Lidl accelererar arbetet för minskat matsvinn - Redovisar matsvinnmängd med full transparens och rullar ut matsvinnskoncept i alla butiker
Lidl är den första och enda livsmedelskedjan som idag redovisar matsvinn med total transparens. Något som matsvinnsexperter länge har efterlyst av branschen. I och med publiceringen av hållbarhetsrapporten 2018/19 är Lidl den enda livsmedelskedjan i Sverige som redovisar matsvinn i ton. Matsvinnet uppgick under verksamhetsåret till 1,78 procent av andel såld mat (ca 6 400 ton). Halvårsrapporten för mars – aug 2019 visar en minskning och under perioden uppgick matsvinnet till 1,72 procent av andel såld mat.
– Transparens är en avgörande faktor för att vi tillsammans med våra kunder ska kunna lösa matsvinnsproblematiken. Hemlighetsmakeri leder oss inte på rätt väg utan riskerar skapa tvivel. Nu hoppas vi att fler aktörer följer efter och öppnar upp för att vi i branschen ska kunna bidra till en av vår bransch viktigaste hållbarhetsutmaningar, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.
I början av oktober rullades matsvinnskonceptet "Ta vara på" ut i alla 190 Lidl-butiker i hela landet. Konceptet som bland annat innebär att lådor med tre kilo fullt ätbara frukter och grönsaker med exempelvis skönhetsfläckar, säljs för 20 kronor, har gått över förväntan och blivit mycket populärt bland kunderna.
Konceptet innebär dessutom att kunderna har möjlighet att ta vara på mat med ”superkort datum”, mat som närmar sig sista förbrukningsdag eller bäst-före-datum, till kraftigt nedsatta priser med upp till 30–90 procent rabatt. Sedan starten av ”Ta vara på” och fram till sista september 2019 har nära 95 ton mat räddats.
– Vi vill ta vårt fulla ansvar för att minska matsvinnet och därför satte vi ett tufft mål att halvera matsvinnet i butiker och lager till 2025. Genom ”Ta vara på” minskar vi inte bara matsvinnet för vår verksamhet, vi påverkar också våra kunder att göra smarta och hållbara val och vi kan dessutom inspirera andra aktörer att öka takten i sitt arbete för att minska matsvinnet, avslutar Johan Augustsson.
Förutom ”Ta vara på” jobbar Lidl på flera fronter för att minska matsvinn:
• Lidls affärsmodell innefattar effektiva processer i alla led. Två fullsortimentscentrallager förser butikerna med en leverans per butik och dag vilket innebär att butikerna inte behöver ha något varulager vilket minskar risken för matsvinn.
• Mat som inte säljs tas vara på genom donationssamarbeten med hjälporganisationer som exempelvis Allwin. Bara genom det samarbetet nås behövande varje år av livsmedel från Lidl Sveriges butiker som motsvarar drygt 1 100 000 måltider. I dagsläget finns regionala och lokala samarbeten i drygt 40 procent av butikerna. Lidls nya målsättning är att samtliga butiker ska ha ingått donationssamarbeten 2025.
• Bröd är en kategori inom dagligvaruhandeln där svinnet är som störst och 2018 startade Lidl tillsammans med Fazer en branschunik satsning för att minska brödsvinnet. Samarbetet innebär att Lidl nu tar helhetsansvaret för brödhyllan, en satsning som redan under den första månaden resulterade i ett halverat brödsvinn.
Nyckelord
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl tar hem storslam i Sveriges största PR-tävling12.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under Spinngalan 2024, som gick av stapeln igår, tog Lidl hem storslam genom att vinna guld i kategorierna årets realtidsaktivering, årets presslansering, årets varumärkesbyggare och årets PR.
Lidl Sveriges bacon från Matriket kammar hem toppbetyg i nytt test12.4.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sveriges "Matriket svenskt skivat bacon" har blivit topptestat av Allt om Mat med imponerande 4 av 5 i betyg. I ett stort bacon-test där 12 olika sorter bedömdes, visade sig Matriket svenskt skivat bacon inte bara vara en av de bästa, utan också bland de mest prisvärda i testet.
Lidls basturökta skinka från Matriket får en guldplacering i nytt test3.4.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
När Aftonbladets smakpatrull satte 14 olika rökta smörgåsskinkor på prov, kammade Matrikets basturökta skinka hem förstaplatsen med fem av fem plus. I samma test belönades även Matrikets svensk flatrökt skinka med tre plus.
Lidl förlänger prissänkningen på Matriket till sista april2.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Genom att samla majoriteten av det Från Sverige-märkta sortimentet under ett och samma varumärke har Lidl gjort det enkelt för de svenska hushållen att välja svenska livsmedel. För att öka de svenska hushållens medvetenhet kring svenskproducerad mat och uppmuntra till fortsatt konsumtion av svenska livsmedel förlänger Lidl sin prissänkning på hela Matriket-sortimentet april ut. Via en kupong i medlemsklubben Lidl Plus kan kunderna handla Matriket-produkter till minst 20 procents rabatt vid ett köptillfälle i veckan.
Lidl bjuder till våffelfest med topptest25.3.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Inför den årliga våffeldagen har Aftonbladet och Expressen genomfört varsitt test för att guida svenskarna till den perfekta våfflan, ett av färdiga våffelmixar och ett av våffeljärn. När resultaten nu står färdiga kan Lidl Sverige stoltsera med två topptestade produkter – våffelmix från det egna varumärket Belbake, och våffeljärnet från Silvercrest.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum