Lidl börjar sälja CE-märkta Covid-19 självtester

Med start den 17 maj börjar Lidl Sverige sälja CE-märkta självtester för Covid-19 (SARS CoV-2). I Lidls drygt 200 butiker kommer ett självtest av typen antigentest finnas. Testet som är godkänt för privatpersoner av ett oberoende företag är framtaget för att snabbt kunna upptäcka om en person har SARS CoV-2 under de första sju dagarna av symptom eller vid misstanke om sjukdom.

Lidl börjar sälja CE-märkta Covid-19 självtester. Foto: Lidl Sverige

- Vi ser de självtester vi nu börjar sälja som ett komplement till sjukvårdens testningsverksamhet och en viktig service till våra kunder. Vi tror att många av våra kunder kommer att uppskatta möjligheten att enkelt kunna utföra ett självtest hemma, säger Robert Stekovic, kommersiell direktör på Lidl Sverige.

Testet är CE-märkt och godkänt för privatpersoner av ett oberoende företag. Varje förpackning innehåller fem separata tester och kostar 299 kr. Kunder får köpa max tre förpackningar per person.

Enligt FHM kan antigentester fungera som ett komplement till övriga skyddsåtgärder vid stor smittspridning i samhället, till exempel på arbetsplatser och skolor där det inte är möjligt att distansarbeta. Det självtest som Lidl kommer att sälja ska inte användas som enda källa för att diagnostisera eller utesluta SARS CoV-2-infektion. Testet kan tas på både vuxna och barn, men barn under 14 år bör få hjälp av en vuxen när testet tas.

Ett testkit innehåller en provtagningspinne för att kunna ta ett så kallat svabbprov i näsan, ett provrör med vätska och en testkasett. Om svaret är positivt framträder två röda streck i testkassetten efter 15–20 min. Vid positivt svar bör man genast kontakta 1177 eller sin vårdcentral.

En rad åtgärder för minskad smittspridning
Självtesterna utgör ytterligare en del i Lidl Sveriges omfattande arbete för att medarbetare och kunder ska känna sig så trygga och säkra som möjligt. Förutom att erbjuda självtester till försäljning har sedan tidigare en rad olika åtgärder vidtagits för minskad smittspridning. Bland annat erbjuds gratis självtester till samtliga medarbetare samt visir och tre olika sorters munskydd (två olika flergångs- samt engångsmunskydd) till alla medarbetare i butikerna. Dels har utökade öppettider för riskgrupper införts, städrutinerna i butikerna utökats, och handdesinfektion placerats ut i alla butiker. Dessutom finns alltid en ansvarig trängselvakt i butiken.

Lidl börjar sälja CE-märkta Covid-19 självtester. Foto: Lidl Sverige
Bosons CE-märkta Covid-19 Antigen självtest. Foto: Lidl Sverige

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl Sverige fortsätter pilotprojektet med Too Good To Go28.6.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl Sverige fortsätter att växla upp sitt hållbarhetsarbete genom en rad insatser. Ett av målen är att halvera matsvinnet och spara resurser till 2025 - därför genomför Lidl Sverige sedan december 2021 ett pilotprojekt med Too Good To Go. Sedan initiativet lanserades har över 18 800 frukt- och grönsakskassar motsvarande 80 ton mat räddats. Nu utökas pilotprojektet och inkluderar även bröd- och fikakassar i 25 av Lidls butiker i Stockholmsområdet.