Lidl börjar sälja CE-märkta Covid-19 självtester
- Vi ser de självtester vi nu börjar sälja som ett komplement till sjukvårdens testningsverksamhet och en viktig service till våra kunder. Vi tror att många av våra kunder kommer att uppskatta möjligheten att enkelt kunna utföra ett självtest hemma, säger Robert Stekovic, kommersiell direktör på Lidl Sverige.
Testet är CE-märkt och godkänt för privatpersoner av ett oberoende företag. Varje förpackning innehåller fem separata tester och kostar 299 kr. Kunder får köpa max tre förpackningar per person.
Enligt FHM kan antigentester fungera som ett komplement till övriga skyddsåtgärder vid stor smittspridning i samhället, till exempel på arbetsplatser och skolor där det inte är möjligt att distansarbeta. Det självtest som Lidl kommer att sälja ska inte användas som enda källa för att diagnostisera eller utesluta SARS CoV-2-infektion. Testet kan tas på både vuxna och barn, men barn under 14 år bör få hjälp av en vuxen när testet tas.
Ett testkit innehåller en provtagningspinne för att kunna ta ett så kallat svabbprov i näsan, ett provrör med vätska och en testkasett. Om svaret är positivt framträder två röda streck i testkassetten efter 15–20 min. Vid positivt svar bör man genast kontakta 1177 eller sin vårdcentral.
En rad åtgärder för minskad smittspridning
Självtesterna utgör ytterligare en del i Lidl Sveriges omfattande arbete för att medarbetare och kunder ska känna sig så trygga och säkra som möjligt. Förutom att erbjuda självtester till försäljning har sedan tidigare en rad olika åtgärder vidtagits för minskad smittspridning. Bland annat erbjuds gratis självtester till samtliga medarbetare samt visir och tre olika sorters munskydd (två olika flergångs- samt engångsmunskydd) till alla medarbetare i butikerna. Dels har utökade öppettider för riskgrupper införts, städrutinerna i butikerna utökats, och handdesinfektion placerats ut i alla butiker. Dessutom finns alltid en ansvarig trängselvakt i butiken.
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Dokument
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl Sverige bäst på frukt och grönt enligt Novus28.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska konsumenter tycker att Lidl Sverige är bäst på frukt och grönt. Det framgår av en färsk undersökning som Novus genomfört där nästan 3 600 svenskar har tillfrågats om hur de ser på de olika dagligvarukedjornas erbjudande inom frukt och grönt.
Lidl och WWF inleder ett ambitiöst internationellt partnerskap27.6.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl, en av de största dagligvarukedjorna i Europa, och WWF, en av världens största oberoende naturvårdsorganisationer, ingår ett nytt femårigt internationellt och strategiskt partnerskap verksamt i 31 Lidl-länder. Detta långsiktiga samarbete med WWF kommer att fokusera på hela Lidls värdekedja och därigenom bidra till att möta vår tids globala miljömässiga utmaningar, säkerställa att fler hushåll har tillgång till mer hållbara val och uppmuntra affärsmodeller som fungerar i samklang med naturen och inom planetära gränser.
Lidls ostsortiment bri(e)ljerar i nya tester20.6.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Mozzarella, brie, fetaost eller parmesan – oavsett vilken ost du suktar efter på ostbrickan eller lägger på pizzan är den i toppklass om den kommer från Lidl. Lagom till sommarens alla grillkvällar och bufféer har fyra olika smakpaneler gett Lidls ostar strålande betyg.
Växte snabbare än branschen för sjunde året i rad - Lidl Sverige ökade omsättning med 1,9 miljarder kronor18.6.2024 07:15:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sveriges bokslut för förra verksamhetsåret, 1 mars 2023 - 29 februari 2024, är nu klart. Lidl fortsätter växa snabbare än marknaden och nettoomsättningen ökade med 1,9 miljarder kronor, från 16,7 miljarder till 18,6 miljarder - en ökning med över 11 procent. Under de senaste två åren har Lidl Sverige vuxit med mer än 30 procent, jämfört med marknaden som vuxit med 13,2 procent.
Matriket fortsätter manifestera betydelsen av svenskt – intar Kungsträdgården den 3 – 16 juni4.6.2024 08:53:58 CEST | Pressmeddelande
Matriket är det gemensamma varumärket för Lidl Sveriges egna svenskproducerade livsmedel. Det är också varumärket som har det bredaste sortimentet av enbart Från Sverige-märkta produkter. Ett år efter lanseringen har 53 procent av de svenska hushållen kännedom om Matriket, enligt YouGov. Nu fortsätter Lidl Sverige att stärka betydelsen av svenskproducerad mat genom att bjuda in Sommarstockholm till Kungsträdgården under två veckor.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum