Lidl börjar sälja CE-märkta Covid-19 självtester

Med start den 17 maj börjar Lidl Sverige sälja CE-märkta självtester för Covid-19 (SARS CoV-2). I Lidls drygt 200 butiker kommer ett självtest av typen antigentest finnas. Testet som är godkänt för privatpersoner av ett oberoende företag är framtaget för att snabbt kunna upptäcka om en person har SARS CoV-2 under de första sju dagarna av symptom eller vid misstanke om sjukdom.

Lidl börjar sälja CE-märkta Covid-19 självtester. Foto: Lidl Sverige

- Vi ser de självtester vi nu börjar sälja som ett komplement till sjukvårdens testningsverksamhet och en viktig service till våra kunder. Vi tror att många av våra kunder kommer att uppskatta möjligheten att enkelt kunna utföra ett självtest hemma, säger Robert Stekovic, kommersiell direktör på Lidl Sverige.

Testet är CE-märkt och godkänt för privatpersoner av ett oberoende företag. Varje förpackning innehåller fem separata tester och kostar 299 kr. Kunder får köpa max tre förpackningar per person.

Enligt FHM kan antigentester fungera som ett komplement till övriga skyddsåtgärder vid stor smittspridning i samhället, till exempel på arbetsplatser och skolor där det inte är möjligt att distansarbeta. Det självtest som Lidl kommer att sälja ska inte användas som enda källa för att diagnostisera eller utesluta SARS CoV-2-infektion. Testet kan tas på både vuxna och barn, men barn under 14 år bör få hjälp av en vuxen när testet tas.

Ett testkit innehåller en provtagningspinne för att kunna ta ett så kallat svabbprov i näsan, ett provrör med vätska och en testkasett. Om svaret är positivt framträder två röda streck i testkassetten efter 15–20 min. Vid positivt svar bör man genast kontakta 1177 eller sin vårdcentral.

En rad åtgärder för minskad smittspridning
Självtesterna utgör ytterligare en del i Lidl Sveriges omfattande arbete för att medarbetare och kunder ska känna sig så trygga och säkra som möjligt. Förutom att erbjuda självtester till försäljning har sedan tidigare en rad olika åtgärder vidtagits för minskad smittspridning. Bland annat erbjuds gratis självtester till samtliga medarbetare samt visir och tre olika sorters munskydd (två olika flergångs- samt engångsmunskydd) till alla medarbetare i butikerna. Dels har utökade öppettider för riskgrupper införts, städrutinerna i butikerna utökats, och handdesinfektion placerats ut i alla butiker. Dessutom finns alltid en ansvarig trängselvakt i butiken.

Lidl börjar sälja CE-märkta Covid-19 självtester. Foto: Lidl Sverige
Bosons CE-märkta Covid-19 Antigen självtest. Foto: Lidl Sverige

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl Sverige finansierar ökad kunskap om cirkulär återvinning av plast16.6.2021 09:43:29 CEST | Pressmeddelande

Som en del i en global plaststrategi - REset Plastic, arbetar Lidl på internationell nivå för att aktivt minska mängden plast i hela kedjan. Nu har KTH, genom finansiellt stöd från Lidl Future Initiatives ”Plastutmaningen”, gått i mål med projektet Kemisk återvinning för cirkulära strömmar av plastavfall. Ett projekt som stärker kunskapen om hur vi kan öka den cirkulära återvinningen av plast - kunskap som kommer att komma forskningen, livsmedelsbranschen och i slutändan även konsumenter till nytta framöver.

Lidl utvecklar världens första internationella standard för biologisk mångfald20.5.2021 09:45:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl utvecklar tillsammans med GLOBAL G.A.P. världens första internationella jordbruksstandard med fokus på biologisk mångfald för frukt- och grönsaksproduktion. Målsättningen är att den nya standarden ska vara i bruk, och finnas tillgänglig för alla intressenter, i slutet av 2021. Den nya standarden gäller för Lidls internationella leverantörer av färsk frukt och grönt.

Lidl i samarbete för banbrytande förpackning i återvunnen konsumentplast12.5.2021 15:00:53 CEST | Pressmeddelande

Med hjälp av finansiellt stöd från Lidl Sverige arbetar Trioworld tillsammans med forskningsinstitutet RISE på att ta fram en förpackning för livsmedel innehållande återvunnen konsumentplast. Under förutsättning att alla tester och certifieringar faller väl ut planeras den nya förpackningen lanseras i Lidls butiker. Förpackningen, vars innehåll ännu är hemligt, tas fram i samarbete med Trioworld, RISE och Findus.