Leverans av ambulansflygplan senareläggs

Planerad leverans av ambulansflygplan i april/maj senareläggs som en anpassning till framflyttad driftstart för Svenskt Ambulansflyg.
– Vi vet att intresset är stort att se den här flygplanstypen med bestyckning av medicinteknik och smarta lösningar för en extra hög patientsäkerhet. Vi kommer givetvis bjuda in till pressvisning så snart flygplanen är i Sverige, berättar Anders Sylvan, tf förbundsdirektör vid Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg, KSA.
Ekonomiska fördelar
En senarelagd leverans kan öppna för ett samordnat mottagande av flera flygplan, vilket är en ekonomisk och arbetsmässig fördel. Det har ingen inverkan på övriga tidplaner exempelvis rekrytering, utbildning och träning av piloter och sjukvårdspersonal.
– Vi planerar för mottagandet som troligen kan ske i början av sommaren, säger Anders Sylvan.
Ambulansflygplan med bästa patientsäkerhet
Totalt sex jetplan av modellen Pilatus PC-24 ska levereras under 2021. Flygplanen tillverkas av det schweiziska företaget Pilatus Aircraft Ltd. Baser för två flygplan vardera blir vid flygplatserna i Umeå, Arlanda och Landvetter.
Enligt beställning är inredningen specialanpassad för transport av upp till tre samtidigt liggande patienter och fyra sittande passagerare. I- och urlastning underlättas av en bred flygplansdörr och elektrisk bårlyft. Kabinen kan snabbt anpassas utifrån olika typer av vårdbehov, exempelvis intensivvård, kuvös, ECMO eller transport av organ för transplantation och medföljande team. Flygplanen är utrustade med navigations- och kommunikationsutrustning för bästa flygsäkerhet vid krävande väderförhållanden. Planen landar och startar på landningsbanor som är under 1000 meter, vilket innebär förmåga att transportera patienter mellan samtliga svenska trafikflygplatser.
Pilatus PC-24 används sedan 2019 som ambulansflygplan i Australien.
Läs mer om senarelagd driftstart.
Bilder
Om

c/o Regionens hus
901 89 Umeå
https://www.svenskt-ambulansflyg.se/
Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg kommer utföra ambulanstransport med flygplan och ha en beredskap dygnets alla timmar, året runt. Tjänsten utformas utifrån Sveriges 21 regioners, nuvarande och framtida behov, av ambulanstransport med flygplan.
Följ Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg
Svenskt Ambulansflyg summerar 202227.3.2023 16:10:40 CEST | Pressmeddelande
Under 2022 utförde Svenskt Ambulansflyg uppdrag vid 39 av Sveriges drygt 40-tal flygplatser och vid 28 flygplatser i andra länder. Uppdragen har utförts åt Sveriges samtliga regioner. Dominerande volymen uppdrag är normaltransporter. Transporter är både planerade och akuta och utförs med ordinarie besättning och med specialteam. Det handlar om flera tusen patienter som har fått hjälp att komma till rätt sjukhus.
Svenskt Ambulansflyg firar ett år med beredskap för hela Sverige21.2.2023 14:28:09 CET | Pressmeddelande
Den 21 februari 2023 firar Svenskt Ambulansflyg ett år i operativ drift för hela Sverige. Idag är det ett år sedan öppning av beredskapsbasen på Arlanda med beredskap tillgänglig för Sveriges samtliga regioner.
Hantering av underskott – Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg8.12.2022 18:36:44 CET | Pressmeddelande
Förbundsfullmäktige för Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg har fattat beslut om hur underskottet som uppstått under uppstartsåret ska hanteras.
Svenskt Ambulansflyg uppmärksammar – ett år sedan mjukstart i Umeå15.11.2022 13:55:08 CET | Pressmeddelande
Den 15 november 2021 togs den första beställningen emot vid Flygkoordineringscentralen i Umeå. Två preparerade ambulansflygplan med medicinsk utrustning och besättningar bestående av piloter och flygsjuksköterska var redo i hangaren i Umeå för att flyga sina första uppdrag.
Svenskt Ambulansflyg – tillstånd för landning i dålig sikt7.10.2022 13:10:00 CEST | Pressmeddelande
Svenskt Ambulansflyg har uppgraderat tillståndet att landa i dålig sikt. CATII som utfärdas av Transportstyrelsen innebär landning vid 300 meter horisontell sikt och 30 meter vertikal.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum