Lidl satsar på flergångspåse för frukt och grönt
Under 2018 lanserade Lidl en global plaststrategi med målet att minska plastanvändningen med 20 procent till 2025. Sedan dess har livsmedelskedjan tagit flera steg för en minskad användning, bland annat genom att fasa ut all engångsplast ur butikerna. Den första maj träder en ny plastskatt i kraft, vilket innebär en prishöjning på plastbärkassar och de tunna påsarna för frukt och grönt.
Som ett alternativ till de tunna påsarna lanserar Lidl nu en slitstark återanvändningsbar påse i polyester som gör det enklare för de kunder som vill göra hållbara val. Tanken med flergångspåsen är att den ska användas många gånger och därmed minska plastanvändningen.
- Att minska användningen av plast är en central del i vår hållbarhetsstrategi och vi arbetar ständigt med att utveckla miljövänliga lösningar och alternativa produkter. Bland det viktigaste vi kan göra är att ge våra kunder möjlighet att göra bra val i butik och guida dem till mer hållbara alternativ. Påsen är gjord för att innehålla frukt och grönt, men vem säger att du inte kan använda den som tvättpåse mellan veckohandlingarna, bara fantasin sätter gränser, säger Miriam Thunborg, hållbarhetschef på Lidl Sverige.
Om Flergångspåsen
Påsen är slitstark, är tillverkad i återvinningsbar polyester och kan tvättas i maskin. Redan efter fem användningar är påsen mer miljövänlig än den vanliga engångsplastpåsen. Påsen finns tillgänglig i samtliga Lidl-butiker och kostar 14,90 kronor för en förpackning om två. Påsen väger 8 gram och vikten dras bort i kassan.
Nyckelord
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl bjuder till våffelfest med topptest25.3.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Inför den årliga våffeldagen har Aftonbladet och Expressen genomfört varsitt test för att guida svenskarna till den perfekta våfflan, ett av färdiga våffelmixar och ett av våffeljärn. När resultaten nu står färdiga kan Lidl Sverige stoltsera med två topptestade produkter – våffelmix från det egna varumärket Belbake, och våffeljärnet från Silvercrest.
Lidl Sverige återkallar Smoothie Red Genius av varumärket Solevita- på grund av mögelgiftet patulin7.3.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar Smoothie Red Genius. Den drabbade smoothien innehåller aroniajuice där man i råvaran funnit patulin. Patulin är ett skadligt ämne (mykotoxin) som produceras av mögelsvampar som kan orsaka illamående, kräkningar och matsmältningsbesvär.
Lidl lanserar UEFA EURO 2024TM-kampanj: Lidl Kids Team4.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag startar Lidl, officiell partner till UEFA EURO 2024TM, Lidl Kids Team-programmet, en kampanj där över 1 100 barn får chansen att vara en officiell UEFA EURO 2024 matchknatte. Samtidigt lanserar Lidl sin tävling i Sverige där vårdnadshavare till barn mellan 6 och 10 år kan anmäla sitt barn för att vinna en av 11 platser i Lidl Kids Team. Via Lidl Plus-appen kan vårdnadshavare fylla i anmälningsformulären och vinnarna kommer att utses slumpmässigt.
Lidls fiskpinnar fiskar hem toppbetyg i nytt test28.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sveriges MSC-märkta fiskpinnar av filé från det egna märket Ocean Sea kammar hem en andraplacering i ett nytt test av Råd & Rön. På en tredjeplats i samma test hamnar även Lidls MSC-märkta Ocean Sea fiskpinnar som med en kombination av bra betyg och billigast per pinne även får utmärkelsen "Bra köp".
Matriket manifesterar betydelsen av svenskt27.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Ett år efter lanseringen av Lidl Sveriges varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment – allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum