Lidl accelererar arbetet för minskat matsvinn - Redovisar matsvinnmängd med full transparens och rullar ut matsvinnskoncept i alla butiker
Lidl är den första och enda livsmedelskedjan som idag redovisar matsvinn med total transparens. Något som matsvinnsexperter länge har efterlyst av branschen. I och med publiceringen av hållbarhetsrapporten 2018/19 är Lidl den enda livsmedelskedjan i Sverige som redovisar matsvinn i ton. Matsvinnet uppgick under verksamhetsåret till 1,78 procent av andel såld mat (ca 6 400 ton). Halvårsrapporten för mars – aug 2019 visar en minskning och under perioden uppgick matsvinnet till 1,72 procent av andel såld mat.
– Transparens är en avgörande faktor för att vi tillsammans med våra kunder ska kunna lösa matsvinnsproblematiken. Hemlighetsmakeri leder oss inte på rätt väg utan riskerar skapa tvivel. Nu hoppas vi att fler aktörer följer efter och öppnar upp för att vi i branschen ska kunna bidra till en av vår bransch viktigaste hållbarhetsutmaningar, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.
I början av oktober rullades matsvinnskonceptet "Ta vara på" ut i alla 190 Lidl-butiker i hela landet. Konceptet som bland annat innebär att lådor med tre kilo fullt ätbara frukter och grönsaker med exempelvis skönhetsfläckar, säljs för 20 kronor, har gått över förväntan och blivit mycket populärt bland kunderna.
Konceptet innebär dessutom att kunderna har möjlighet att ta vara på mat med ”superkort datum”, mat som närmar sig sista förbrukningsdag eller bäst-före-datum, till kraftigt nedsatta priser med upp till 30–90 procent rabatt. Sedan starten av ”Ta vara på” och fram till sista september 2019 har nära 95 ton mat räddats.
– Vi vill ta vårt fulla ansvar för att minska matsvinnet och därför satte vi ett tufft mål att halvera matsvinnet i butiker och lager till 2025. Genom ”Ta vara på” minskar vi inte bara matsvinnet för vår verksamhet, vi påverkar också våra kunder att göra smarta och hållbara val och vi kan dessutom inspirera andra aktörer att öka takten i sitt arbete för att minska matsvinnet, avslutar Johan Augustsson.
Förutom ”Ta vara på” jobbar Lidl på flera fronter för att minska matsvinn:
• Lidls affärsmodell innefattar effektiva processer i alla led. Två fullsortimentscentrallager förser butikerna med en leverans per butik och dag vilket innebär att butikerna inte behöver ha något varulager vilket minskar risken för matsvinn.
• Mat som inte säljs tas vara på genom donationssamarbeten med hjälporganisationer som exempelvis Allwin. Bara genom det samarbetet nås behövande varje år av livsmedel från Lidl Sveriges butiker som motsvarar drygt 1 100 000 måltider. I dagsläget finns regionala och lokala samarbeten i drygt 40 procent av butikerna. Lidls nya målsättning är att samtliga butiker ska ha ingått donationssamarbeten 2025.
• Bröd är en kategori inom dagligvaruhandeln där svinnet är som störst och 2018 startade Lidl tillsammans med Fazer en branschunik satsning för att minska brödsvinnet. Samarbetet innebär att Lidl nu tar helhetsansvaret för brödhyllan, en satsning som redan under den första månaden resulterade i ett halverat brödsvinn.
Nyckelord
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Premiär för Lidl i Hallonbergen21.11.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Under torsdagsmorgonen slog Lidl Sverige upp portarna för sin andra butik i Sundbyberg. Den nya butiken är belägen i hjärtat av Hallonbergen centrum. Inför en skara köpsugna konsumenter klippte Sundbybergs kommunstyrelseordförande Peter Schilling bandet i snörusket som dragit in över landet och förklarade butiken öppnad.
Lidl Sverige officiell partner till 2025 IIHF Ishockey-VM20.11.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
När herrarnas 2025 IIHF Ishockey-VM avgörs i Sverige och Danmark den 9–25 maj 2025 är Lidl Sverige officiell partner till turneringen. Lidl kommer därför att närvara i matcharenorna under samtliga matcher som spelas i Sverige.
Lidl Sverige förlänger samarbetet med Handbollslandslaget20.11.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige tecknar avtal som förlänger samarbetet med Handbollslandslaget med ytterligare tre år. Det ursprungliga avtalet från 2019 förlängs för andra gången, och kommer nu att gälla fram till 2027. Samarbetet gäller både de svenska dam- och herrlandslagen.
Magiska jultider hos Lidl – skänker intäkter och samlar in pengar till Sveriges Stadsmissioner18.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige kommer under november och december ha ett gosedjur och ett leksakståg till försäljning i alla Lidls butiker. Dessutom kommer kunderna att kunna skänka 10 kronor i kassan. Alla intäkter går oavkortat till Sveriges Stadsmissioners matverksamhet runtom i landet så att fler familjer får äta sig mätta.
Klyftpotatis från Lidl vinner smaktest15.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Under hösten har redaktionen på Allt om Mat testat olika sorters klyftpotatis. Med fyra av fem möjliga poäng plockar kryddade potatisklyftor från Lidl hem en delad första plats i redaktionens smaktest. En topplacering att vara stolt över.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum