Lidl och Fazer i branschunikt samarbete för minskat brödsvinn

Färskt bröd står för en stor del av svinnet i dagligvaruhandeln, något Fazer och Lidl tillsammans nu ska åtgärda genom en branschunik satsning. Från och med juni 2018 tar Lidl ett helhetsansvar för brödhyllan, en satsning som redan under den första månaden resulterade i ett halverat brödsvinn.

Fazer är Lidls enda externa brödleverantör sedan juni 2018 och levererar bröd till samtliga 178 butiker runtom i landet. Det nya svinnsamarbetet syftar till att effektivisera processen och hanteringen av bröd och därmed också ytterligare minska det totala matsvinnet i butik.

Lidl tar från och med den första juni i år ett helhetsansvar för brödet i butikshyllorna, från leverans till hantering och svinn. Tidigare och inom övriga handeln tar brödleverantörerna det fulla ansvaret för brödet som inte säljs. För i stort sett alla andra livsmedelskategorier bär butiken ansvaret, vilket ger ett större incitament för handlaren att minska svinnet och sälja ut varorna.

- Genom att äga brödhyllan kan vi själva styra över hur många bröd vi lägger upp, hur de placeras och besluta om sänkt pris på bröd med kort datum. Det känns rimligt att vi tar ett helhetsansvar för brödet precis som vi gör för alla andra kategorier, säger Miriam Thunborg, Hållbarhetschef Lidl.

Förutom att kontrollen över brödhyllan innebär ett avsevärt minskat brödsvinn slängs inget av det bröd som blir över i Lidls butiker. Dels erbjuds kunderna ett lägre pris på varor med kort bäst-före-datum, dels samarbetar Lidls butiker i storstäderna med Allwin som distribuerar osåld men fullt tjänlig mat till hjälporganisationer i Stockholm, Göteborg och Malmö. Under 2017 genererade samarbetet med Allwin drygt 1,1 miljoner måltider till behövande.

Lidls lager i Rosersberg har ett samarbete med Stadsmissionen och i Gävleborg samarbetar butikerna med Matakuten. Dessutom möjliggör Lidl för butikerna att initiera lokala samarbeten för matdonationer. Det avfall som därefter ändå uppstår används för etanol- och biogasproduktion.

- Idag står brödsvinnet inom dagligvaruhandeln för uppskattningsvis 30 procent av det totala butikssvinnet*. Bakom siffran döljer sig ett systemfel som vi måste komma tillrätta med. De ekonomiska och miljömässiga vinsterna av att minska svinnet gör frågan ytterst angelägen och vi ser fram emot att diskutera denna lösning med fler butikskedjor, säger Anna Månsson, försäljningsdirektör på Fazer Bageri.

* Life cycle assessment of supermarket food waste (Pedro Brancoli, , Kamran Rousta, Kim Bolton).

Lidl minskar brödsvinnet
Miriam Thunborg, Hållbarhetschef Lidl Sverige

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med över 178 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har tre fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Örebro och Malmö.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Ta vara på maten hos Lidl – för planet och plånbok27.11.2018 13:06Pressmeddelande

Enligt Naturvårdsverket* slängs årligen i Sverige runt 1,3 miljoner ton fullt tjänlig mat. För att ta ytterligare ansvar och öka takten för minskat matsvinn presenterar Lidl Sverige konceptet Ta vara på och sätter samtidigt nya tuffa mål. 2025 ska matsvinnet i butiker och lager halveras och 100 procent av butikerna ska ha ingått donationssamarbeten. Som ett led i detta lanserar Lidl nu två testprojekt i butik för att minska matsvinnet på kort sikt.