Lidl in på tio-i-topp över starkaste varumärken inom handeln

Lidl Sverige tar sig in på tio-i-topp-listan, BrandIndex, över Sveriges starkaste varumärken över inom handeln. Det är undersökningsföretaget YouGov som undersökt vilka butikskedjor som svenska konsumenter uppskattar mest.

YouGov BrandIndex mäter dagligen konsumenternas uppfattning av tusentals varumärken runt om i världen. Listan baseras ett index som baseras på hur konsumenterna uppfattar bland annat kvalitet, värde, nöjdhet och rykte under de senaste tolv månaderna.

- Placeringen på tio-i-topp över de starkaste varumärkena inom handeln är ett bevis på vår framgångsrika resa, där vi arbetar med att utveckla vårt sortiment, våra butiker och vår kommunikation. Det bekräftas varje dag i våra butiker då fler och fler konsumenter handlar regelbundet hos oss. Vilket märks tydligt i de senaste årens ökande omsättning där vi ökar snabbare än branschen i övrigt. Vår ambition är att bli det självklara valet för fler kunder, säger Bella Goldman, varumärkes-, CSR- och kommunikationsdirektör.

Lidl Sverige har idag över 200 butiker runt om i landet och växer snabbare än branschen i övrigt. Förra verksamhetsåret 2020/21 växte Lidl med 12,8 procent när övriga butikshandel växte med 4,1 procent.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Från Axfood till Lidl: Caroline Kjerstadius är Lidl Sveriges nya hållbarhetschef15.11.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Hållbarhetsexperten Caroline Kjerstadius börjar som Lidl Sveriges hållbarhetschef vid årskiftet. Redan i dagarna smygstartar hon i sin nya roll som representant för Lidl Sverige vid Nordic Organic Food Fair där hon ska samtala om ekologiska varor med bland annat den danska ministern ansvarig för livsmedel och jordbruk, Rasmus Prehn. Caroline har en lång karriär på Axfood bakom sig.