Porsche

Less is more – nya Porsche 911 Carrera T

Dela

Med 911 Carrera T har Porsche återuppväckt det puristiska konceptet från 1968 års 911 T; lägre vikt, manuell växellåda med lägre utväxling och bakhjulsdrift med mekanisk differentialspärr för bättre prestanda och mer körglädje.

Den nya modellen bygger på 911 Carrera och motorn utvecklar 272 kW (370 hk). 911 Carrera T – hos Porsche står ”T” för Touring – har flera andra utrustningsdetaljer som inte finns tillgängliga för Carrera, som det standardmonterade sportchassit PASM inklusive 20 mm sänkning, det viktoptimerade Sport Chrono-paketet, kortare växelspak och klädseln Sport-Tex på sätenas mittparti. Bakhjulsstyrning, som inte finns tillgängligt för 911 Carrera, erbjuds nu som tillval för 911 Carrera T.

Varenda del av utrustningen i 911 Carrera T är vald för optimerad sportighet och för låg vikt: bakrutan och de bakre sidorutorna är gjorda av lättviktsglas och dörrarna har stroppar för att öppna och stänga. Ljudisoleringen har minimerats och baksätet har tagits bort, utöver detta kan köparen också välja bort Porsche Communication Management (PCM). Resultatet: med en tomvikt på 1 425 kg är 911 Carrera T 20 kg lättare än en 911 Carrera med motsvarade utrustning.

911 Carrera T finns tillgänglig från och med januari 2018 och kan förbeställas redan nu. Priset i Sverige blir 1 035 000 kr.

Sportig design och unik framtoning

I utformningen av 911 Carrera T lyfts den bakhjulsdrivna coupéns sportiga känsla fram. Karossdetaljer och hjulen skiljer den åt från övriga 911-modeller. Framtill har Carrera T en aerodynamiskt optimerad frontspoilerläpp och de yttre backspeglarna i Sport Design är lackerade i Agate Grey Metallic. Från sidan är den nya modellen lätt att känna igen med sina 20-tumsfälgar från 911 Carrera S, lackerade i Titan Grey. Logotypen ”911 Carrera T” på sidan är en annan särskiljande detalj.

Bakifrån känns modellen igen på ribborna i bakluckans grill, Porsche-beteckningen, modellbeteckningen ”911 Carrera T” i Agate Grey och sportavgassystemet som, med sina dubbla svartlackerade centralt placerade avgaspipor, är en del av standardutrustningen. De exteriöra färgerna är Black, Lava Orange, Guards Red, Racing Yellow, White och Miami Blue, och metallic-färgerna Carrara White, Jet Black och GT Silver.

Puristisk interiör

Inredningen har också en sportig och puristisk framtoning. De svarta sätena, elektriskt justerbara i fyra ledder, har ett Sport-Tex-material i mittpartiet medan nackskydden är försedda med en broderad ”911”-logotyp. För första gången kan man till 911 Carrera T välja lättviktsskalstolar delvis i kolfiber, Skalstolar Plus Ratten av GT-typ är klädd i skinn och Mode Switch-reglaget på ratten gör det möjligt för föraren att välja olika körprogram. Den kortade växelspaken med växellägena markerade i rött är förbehållet 911 Carrera T. Dekorlisterna på instrumentpanelen är svarta liksom dörrstropparna. En nyhet är interiörpaketet T som ger ett ännu sportigare intryck med de kontrasterande färgerna Racing Yellow, Guards Red eller GT Silver. Färgerna kan användas för att accentuera olika delar av interiören som säkerhetsbältena, ”911”-logon på nackskydden, dörrstropparna eller Sport-Tex sätenas mittparti.

Bättre vikt/effektförhållande, bättre prestanda

Den sexcylindriga motorn med tre liters cylindervolym och dubbelturbo, utvecklar 272 kW (370 hk) med ett maximalt vridmoment på 450 Nm, från 1 750 v/min till 5 000 v/min. Vikt/effektförhållandet har förbättrats till 3,85 kg/hk, för bättre prestanda kvickare köregenskaper. Tack vare den manuella växellådans lägre utväxling och mekanisk differentialspärr accelererar 911 Carrera T från 0 – 100 km/tim på 4,5 sekunder – 0,1 sekunder snabbare än 911 Carrera Coupé. Den når 200 km/tim på bara 15,1 sekunder. Den automatiska växellådan, Porsche Doppelkupplung (PDK), finns också som tillval till 911 Carrera T. Med den når bilen 100 km/tim på 4,2 sekunder och 200 km/tim på 14,5 sekunder. Båda modellerna har en toppfart över 290 km/tim.

