Lidl satsar på flergångspåse för frukt och grönt

Lidl Sverige tar nu nästa steg för minskad plastanvändning och lanserar en återanvändningsbar påse för frukt och grönt. Flergångspåsen är tillverkad av återvinningsbar polyester och går att tvätta i maskin.

Nu på Lidl - Miljövänlig och slitstark flergångspåse för frukt och grönt.

Under 2018 lanserade Lidl en global plaststrategi med målet att minska plastanvändningen med 20 procent till 2025. Sedan dess har livsmedelskedjan tagit flera steg för en minskad användning, bland annat genom att fasa ut all engångsplast ur butikerna. Den första maj träder en ny plastskatt i kraft, vilket innebär en prishöjning på plastbärkassar och de tunna påsarna för frukt och grönt.

Som ett alternativ till de tunna påsarna lanserar Lidl nu en slitstark återanvändningsbar påse i polyester som gör det enklare för de kunder som vill göra hållbara val. Tanken med flergångspåsen är att den ska användas många gånger och därmed minska plastanvändningen.

- Att minska användningen av plast är en central del i vår hållbarhetsstrategi och vi arbetar ständigt med att utveckla miljövänliga lösningar och alternativa produkter. Bland det viktigaste vi kan göra är att ge våra kunder möjlighet att göra bra val i butik och guida dem till mer hållbara alternativ. Påsen är gjord för att innehålla frukt och grönt, men vem säger att du inte kan använda den som tvättpåse mellan veckohandlingarna, bara fantasin sätter gränser, säger Miriam Thunborg, hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Om Flergångspåsen
Påsen är slitstark, är tillverkad i återvinningsbar polyester och kan tvättas i maskin. Redan efter fem användningar är påsen mer miljövänlig än den vanliga engångsplastpåsen. Påsen finns tillgänglig i samtliga Lidl-butiker och kostar 14,90 kronor för en förpackning om två. Påsen väger 8 gram och vikten dras bort i kassan.

Nu på Lidl - Miljövänlig och slitstark flergångspåse för frukt och grönt.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl minskar på plasten – satsar mot 100 procent återvunnen plastråvara26.6.2020 14:31:03 CESTPressmeddelande

Lidl fortsätter öka takten för att reducera plastanvändandet och minskar nu plasten i omkring 20 förpackningar. Utöver minskad andel plast är målet att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara år 2022 och att 100 procent av alla förpackningar ska vara producerade i förnybar eller återvunnen plastråvara senast 2030. Dessutom ska den totala plastanvändningen minskas med 20 procent.

Lidl tar hållbart byggande till nästa nivå - Världens första NollCO2-butik har öppnat25.6.2020 10:54:00 CESTPressmeddelande

Idag, den 25 juni, öppnade Lidl dörrarna till sin senaste butik som också är den allra första på Gotland. Dessutom är den nya Lidl-butiken världens första handelsbyggnad som ska vara klimatneutral under hela sin livslängd, från planeringsbordet och materialtillverkning till en framtida demontering. Butiken är byggd i trä och har fått de tuffa miljöcertifieringarna NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) och BREEAM-SE Excellent.

Lidl öppnar Hållbarhetsakuten - ska påskynda utveckling mot hållbara livsmedelssystem24.6.2020 13:25:00 CESTPressmeddelande

I december förra året delade Lidl Sverige ut 10 miljoner kronor till hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning genom Lidl Future Initiatives. Den 17 augusti öppnar ansökningsperioden för årets upplaga. Genom 2020 års tema ”Hållbarhetsakuten” söker livsmedelskedjan projekt som kan lösa de akuta omställningsutmaningar som produktion och konsumtion av mat och livsmedel står inför. Lidl Sverige kommer att stödja tidskritiska projekt som här och nu kan påskynda omställningen mot hållbara livsmedelssystem.

Ny sommarkampanj: ”Destination Lidl” - Lidl hyllar svensk sommar och sina svenska leverantörer24.6.2020 12:48:58 CESTPressmeddelande

I Lidls nya sommarkampanj ”Destination Lidl” hyllar livsmedelskedjan den svenska sommaren och sina allt fler svenska leverantörer. Genom den nya integrerade kampanjen, som startar denna vecka, vill Lidl uppmuntra svenskarna att upptäcka mer av Sommarsverige och samtidigt visa den goda, svenska maten som finns hos Lidl. Kampanjen kommer pågå under hela sommaren.