07:29:00 CETPressmeddelande

Med ett tuffare läge på arbetsmarknaden har behovet av arbetsmarknadsåtgärder aldrig varit större. En del i Arbetsförmedlingens reformering är att utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för detta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av de utvalda aktörerna och utökar nu sin verksamhet i Eskilstuna med ”Stöd och matchning” som ska hjälpa arbetssökande genom stöd och genom matchning med företag där jobben finns.

Ny satsning ska hjälpa Gislaveds arbetssökande till jobb10.2.2021 07:23:00 CETPressmeddelande

Med ett tuffare läge på arbetsmarknaden har behovet av arbetsmarknadsåtgärder aldrig varit större. En del i Arbetsförmedlingens reformering är att utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för detta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av de utvalda aktörerna och utökar nu sin verksamhet i Gislaved med ”Stöd och matchning” som ska hjälpa arbetssökande genom stöd och genom matchning med företag där jobben finns.

Ny satsning ska hjälpa Ljungbys arbetssökande till jobb25.1.2021 07:35:00 CETPressmeddelande

Med ett tuffare läge på arbetsmarknaden har behovet av arbetsmarknadsåtgärder aldrig varit större. En del i Arbetsförmedlingens reformering är att utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för detta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av de utvalda aktörerna och utökar nu sin verksamhet i Ljungby ”Stöd och matchning” som ska hjälpa arbetssökande genom stöd och genom matchning med företag där jobben finns.