Fler bilder finns i Porsche Newsroom newsroom.porsche.com ) och i Porsches pressdatabas (presse.porsche.de ).  

Bränsleförbrukning 911 Carrera T: blandad körning 9,5–8,5 l/100 km; CO2- utsläpp 215–193 g/km

 

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2016 registrerades 1 335 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Kontakter

Bilder

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Porsche Panamera kompletteras med två nya GTS-modeller16.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche utökar sin Panamera-serie med två extra sportiga versioner. Panamera GTS och Panamera GTS Sport Turismo är två unika prestandamodeller med sina kraftfulla 4-liters biturbomotorer på 338 kW/460hk, extra dynamiska chassisystem med trekammars luftfjädring och speciella designelement. I standardutrustningen ingår till exempel Sport Design-paketet med sina svarta exteriöra detaljer och stora ytor klädda med Alcantara inne i bilen. Dessutom har Porsche utvidgat sitt utbud av komfort- och assistans för hela Panamera-serien till att inkludera head-up display med olika konfigurations­möjligheter. Känsla och effektivitet Hjärtat i de båda nya Panamera GTS-modellerna är en 4-liters V8 med en effekt på 338 kW (460 hk) och ett maximalt vridmoment på 620 Nm. Sportavgassystemet, som är standard, bidrar med sitt speciella ljud till körupplevelsen. Biturbomotorn, som är försedd med partikelfilter för bensinmotorer, är 15 kW (20 hk) och 100 Nm starkare än föregångaren och Panamera GTS och Paname

Nya Porsche Macan lanseras i Europa2.10.2018 08:00Pressmeddelande

Nya Porsche Macan gör sin Europa-debut på Paris bilsalong. Den nya modellen har en effektiv 2,0-liters fyrcylindrig turbomotor med förbättrad förbränningsrumsgeometri och partikelfilter. Den nya motorn utvecklar 180 kW (245 hk) och det maximala vridmomentet är 370 Nm. I kombination med en 7-växlad PDK dubbelkopplingslåda accelererar den kompakta SUV-modellen från 0 - 100 km/tim på 6,7 sekunder och kan nå en toppfart av 225 km/tim. Bränsleförbrukningen enligt New European Driving Cycle (NEDC)* är 8,1 liter per 100 km. Modellen, som är helt omarbetad, har som mest påtagliga nya kännetecken när det gäller design och teknik en nydesignad bakdel med tredimensionell LED-ljuspanel och ett helt nytt Porsche Communication Management-system med en 10.9 tums pekskärm inne i bilen. Nytt fintrimmat chassi för bättre balans Köregenskaperna är Macans viktigaste egenskap. Det förnyade chassit ökar komforten och gör Macan ännu trevligare att köra. Typiskt för sportbilar har Macan däck i olika dimension

Världspremiär för exklusiv nyutgåva av Porsche 935 med 700 hk28.9.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche presenterar nya 935 i samband med det historiska “Rennsport Reunion”-mötet på Laguna Seca Raceway i Kalifornien. Den 515 kW (700 hk) starka tävlingsmodellen har en kaross som påminner om den legendariska Porsche 935/78 och kommer att tillverkas i en begränsad serie om 77 bilar. - Den här speciella bilen är en födelsedagspresent från Porsche Motorsport till alla fans över hela världen, säger Dr Frank-Steffen Walliser, vice president för Motorsport och GT-bilar. - Eftersom bilen inte är homologerad behövde inte tekniker och designers hålla sig till de vanliga reglerna och de hade därför större frihet i utvecklingsarbetet. Tekniken i modellen som är avsedd för klubbtävlingar och privat träning på racerbanor bygger på högprestandamodellen 911 GT2 RS. Liksom i sin historiska föregångare har större delen av karossen ersatts med delar i kolfiber (CFRP). Inklusive det strömlinjeformade förlängda bakpartiet är Porsche 935 4,87 meter lång. Den exklusiva klubb-racern är 2,03 meter bred. D

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum