Lidl fortsätter expandera - öppnar ny butik i Sundsvall

I dag öppnar Lidl Sverige sin andra butik i Sundsvall. Klockan 8:00 slogs dörrarna upp till den nya butiken i Bydalen med närhet till såväl boende som bra kommunikationer. Vid öppningen närvarade Bodil Hansson, kommunstyrelsens ordförande i Sundsvalls kommun samt Johan Augustsson, Sverigechef Lidl Sverige. I butiken finns Lidls breda sortiment av såväl färska som svenska varor.
Lidl Sundsvall Bydalen öppnar. Från vänster ser vi Försäljningschef Pär Järlebrant, Butikschef Robin Nilsson som klipper bandet och Distrikschef Isa Larsson.

När kunder kliver in i butiken möts de av ett brett sortiment av butiksbakat bröd och färsk frukt och grönt. Det fasta sortimentet, inklusive frukt och grönt, består av cirka 4800 produkter, varav 80 procent är egna märkesvaror och över 30 procent kommer från svenska matproducenter. Under våren 2020 inledde Lidl ett samarbete med ett stort antal svenska leverantörer för att stötta dem under pandemin. Sedan dess har Lidl tecknat avtal med över 50 svenska matproducenter och sålt mer än 4,6 miljoner varor.

- Vi är otroligt glada över att få öppna ytterligare en butik i Sundsvall och bidra till att ge sundsvallsborna alternativ till högpriskedjorna, säger Johan Eriksson, Regionsdirektör på Lidl Sverige.

Den nya butiken i Bydalen, Sundsvall, är 2 500 kvm, varav 1 350 kvm är försäljningsyta. Butiksbyggnaden är certifierad av Sweden Green Building Council med märkningen ”Miljöbyggnad Silver”. Certifieringen är utvecklad utifrån svenska förutsättningar och förhållanden och innefattar totalt tre områden (energi, inomhusmiljö och material). Systemet togs fram av byggbranschen och högskolor som ett verktyg för att bidra till att klara de nationella miljökvalitetsmålen.

- Vi behöver fortsätta växa och etablera oss på fler platser för vi vill att fler svenska hushåll ska ha tillgång till mat av högsta kvalitet till bästa pris. Att Lidl Sverige under de senaste åren vuxit snabbare än våra konkurrenter är ett bevis på att vi varit framgångsrika, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl.

Under de senaste åren har Lidl öppnat flera nya butiker men under innevarande år har företaget fokuserat på att rusta upp befintliga butiker. Hela 77 av de befintliga butikerna anpassas till Lidls nya butikskoncept under verksamhetsåret 2021/2022. Den nya butiken i Sundsvall, Bydalen är Lidls första nyöppning under 2021.

Lidl Sundsvall, Bydalen